Jump to content
ToddeSwe

Förberedelse inför ett kommande Tele/Zoom

Recommended Posts

7 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Kul att du gillade! Du får bjuda på fika om jag passerar i sommar :)

Skall försöka göra en bedömning efter matchen

Det lovar jag göra om du kommer förbi Alvesta i sommar. :)

Tack!

Jag skulle till Alvesta (!) på torsdag faktiskt för att ta bussen till Ljungby. Men nu testar jag ett tyskt bussbolag istället 139 kr direkt till Ljungby busstation.

Har mätt snabbt med ögonmått:

Från mig till första trädet ca 15 m .

Från första trädet till hundskylten ca 15-20 m

Totalt avstånd ca 30-35 m från mig till hundskylten

Nu får du ändå lite känsla för olika brännvidder. Med så här fina hus kan man ju också delförstora en del och på det sättet komma lite närmare

3 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag skulle till Alvesta (!) på torsdag faktiskt för att ta bussen till Ljungby. Men nu testar jag ett tyskt bussbolag istället 139 kr direkt till Ljungby busstation.

Har mätt snabbt med ögonmått:

Från mig till första trädet ca 15 m .

Från första trädet till hundskylten ca 20 m

Totalt avstånd ca 35 m från mig till hundskylten

Nu får du ändå lite känsla för olika brännvidder. Med så här fina hus kan man ju också delförstora en del och på det sättet komma lite närmare

Vad synd, kan du boka om så du hannar i Alvesta så kör jag dej till Ljungby?

wow det var bättre än min uppskattning. Känns bra med denna lösning ännu så länge då. 

Detta hjälper mig väldigt mycket. Det går ju alltid att beskära men man vill ju ha lite kvalité på bilderna också. 

Alla zoomar är en kompromiss och ju större omfång desto större kompromiss. Jag hade inte satsat på den gluggen. Dessutom ligger den i "konsumentskiktet" vilket i sin tur betyder att man gjort avkall på det mesta för att hålla priset nere.

Edit. Scrolla längst ner på sidan så kan du läsa + och - om gluggen. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS28300

1 timme sedan, Rolf sade:

Alla zoomar är en kompromiss och ju större omfång desto större kompromiss. Jag hade inte satsat på den gluggen. Dessutom ligger den i "konsumentskiktet" vilket i sin tur betyder att man gjort avkall på det mesta för att hålla priset nere.

Edit. Scrolla längst ner på sidan så kan du läsa + och - om gluggen. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS28300

Aha! Det finns inga genvägar :) Tyckte väl det var för bra för att vara sant, men Ken Rockwell gav ju den ett bra betyg ...

Nej det finns inga genvägar och den gode Rockwell skall man nog ta med en rejäl nypa salt. Underhållande läsning men inget man skall hänga upp sig på. 

Säg vad du har för budget så blir det lättare att hjälpa dig.

18 timmar sedan, Rolf sade:

Nej det finns inga genvägar och den gode Rockwell skall man nog ta med en rejäl nypa salt. Underhållande läsning men inget man skall hänga upp sig på. 

Säg vad du har för budget så blir det lättare att hjälpa dig.

Hmmm nu blir jag besviken! :) på Rockwell! Trodde han var gud för alla oss som ska välja prylar, är han "sponsrad" av Nikon kanske?

Lite svårt att säga var budgeten hamnar, jag går och väntar på ett arv. Jag vet inte vad det handlar om alls. Men skulle tro det hamnar på en 15.000:-

Fast det är aldrig fel att ta sig tid att titta runt före alla inköp.

Till att börja med så glöm allt vad superzoom heter. Dessa är värst när det kommer till CA och dålig skärpa. Det är naturligt med tanke på deras enorma zoomomfång. För 15 000:- får du tex. denna 200-500 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=200500vr
Träffade en kille som hade just den och han var mycket nöjd.

Ett annat alternativ om du är ute efter 70-200 är Nikons 70-200 f/4 som landar inom din budget, lika skarp som f/2,8 är den. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni70200f4

23 minuter sedan, Rolf sade:

Till att börja med så glöm allt vad superzoom heter. Dessa är värst när det kommer till CA och dålig skärpa. Det är naturligt med tanke på deras enorma zoomomfång. För 15 000:- får du tex. denna 200-500 https://www.cyberphoto.se/info.php?article=200500vr
Träffade en kille som hade just den och han var mycket nöjd.

Ett annat alternativ om du är ute efter 70-200 är Nikons 70-200 f/4 som landar inom din budget, lika skarp som f/2,8 är den. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni70200f4

Hade gärna velat ha 200-500 men det objektivet tar man ju bara foto på långt håll med. 70-200 känns aning för smått. Hade ett 300 till min DX kamera och var inte impad av det, MEN man kan ju ha en konverter till det där 70-200 ... ett 200-500 blir bara använt när jag är ute i naturen och det känns lite lyxigt. Usch vad jobbigt att ta beslut i sådana här saker. :)

Skönt att ha lite tid att fundera iaf.

70-200 f/4 med konverter är inget roligt, möjligen med 1,4X konverter kan det funka annars blir ljusstyrkan för låg för att AF skall tycka det är roligt. (Beroende lite på vad du har för kamera)

Sedan finns ju tredjepartstillverkarna också men även där gäller, håll dig borta från superzoomarna och har du otur funkar inte AF med Sigmagluggarna beroende på vilken firmware version du har i kameran!

70-200 f/4 med konverter är inget roligt, möjligen med 1,4X konverter kan det funka annars blir ljusstyrkan för låg för att AF skall tycka det är roligt. (Beroende lite på vad du har för kamera)

Sedan finns ju tredjepartstillverkarna också men även där gäller, håll dig borta från superzoomarna och har du otur funkar inte AF med Sigmagluggarna beroende på vilken firmware version du har i kameran!

Jag har egentligen inte sett åt superzoomarna fören denna dök upp och iom att Rockwell tyckte den var ok så tänkte jag den skulle passa mig.

Egentligen vill jag inte ha 200 som mest utan minst 400 och mest 500.

24 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag har egentligen inte sett åt superzoomarna fören denna dök upp och iom att Rockwell tyckte den var ok så tänkte jag den skulle passa mig.

Egentligen vill jag inte ha 200 som mest utan minst 400 och mest 500.

Men då är ju ett 200-500 perfekt!

Men då är ju ett 200-500 perfekt!

Ja det kan man tycka men samtidigt vill jag kunna ta bilder mellan 70 -200. 😏

Jag försöker ju slippa köpa ännu ett objektiv. Men jag kommer nog inte undan. 

Nej vill du ha något så när kvalitet kommer du inte undan . Men nu hör ju till saken att jag är kinkig med gluggar och kan du tänka dig göra avkall på bildkvalitet till förmån för smidighet så för all del, det är ju som så mycket annat en avvägningsfråga.

Pris och kvalité tenderar att följa varandra. 200-500 är ett fint objektiv men det är ganska stort och tungt. Fast det kanske det kan vara värt?

Läste en del Ken Rockwell tidigare. Lite underhållande är han men minns mest hur han alltid haussade Nikons billigaste produkter. 

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag försöker ju slippa köpa ännu ett objektiv. Men jag kommer nog inte undan. 

Kolla beg. marknaden på Fs alt. Scandinavian Photo om du tycker att det blir för mycket att köpa nytt.

Finns säkert andra ställen där du kan köpa beg.(med garanti), om du vill hålla kostnaderna nere.