Jump to content
ToddeSwe

ICM?

Recommended Posts

Idag tänkte jag ta vara på blåsten och göra något med den ... men det slutade med att jag fick skaka på kameran själv ändå för att jag brände ut himlen hela tiden.

Vad tycks om dessa två försök? Vad är det för konstiga ljusmönster jag har fått, är det som det ska eller?

1.

_6102936.thumb.jpg.c1158fa1dfdbfe877c662a51f2aee292.jpg

1.1

_6102936-2.thumb.jpg.0d2abd406f969f009ffcd62a9011bc55.jpg

1.2

_6102936-3.thumb.jpg.12e3aeca1a3d5a639681ba68c21ef9c0.jpg

1.3

Nu med texture,  mitt allra första. :)

_6102936-Redigera.thumb.jpg.e55251ed0989495526ec0f289dfa7c4d.jpg

1.4 Sista med textur!

_6102936-Redigera-3.thumb.jpg.c56d02a88fd22a5c9dc99388c6bc843e.jpg

2.

_6102915.thumb.jpg.13b9c484dbc9473579387c8d58e78979.jpg

Hmm... Dom funkar inte för mig om jag skall vara ärlig. Ljusmönstren kommer av att himlen lyser igenom när träden rör på sig och du rör kameran.

Den första bilden är lite åt det impressionistiska hållet och fin tycker jag. Det enda jag inte gillar är de vita strecken. Tror jag hade testat att göra den kvadratisk och klona bort strecken. En fin textur på det och du är hemma!

1 timme sedan, Rolf sade:

Hmm... Dom funkar inte för mig om jag skall vara ärlig. Ljusmönstren kommer av att himlen lyser igenom när träden rör på sig och du rör kameran.

Klart du ska vara ärlig det gillas och uppskattas. 

Håller på att försöka göra något med dom enligt Monas förslag. 😃

1 timme sedan, Mona sade:

Den första bilden är lite åt det impressionistiska hållet och fin tycker jag. Det enda jag inte gillar är de vita strecken. Tror jag hade testat att göra den kvadratisk och klona bort strecken. En fin textur på det och du är hemma!

Ja det tycler jag också men tyvärr kan jag inte med textures ännu. Men jag ska lära mig det nu. Beskar den i två varianter. Få se om och när jag lyckats med textures. Lyckades klona bort de störande ljus käglorna iaf. 

Hmm...ICM är inte något som faller mig i smaken i normala fall....tyvärr.

Ibland kommer det dock en och annan bild som gör det. Men tyvärr gör inte dessa det....

28 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja det tycler jag också men tyvärr kan jag inte med textures ännu. Men jag ska lära mig det nu. Beskar den i två varianter. Få se om och när jag lyckats med textures. Lyckades klona bort de störande ljus käglorna iaf. 

Kul att testa nya saker, så gå du loss på en textur!

Tycker du fick till det mycket bra trots ljusspåren,  tycker ofta at det brukar bli lite överexponerat och dassigt när man fotar liknande motiv. ICM och andra bilder som tillhör impressionism faller inte alla i smaken, men jag gillar det i de flesta former. I mina ögon tycker jag att det ser bra ut, men testa gärna en textur som Mona säger.:)

...svårt med ICM sommartid/i sommarljus.
Första motivet är riktigt fint med stigen fram mot den ljusare ängen,
är ju bara ljusspåren från himlen som s a s ställer till det.
Testa en sen kväll/tidig morgon i mörkare/mjukare ljus.
...eller i "skitväder"  umbrellasmilef.gif

18 timmar sedan, Mona sade:

Eller hur! Nu har jag iaf lagt upp dom omskurna <-- :) bilderna. Bilder  med textur kommer sen, hoppas jag. :)

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tycker du fick till det mycket bra trots ljusspåren,  tycker ofta at det brukar bli lite överexponerat och dassigt när man fotar liknande motiv. ICM och andra bilder som tillhör impressionism faller inte alla i smaken, men jag gillar det i de flesta former. I mina ögon tycker jag att det ser bra ut, men testa gärna en textur som Mona säger.:)

Tack det var snällt, jag har skurit bort överdelen i bilden av en anledning. :)

Jag gillar 1:an men inte 2:an, som ni säger så påminner den lite om impressionism och DET gillar jag iaf, men inte kanske bara en skakig bild som 2:an, fast det beror lite på ändå motivet. Jag blir liksom snurrig i skallen. :)

8 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack det var snällt, jag har skurit bort överdelen i bilden av en anledning. :)

Jag gillar 1:an men inte 2:an, som ni säger så påminner den lite om impressionism och DET gillar jag iaf, men inte kanske bara en skakig bild som 2:an, fast det beror lite på ändå motivet. Jag blir liksom snurrig i skallen. :)

32 minuter sedan, A-L sade:

...svårt med ICM sommartid/i sommarljus.
Första motivet är riktigt fint med stigen fram mot den ljusare ängen,
är ju bara ljusspåren från himlen som s a s ställer till det.
Testa en sen kväll/tidig morgon i mörkare/mjukare ljus.
...eller i "skitväder"  umbrellasmilef.gif

Ja visst är det, därför har dessa bilder ingen himmel. :)

Kanske ett filter vore på sin plats här. :) Det var ju skitväder fast solen lyste lite för mycket.

20 timmar sedan, Mona sade:

Jag lyckades! :) Sky is the limit nu! Fast jag vet inte om den blev så mycket bättre ... fel texture kanske... har bara provat 3.