Jump to content
Mr.T

På tur i Marocko (med omnejd).

Recommended Posts

Fantastiska bilder och en fantastisk resa.

Tyvärr är min fru för feg att göra en resa "utanför" säkra gränser.... Men jag är glad att hon älskar att åka med.

7 timmar sedan, Fredrik H sade:

Fantastiska bilder och en fantastisk resa.

Nej och ja :lol:. Fantastisk resa (älskade verkligen landskapet och vägarna, där jag passerade), men bilderna lämnar en del i övrigt att önska. Men, om man har planerat för en rutt som sträcker sig ~ 400 mil, och man har tre veckor på sig att hinna köra sträckan, då finns et inte så mycket tid till att sätta upp stativ, invänta rätt ljus och tänka på komposition o s v, s a s. Men, jag gjorde så gott jag kunde utifrån mina förutsättningar. Dessutom (så här retrospektivt) önskade jag att jag hade tagit ännu fler bilder, men då hade jag sannolikt fortfarande varit kvar där nere.

Synd att din fru inte vågar åka med utanför Sverige. Du kan hälsa henne att det skiljer sig inte nämnvärt att åka utanför Sverige, som att åka inom Sverige.. Nu vill jag inte framhålla mig som någon världsvan globetrotter, men jag körde hem från Turkiet (via Italien) -14 (tog autozug från Tyskland till Österrike, och från Österrike till Turkiet), samt att jag var i Marocko förra året.

Däremellan har jag besökt Tyskland (på genomresa) Danmark (på genomresa) Belgien (på genomresa), Holland , Österrike, Schweiz, England (på genomresa) Irland, Skottland, Frankrike, Kroatien; Bosnien, (även om det bara var för ett par timmar), Albanien (på genomresa) Grekland (på genomresa), Slovenien och Montenegro och det har inte hänt mig någonting, någon gång, (jo, förresten, det var väldigt nära en kollision i Montenegro), förutom i Spanien förra året, då jag var på väg hem från Marocko (men jag återkommer till det).

Den första riktigt allvarliga incidenten hade jag på Öland, och då körde jag på ett rådjur, så jag tycker du skall ta ett snack med din fru och försöka övertyga henne att ta ett steg ut i det okända, bara för att upptäcka att det inte är så farligt och att en helt ny värld öppnar sig för henne. Bokstavligen !

Sedan vill jag lägga till, att GS/A är inget man vilar ögonen på, men fy f**n, vilken fantastisk maskin det är att köra ! När det är sådant väder som det var nu i Maj, så saknar jag verkligen gamla Bettan :mellow:, men efter incidenten i Spanien så är jag fortfarande lite skärrad. Dessutom har jag andra planer som skall realiseras och finansieras, så det (kanske) blir aktuellt med ett nyinförskaffande i framtiden, men det med ett stort kanske.

I vart fall som helst, jag har mer att berätta och många fler bilder att visa upp, så det är bara att avvakta tills dess att jag uppdaterar igen. Det finns, som bekant andra saker i livet än att sitta och hamra på en dator. Fotografera, t ex ;).

På återhörandes !

6 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Berättelsen i sig är intressant och spännande så nu väntar jag ivrigt på nästa del. :thumbsup:

Som sagt, det är roligt att det uppskattas. Försöker hitta bilder tagna i rätt ordning för att på så sätt försöka få en röd tråd i berättelsen, men det kommer mer, vet bara inte när...

2 timmar sedan, Tony Johansson sade:

Synd att din fru inte vågar åka med utanför Sverige

Nej... Vi har kört massor i Europa. Menar jag hade gärna kört till Istanbul. men där säger hon nej.:huh:

Har ju sett din bild som när du avsluta resan..... Intressant att höra reaktionen när du visar den :o

36 minuter sedan, Fredrik H sade:

Menar jag hade gärna kört till Istanbul. men där säger hon nej.:huh:

Jag förstår. jag körde runt (nästan) hela Turkiet Som längst var jag i Mardin, en resa på ~ 500 mil (bara i Turkiet. alltså) och jag hade inga problem där, generellt. Varför jag valde att vända i Mardin berodde på att jag inte ville komma för nära Syriska/Irakiska gränsen. Riktigt så mycket spänning behöver jag inte :o.

Generellt sätt är turkarna förhållandevis civiliserade människor, åtminstone i Istanbul, där man (återigen) är väldigt västinriktade d v s åt det mer liberala hållet. Döm om min förvåning när jag såg prostituerade transvestiter och sexklubbar :o, det är ju inte riktigt det man förknippar mellersta östern med, om man säger så !!! 

Men, å andra sidan delades just Istanbul i två delar i senaste valet, då Erdoğan vann med knapp marginal, i just Istanbul. Återigen, min uppfattning är att det är ganska tryggt att köra i Turkiet, men jag skulle undvika att köra hoj i Istanbul, då trafiken inte är av denna värld. Under min vistelse, när jag var där (7 dagar, tror jag det var), då åkte jag tunnelbana och spårvagn., samt promenerade.

