Jump to content
Mr.T

På tur i Marocko (med omnejd).

Recommended Posts

8 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vilka fantastiska vyer. Kul att du delar med dig av både bilder och en fängslande historia. :thumbsup:

Det är bara roligt (för mig). Dessutom vilket jag också nämnde, får jag (nästan) återuppleva äventyret igen.Samtidigt får jag nödvändig träning på att använda språket, det gynnar även mig 👍 !.

Jag följer med spänning din resa! Känns nästan som jag själv är där när jag läser! Tycker du är otroligt modig som ger dig ut på dessa okända vägarna som kan leda till vad som helst. Här hade jag lätt fått panik även om jag hade haft ressällskap! De slingrande vägarna påminner väldigt mycket om de norska fjällvägarna, särskilt Trollstigen!

On 2018-07-23 at 8:23 PM, Mona sade:

Jag följer med spänning din resa! Känns nästan som jag själv är där när jag läser! Tycker du är otroligt modig som ger dig ut på dessa okända vägarna som kan leda till vad som helst. Här hade jag lätt fått panik även om jag hade haft ressällskap! De slingrande vägarna påminner väldigt mycket om de norska fjällvägarna, särskilt Trollstigen!

Tack Mona, du är allt för snäll. Vet inte om jag själv tycker att det är speciellt modigt, men om du säger det, så. Håller med om att vägarna till sin karaktär påminner om trollstigen (även om jag själv inte varit där, däremot har jag sett den på bild).

Ber om ursäkt för att det dröjer mellan varje uppdatering, men det finns annat som kräver min uppmärksamhet i vardagsbestyret.  Förr eller senare, har jag lagt ut ytterligare bilder med lite förklarande text, så det gäller bara att hålla ut.

Då var det ett tag sedan jag kladdade i denna tråden, kanske har ni trott att jag glömt bort den ? Nä, så är inte fallet, jag var tvungen (utöver alla andra vardagsbestyr) att försöka ta fram och redigera lite bilder och nu har jag bilder så det räcker nästan fram till den rafflande upplösningen.

Men nog om innehållslöst pladder, nu kommer bilderna. Jag skall försöka hålla det kort med beskrivande text, men det kommer att blandas upp med sporadiska minnesbilder, där jag lägger ut texten än mer. Återigen ändrar landskapet karaktär, och det märks att jag börjar närma mig öknen med dess oaser. På denna bilden är det bara det gröna i mitten som finns, på sidorna är det helt torrt, men jag återkommer till det med mer illustrativa bilder;

Telouet.thumb.jpg.7c4491d735a9d0d87cd9d53b9cb76702.jpg

Nu var det uttalade målet att komma ner till öknen, och jag passerade fascinerande landskap;

Ait_Zineb_(6).thumb.jpg.ccfb011e5982ace549c2057562cfb6db.jpg

Ouarzazate.thumb.jpg.7fc6dd1d4a8bd72600d5ae20c6780e52.jpg

Här kommer ett par ögonblicksbilder på platser jag passerat på väg söderöver;

1337737554_AitZineb.thumb.jpg.2c98b1d139336af2724ee3715ade80fe.jpg

271192603_AitZineb(5).thumb.jpg.86be3102509ea53b2faa4b745c430bc0.jpg

Resan fortsätter och jag kommer till en oas som jag känner att jag måste titta lite närmare på, då jag aldrig upplevt en oas tidigare, och jag var väldigt fascinerad av dessa gröna stråk som ringlar sig genom ett annars sterilt landskap, så nu kommer en radda med bilder, utan text, men jag vill bara kort nämna att det är i dessa oaser som lokalbefolkningen odlar sina grödor, vilket kommer att framgå av bilderna;

Bouzeroual.thumb.jpg.dc9dd8b8f5f9c32839c461aad5e0a0db.jpg

Bouzeroual_(2).thumb.jpg.7eb57a4c7c91a783d85c56d939bec47d.jpg

Bouzeroual_(3).thumb.jpg.9fe7e6eea87b979435eb3339fd6317c7.jpg

Bouzeroual_(4).thumb.jpg.4e5962de0c7d11a082781997aafd34d6.jpg

534006292_Bouzeroual(9).thumb.jpg.7c0476e00f5afe988d4483318f0895fa.jpg

Bouzeroual_(11).thumb.jpg.1de12a7a900ac3ec4314ad31e82c5615.jpg

749007010_Bouzeroual(8).thumb.jpg.9a6946a42f9b4ccc929cacf134ff434f.jpg

Bouzeroual_(6).thumb.jpg.83f929e65589594d5652662ae6631c0e.jpg

Min närvaro hade inte gått obemärkt förbi, för efter en stund dök den här herren upp. Han undrade nog vad en västerlänning i full Mc-mundering och motorcykel gjorde bland deras palmer och planteringar;

Bouzeroual_(5).thumb.jpg.4f83a6be31cba63b2fbcfce0c2a37492.jpg

Bouzeroual_(7).thumb.jpg.c444ad8a612279d4960667fbf244bbf7.jpg

Jag frågade honom om jag kunde få ta en bild på honom, och det hade han inga invändningar mot, som synes. Tyvärr var han tvungen att försöka tigga några kronor efteråt, till ett par nya tofflor, men denna gång gick han bet. Efter att jag kände att jag var klar med mitt besök i oasen, fortsatte jag. 

