Jump to content
Jens Nilsson

1500-talskyrka utanför Limerick, Irland

Recommended Posts

2 timmar sedan, Cope sade:

Dra in den i photomatix och se om det finns något att hämta i himlen...🙂

Har tyvärr inte Photomatix i den här nyare datorn, och har inte kvar det i den gamla heller. Gjorde ett försök att pigga upp den så jag rensade bort program som sällan användes. Hjälpte dock föga...<_< Har ett annat program,Luminance HDR, fattar dock nada av det så det åker nog i papperskorgen oxå...

1 minut sedan, Mathias sade:

För min del tycker jag att det som finns i bilden ska vara kvar där!! Gillar kompet men i min mening hade du gärna fått ta ett par kliv tillbaka och fått liiite mer omgivning runt kyrkan :)

Mjo, jag hade också velat få med mer i bilden, men minns inte hur det såg ut om det var möjligt att backa, eller om jag bara tog bilden i all hast. Hade ju fast optik så zooma ut var i alla fall uteslutet...:)

Nu testade jag att räta upp gavlarna, klona bort trädet till höger samt följde tipset som Todde länkade till, minns att jag testat det förut. Men jag vet inte om jag är för dålig på att spaka eller om bilden var för knepig, det är den kanske åtminstone för mig. Tycker att resultatet blev lite så där....

5b214306625bf_IMG_3979rv2n2m.thumb.jpg.4e34524abff4bc3977f95e76975d9482.jpg

Hade du kunnat zooma ut mer så hade du väl fått ännu mera perspektivfel så valet av en fast 40mm var nog bra. Att tänka på inför nästa besök är att ta med en motorsåg så det omdiskuterade trädet kan försvinna ut ur bild. Sen hade det varit bra om du åker dit när det är lite mer dramatiska moln på himlen samt att du på något vis backar lite så det blir lite mer svängrum runt kyrkan.

Version två var ingen direkt favorit hos mig mer än att själva väggarna blev bättre.

42 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Hade du kunnat zooma ut mer så hade du väl fått ännu mera perspektivfel så valet av en fast 40mm var nog bra. Att tänka på inför nästa besök är att ta med en motorsåg så det omdiskuterade trädet kan försvinna ut ur bild. Sen hade det varit bra om du åker dit när det är lite mer dramatiska moln på himlen samt att du på något vis backar lite så det blir lite mer svängrum runt kyrkan.

Version två var ingen direkt favorit hos mig mer än att själva väggarna blev bättre.

Ska tänka på dina tips nästa gång vi tar den bilturen förbi denna kyrka!:lol::thumbsup:

Nä det blev ingen favorit hos mig heller, tror Mona lyckades bättre med sina magiska redigeringshänder.  Försökte följa tutorialen så gott jag kunde, och kloningen av trädet hade kunnat göras bättre, men insåg att det inte var värt besväret. Men nu fick man en hint om hur det hade kunnat bli om det blivit lite bättre än så här, men nu blev den som den blev..