36 minuter sedan, Fredrik H sade:

Intressant att höra reaktionen när du visar den :o

Ja, det blir en intressant reaktion, kan jag tänka mig, surprise, surprise :lol:

1 hour ago, Tony Johansson said:

Ja, det blir en intressant reaktion, kan jag tänka mig, surprise, surprise :lol:

men så kom igen nu...få se ra !! vad hände ???  :lol:

4 timmar sedan, gerard ohman sade:

men så kom igen nu...få se ra !! vad hände ???  :lol:

En överraskning,. Åtminstone inget jag planerat för, så mycket kan jag säga. Men du får hålla ut till slutet, för då kommer dramats avslöjande :P. Och det är inte förhandlingsbart !

Nåväl, resan fortsätter och nu har jag svängt av från kusten och är på väg till Marrakech. Fantastiska vägar och vyer, som jag låter detta panorama illustrera;

_DSC0285.thumb.JPG.c710acd79dd4496b63830fbf532882be.JPG

Några km längre fram kommer jag till denna platsen;

20170509_185356.jpg.6ced562a72ce9e096f8414aaf0b08b0a.jpg

Denna bilden har tidigare publicerats i tidningen jag la in i början på denna berättelse, men jag väljer att lägga in den igen, av den enkla anledning att den är större än i tidningen, och jag själv är ganska nöjd med den. Någon som vågar sig på att gissa vad det var för tankegångar som låg bakom denna kompositionen ?

Så småningom anländer jag då till Marrakech och skall till att hitta ett boende så nära "huvudattraktionen "Djema el fna som möjligt. Djema el fna betyder något i stil med "samling av de döda" då man höll på med offentliga avrättningar här, runt 1050-talet. Djema el fna är också klassat som ett världsarv av Unesco, så förväntningarna var högt ställda.

Men, jag blev inte imponerad. Kanske är jag svårflörtad :P. I god ordning hade jag ganska snart en "hjälpreda" vid min sida, som sprang för att hitta ett hotell och en parkering för mig, och jag får faktiskt erkänna att denna gången var det underlättande, trots att jag inte bett om någon hjälp.

Men, man behöver aldrig be om någon hjälp i Marocko, det får man ändå, vare sig man vill eller inte. Svårigheten är (för det mesta) att värja sig från sådana här "hjälpredor", som har väldigt svårt med att förstå engelska, när man försöker få dom att förstå man inte är i behov av någon hjälp :angry:.

37 minutes ago, Tony Johansson said:

Nåväl, resan fortsätter. När jag passerat Agadir, svänger jag öster och kör mot norr, mot Marrakech;

Någon som vågar sig på att gissa vad det var för tankegångar som föregick kompositionen ?

jag hade ju funderat på att knalla upp en bit till höger för att få med ett fint kort av bergen till vänster

35 minutes ago, Tony Johansson said:

Nåväl, resan fortsätter och nu har jag svängt av från kusten och är på väg till Marrakech. Fantastiska vägar och vyer, som jag låter denna bilden illustrera;

20170509_185356.jpg.a9bc664178f43581912580555e79c642.jpg

Den var publicerad i tidningen, men eftersom jag själv är så nöjd med den, lägger jag upp den igen, men i ett större format. Kan någon ge sig på att gissa hur tankegångarna gick utifrån kompositionen. Alltså, varför valde jag just denna kompositionen :P?

Så småningom anländer jag till Marrakech och skall till att hitta ett boende så nära "huvudattraktionen" Djema el fna. Djema el fna betyder något i stil med "samling av de döda" då man höll på med offentliga avrättninga här, runt 1050-talet.

skuggan av bågen ??

36 minutes ago, Tony Johansson said:

Så småningom anländer jag till Marrakech och skall till att hitta ett boende så nära "huvudattraktionen" Djema el fna. Djema el fna betyder något i stil med "samling av de döda" då man höll på med offentliga avrättninga här, runt 1050-talet.

ujuj.....gjorde du nåt etikettsbrott och var nära att bli offentligt avrättad ???

32 minuter sedan, Mathias sade:

Mycket intressant läsning och fina bilder :)

Kul att det uppskattas, som sagt.

33 minuter sedan, gerard ohman sade:

jag hade ju funderat på att knalla upp en bit till höger för att få med ett fint kort av bergen till vänster

Det kan man ju fundera över, om man vill, och det kan man tycka är en bra idé om man aldrig knallat omkring i full mc-mundering tidigare, för att fotografera. Men se, det har jag gjort och jag kan nämna att det är allt annat än optimalt att knalla omkring i full mc-mundering, för att fotografera.

Dessutom framgår det av distanstavlan, att jag har en bit kvar att köra för att komma till målet s a s, och som redan redovisats för, om jag skall hinna med allt som jag tänkt mig, gäller det att spätta på lite grann. Dessutom är berget till vänster en del av kompositionen som det är, så det så :P.

15 minuter sedan, gerard ohman sade:

skuggan av bågen ??

Feeeel :P !!