17 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Eh var det lika underbart som det ser ut

Det beror på vad du menar med underbart...

17 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Sista bilden är ju helt underbar!

Du menar på lokalbon ?

18 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Bra märke på hojen har du iaf.

Jag vet 😋, fantastisk maskin att köra. Estetiken lämnar en del i övrigt att önska, jag skulle aldrig köpt den här hojen för dess utseende, men att köra den; Helt fantastisk, I love it !

1 hour ago, Mr.T said:

1710005887_Bouzeroual(2).thumb.jpg.62fa8528b0058de16b9331442c1b5ead.jpg

av dina foton hittills är ju alla bra dokumentationer, men denna sticker ut som fin på riktigt...lite lite HDR-känsla, men jättetjusigt ändå !

On 2018-08-10 at 10:17 PM, gerard ohman sade:

av dina foton hittills är ju alla bra dokumentationer, men denna sticker ut som fin på riktigt...lite lite HDR-känsla, men jättetjusigt ändå !

Tack !

Saken är den att jag själv gillar just denna bilden ☺️. Men någon HDR är det inte. Sedan har jag en annan bild som jag publicerat för längesedan som en liten favvis, och det är bilden med vägskylten med texten "Marrakech" på.

1 minut sedan, Farsta (Hasse) sade:

Riktigt fin bild!

Tack !

Riktigt roligt att mina enkla alster uppskattas 😊. Kanske får jag lägga ut den på 500 PX och hoppas på napp med den också 😂.

9 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Riktigt fin bild!

Tack, ni är alla så snälla 😊.

Just nu, Rolf sade:

Fin bild på alla sätt både komp och exponering! :thumbsup:

Tack Rolf, det är riktigt sporrande att försöka få till ännu bättre bilder vad det lider. Det gäller bara att komma ut, och med den saken är det lite si och så med, tyvärr,😕. Men, jag skall skaffa mig en bil (såsmåningom), det förefaller vara ett komplement man inte kan vara utan, om man skall fotografera.

Bil är onekligen praktiskt även om det går att förflytta sig med tex inlines eller cykel också. :P:lol:

35 minuter sedan, Rolf sade:

det går att förflytta sig med tex inlines eller cykel också.

Eller hur 😜. Faktum är att när jag tog panoramat över Göteborgs hamn, då hade jag cyklat. Jag gillar att cykla, eller vad sägs om att jag cyklade härifrån till Oskarshamn, tog färjan över till Gotland, rundade Gotland och cyklade hem, på semestern 2015 !?

Faktum är att det går ganska smärtfritt att cykla med fotorygga.

Verkligen fina bilder Tony

R12GSA är ju en ful arbetshäst, men som du skrev, otrolig körglädje :thumbsup:

Men tog mig och frun till Trondheim och hem igen detta året,

50 minuter sedan, Fredrik H sade:

Verkligen fina bilder Tony

Tak Fredrik, du är allt för snäll.

51 minuter sedan, Fredrik H sade:

R12GSA är ju en ful arbetshäst, men som du skrev, otrolig körglädje :thumbsup:

Ja, jag var otroligt nöjd med gamla Bettan, måste jag säga.

51 minuter sedan, Fredrik H sade:

Men tog mig och frun till Trondheim och hem igen detta året,

Jag hoppas också på att få besöka Norge någon gång i framtiden, och då menar jag inte runt Oslo/Halden (för där har jag redan varit, över dagen).

19 hours ago, Mr.T said:

Tack !

Saken är den att jag själv gillar just denna bilden ☺️. Men någon HDR är det inte...Sedan har jag en annan bild som jag publicerat för längesedan som en liten favvis, och det är bilden med vägskylten med texten "Marrakech" på.

jag gillar när man tror att det är HDR, och så visar det sig att det inte är det ändå....det gör bilden ännu bättre i mina ögon ! :)

18 timmar sedan, gerard ohman sade:

jag gillar när man tror att det är HDR, och så visar det sig att det inte är det ändå....det gör bilden ännu bättre i mina ögon ! :)

Riktigt roligt att mina enkla alster uppskattas ☺️.

On 2018-08-10 at 9:18 PM, Mr.T sade:

Det beror på vad du menar med underbart...

Du menar på lokalbon ?

Jag vet 😋, fantastisk maskin att köra. Estetiken lämnar en del i övrigt att önska, jag skulle aldrig köpt den här hojen för dess utseende, men att köra den; Helt fantastisk, I love it !

Underbart annorlunda jämfört med sverige :)

Nej, har du lagt till fler bilder sedan jag skrev  detta? Menade samma bild som Gerhard har prisat.

Det är ju körkänslan som övervinner när man ska ha ett fordon. Hoj eller bil så är det ju det man fastnar för först.