Jump to content
ToddeSwe

Mina 3 första foto med textur.

Recommended Posts

2 minuter sedan, Rolf sade:

Ettan och tvåan blev riktigt bra!

Då var jag inte ute och cyklade :) Tack! Nu är det ju samma textur på alla dessa och  jag tycker jag har hittat ett bättre för den första. Men så är det väl, man kan ju hålla på hur länge som helst. :)

Du har fattat helt rätt om du har haft bild och textur som två separata lager i PS. Man kan leka med de olika blandningslägena för att få olika effekt. Det vanligaste är också att dra ner lite på opaciteten för att få en mer subtil textur. Man kan också måla bort delar av texturen där man inte vill ha den så framträdande. 

Dessa bilderna är bra om man vill ha mycket svärta och kontrast. För min egen del hade jag gjort dem lite mjukare då det är mjuka motiv, iaf 1 & 2. Trean tål hårdare framtoning. 

Kul att du prova dig fram med olika tekniker och att vi får ta del av dina framsteg :) 

20 timmar sedan, Mona sade:

Du har fattat helt rätt om du har haft bild och textur som två separata lager i PS. Man kan leka med de olika blandningslägena för att få olika effekt. Det vanligaste är också att dra ner lite på opaciteten för att få en mer subtil textur. Man kan också måla bort delar av texturen där man inte vill ha den så framträdande. 

Dessa bilderna är bra om man vill ha mycket svärta och kontrast. För min egen del hade jag gjort dem lite mjukare då det är mjuka motiv, iaf 1 & 2. Trean tål hårdare framtoning. 

Kul att du prova dig fram med olika tekniker och att vi får ta del av dina framsteg :) 

Tack det var just det jag menade med om jag var ute och cyklade. Lastiblen funkar med en rå och väl synlig textur men jag har nu en massa andra och har ju hittat dom som passar dessa bilder mycket bättre. Ska jobba vidare med detta och se var jag hamnar.

Alltid öppen för något nytt, tack för sparken i häcken. :)

19 timmar sedan, gerard ohman sade:

tvåan o trean !  tycker nog att motivet i första blev lite skevt, med insekterna på 'fel' ställe, typ.

men prästkragen jättefin och långtradarhytten riktigt tuff !

Tackar!

Med tanke på texturen eller vad menar du med "fel" ställe?

18 timmar sedan, Cope sade:

Bra jobbat Todde....

Sen kan ju du lära mig hur man gör🙂

Tack Conny!

Om du lär mig att fota med filter?! :)

7 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Snyggt Todde! :thumbsup:

Tack Thomas!

1 hour ago, ToddeSwe said:

Tackar!

Med tanke på texturen eller vad menar du med "fel" ställe?

jag menar att kompositionen är lite udda. jag vet inte om flugan bär på en spindel i flykten eller om båda hänger i en tråd.det hade varit finare utan insekterna just här.

3 timmar sedan, gerard ohman sade:

jag menar att kompositionen är lite udda. jag vet inte om flugan bär på en spindel i flykten eller om båda hänger i en tråd.det hade varit finare utan insekterna just här.

Aha! Det var just av denna anledningen jag tog fotot, spindeln har ju fångat flugan och håller på att spinna in den. :)