Men det är rätt, det är skuggan av hojen som syns, men det var faktiskt inget medvetet val, utan det var slumpen som gjorde att den kom med. Jag orkade helt enkelt inte flytta på hojen innan jag tog bilden. Men, är det så svårt att räkna ut vad det är för tanke på kompositionen ? Jag ger en ledtråd; Det är i huvudsak tre (3) komponenter som s a s hänger samman i tanken bakom kompositionen.

9 minuter sedan, gerard ohman sade:

ujuj.....gjorde du nåt etikettsbrott och var nära att bli offentligt avrättad ???

Nja, dom är lite snällare nu för tiden. åtminstone mot turister :lol:.

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Min lilla simpla analys ger diagonalen, leading lines och komplementfärger röd/blå. Grunder som funkar väl i de flesta lägena. 

Hm, det är en intressant tankegång, måste jag säga. Men, min tanke med kompositionen har ingenting med färgerna att göra (förutom att jag tyckte det var ett vackert ögonblick). Sätt bilden i sin kontext, vad handlar tråden om (och då är det inte explicit Marocko jag tanker på), utan ?

En ledtråd till; "Diagonalen" som du åsyftar (jag utgår från att du menar vägen) är en av de tre ingående komponenterna i kompositionen jag åsyftar. Vi låter frågan hänga ett tag till, sedan skall jag försöka mig på att ge en förklaring till hur jag tänkte :).

Fantastisk story i både bild och text. Lite synd att många av bilderna är så små, men jag förstår om du ville spara på utrymmet på korten. Den där moskén var verkligen gigantisk! Otroligt vacker byggnad. Nästan övermäktig i sin pampighet. 

Jag håller nog med Gerard om att det var modigt gjort att göra den här resan ensam. Även om man är en van resenär så kan man vara utsatt. Hade ju räckt att hojen hade gått sönder på en öde plats. Då är man ett lätt byte. Jag ser ju det med kvinnliga ögon, och har bara den referensen, och utifrån det så hade jag aldrig gjort resan ensam. Jag är mycket nyfiken på vad som hände sen! Du lämnade en riktig cliff hanger :P  

Av någon anledning så var det många inlägg till som jag inte såg innan jag skrev. Har suttit och funderat nu på den där bilden och ditt syfte med den, och jag hade samma fundering som Himma! Jag måste titta lite till! Gillar verkligen ditt sätt att bygga upp en tråd och en berättelse :)

Har det något med skyltarna att göra? Varför står inte siffrorna på arabiska också? Du får nog lämna en liten ledtråd till :P 

34 minuter sedan, Mona sade:

Har det något med skyltarna att göra? Varför står inte siffrorna på arabiska också? Du får nog lämna en liten ledtråd till :P 

Det är mycket som måste besvaras, och jag känner mig lite trött just nu, så jag får återkomma vid ett senare tillfälle, men jag skall i vart fall (nästan) svara på din fråga.

Ja, det har med skylten att göra, samt "diagonalen" (vägen). Det är två av tre komponenter som jag tänkte på i denna komposition, och som jag redan har nämnt, vad handlar tråden om ?

Faktum är att den tredje pusselbiten redan är avslöjad, så man får nog göra en liten trådarkeologi. En tröst är att man inte behöver leta så långt för att hitta den tredje komponenten, som ligger till grund för kompositionen. Sedan gäller det då att väva ihop dessa till den tanke som jag hade, när jag tog bilden :P.

Och så vill jag svara på frågan varför siffrorna inte är på arabiska, och svaret på den frågan är ganska enkel; Siffrorna är på arabiska, eftersom siffrorna vi använder ursprungligen kommer från Mellanöstern :lol: :lol::lol: !!

Ridå!!!! Jag visste faktiskt inte att vi använder samma siffror då de inte använder våra bokstäver. Man lär sig något varje dag :D 

Vad handlar tråden om? På tur i Marocko... på tur... Hmm, kan det vara en del av gåta?!

21 minuter sedan, Mona sade:

Jag visste faktiskt inte att vi använder samma siffror då de inte använder våra bokstäver.

Alla kan ju inte veta allt ! Våra bokstäver har sitt ursprung från det Grekiska alfabetet, och siffrorna från arabvärlden.

Dessutom kan jag avslöja att siffran noll (0) är en indisk uppfinning, och dess betydelse i beräkningar är ju inte att underskatta. Hur skulle vi annars kunna använda datorer, om inte nollan fanns !? 

21 minuter sedan, Mona sade:

Vad handlar tråden om? På tur i Marocko... på tur... Hmm, kan det vara en del av gåta?!

Precis, och du har ju redan nämnt skylten och vägen och (den sista ledtråden finns redan längre upp i tråden ^_^). Men, det är inte lätt och kanske inte så självklart. Det krävs nog lite fantasi för att komma på det, kan jag tänka, men det hänger ändå ihop (kan jag tycka).

Nåväl, jag skall inte dra ut på lidandet så mycket längre till, utan återgå till trådens egentliga berättelse (detta blev ett sidospår), men det blir nog inte förrän (tidigast ) imorgon, och då skall jag samtidigt avslöja mina tankebanor runt kompositionen bakom bilden (eller snarare, vad jag såg, när jag kom fram till platsen).