Jump to content
Robert

Serverflytt inom en månad

Recommended Posts

Dags att byta server igen. Denna gång beror det på att nuvarande server inte kommer att vara kostnadseffektiv då jag bl.a. kliver av ett delägarskap i en spelcommunity. Har haft vikande intresse samt varit den som betalat alla omkostnader, dålig kombo. Så dags att byta till en mer passande kostym för våra behov.

Nu sker inte flytten direkt på dagen utan jag måste ta mig tid att lära in lite Linux då den nya servern kör Debian som operativsystem. Den gamla rullar på till den 11:e augusti så senast en vecka innan dess måste allt vara överflyttat. Efteråt kommer Xponerat faktiskt att vara betydligt snabbare då vi får tillgång till en hel uppsjö med bra cacheprogram som inte kostar skjortan.

När jag ser att en testinstallation fungerar utan problem meddelar jag datum för flytten och sedan tar det normalt ytterligare en halv dag innan alla DNS'er har blivit uppdaterade. Efter detta ser det ut som det kan vara läge att lägga i en högre växel för att exponera Xponerat mer på webben, få in lite nya medlemmar helt enkelt.

Glada nyheter! Snabbare forum, hoppas man hinner läsa och svara på alla inläggen då... ;):D Fler medlemmar, ja det borde finnas en del vilsna själar nu när Nikon Forum lade ner eller har alla flyttat till facebook? 

25 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Helt suveränt. Fantastiskt att du orkar hålla igång allt det tekniska. :thumbsup:

Numera går det av bara farten så att säga samt att programvaran blivit betydligt bättre under de senaste 2-3 åren med mindre manuell övervakning som resultat. Dock blir det som sagt lite back to basic när det grafiska interfacet försvinner och ersätts av ett DOS-liknande. Har som glömt av de lite mer avancerade sidorna av DOS, annars hade det varit enklare.

Låter bra att det blir lite snabbare! Imponerad av dina kunskaper med all denna teknik. Tack att du engagerar dig för vår lilla skara :wub: Kommer utseendet att påverkas om du går över till Linux?

8 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Glada nyheter! Snabbare forum, hoppas man hinner läsa och svara på alla inläggen då... ;):D Fler medlemmar, ja det borde finnas en del vilsna själar nu när Nikon Forum lade ner eller har alla flyttat till facebook? 

Skulle ju vara kul om även canonister hittar hit :y15: Det är nog så idag att de flesta hänger på fb och alla fotoforum som finns där, men det hade naturligtvis varit roligt om fler hittade hit också! 

6 hours ago, Mona said:

Skulle ju vara kul om även canonister hittar hit :y15: Det är nog så idag att de flesta hänger på fb och alla fotoforum som finns där, men det hade naturligtvis varit roligt om fler hittade hit också! 

Så klart är alla nya medlemmar välkomna och Xponerat  är ju ett märkes oberoende forum :)

Tusen tack för allt arbete som du lägger ner på detta. Säg till om du vill ha en medlemsavgift. Betalar gärna en slant för att forumet ska finnas kvar. 

On 7/8/2018 at 10:16 PM, Mona said:

Låter bra att det blir lite snabbare! Imponerad av dina kunskaper med all denna teknik. Tack att du engagerar dig för vår lilla skara :wub: Kommer utseendet att påverkas om du går över till Linux?

Nej, det kommer att se ut som nu men önskemål på lite fler valmöjligheter för just temat har lagts fram och kommer att undersökas när flytten är klar.