Jump to content
ToddeSwe

Förberedelse inför ett kommande Tele/Zoom

Recommended Posts

16 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Så visar detta att jag i min okunskap tänkte rätt? :)

Ja jag håller med Martin här... Rent teoretiskt borde du kunna ha samma slutartid om du kan ha samma bländare på alla brännvidder, och utomhus lär det funka rätt bra om man fotar på lite avstånd men det beror som sagt på motivet hur mörkt det är. Kameran mäter som bekant inte själva ljuset i rummet utan det ljus som reflekteras av motivet.

Testa nån gång att titta i sökaren i läget A och se hur slutartiderna ändras när du dels zoomar men även på olika motiv, eller delar av ett motiv.:)

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja jag håller med Martin här... Rent teoretiskt borde du kunna ha samma slutartid om du kan ha samma bländare på alla brännvidder, och utomhus lär det funka rätt bra om man fotar på lite avstånd men det beror som sagt på motivet hur mörkt det är. Kameran mäter som bekant inte själva ljuset i rummet utan det ljus som reflekteras av motivet.

Testa nån gång att titta i sökaren i läget A och se hur slutartiderna ändras när du dels zoomar men även på olika motiv, eller delar av ett motiv.:)

Jo det där med slutartiden har jag ju noterat, och det var väl det jag menade att när man zoomar så händer det saker.

Nu är det jag som velar. Köpte detta objektiv som överlag fått fina recensioner. Fin  kvalitetskänsla och litet. Motsvarar 70-200 mm. Nu är jag ingen "tele-kille" och kommer aldrig att bli någon men 200 känns lite lite ( kom ju från 450 mm). Kanske en vanesak. Nu har det kommit ett tillfälle köpa ett Oly 80-300 mm. Det är troligen snäppet sämre optiskt men så lite att det blir svårt att se. Det är större framför allt när man använder det. Blir längre. Det har plastbajonett. Även om alla säger att det håller lika bra inte så kul.

Svårt. Skulle gärna ha 100 mm till men är det värt att byta? Säg att det inte är det så kan jag gå vidare utan tänka mer på det 😀

Här den jag köpte. Ett fyndpris: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/lumix-g-vario-35-100-4-5-6-asph-mega-ois-for-micro-4-3