Jump to content

Recommended Posts

Åkte en runda i fjärilsmarkerna hemomkring i söndags och fick en hyfsad utdelning.

#1 En blåvinge av för mig okänd art

5b1edf227b172_Blvinge.thumb.jpg.2d4686d6b463d33ed362d2ae3828bb29.jpg

#2 Mitt mål var att få se en hagtornsfjäril

5b1edf24a0b56_Hagtornsfjril1.thumb.jpg.a26bdc94b1c6e5f4eb9cf58e233901b8.jpg

#3 och det målet infriades rejält då jag fick se ca 25 st

5b1edf2704b37_Hagtornsfjril.thumb.jpg.9788dc9a8180b34e1ed9fce89804fd04.jpg

#4 Pärlemorfjäril av okänd art

5b1edf2b65faf_Prlemorfjril.thumb.jpg.f30a0031f748eb4f7a53ebf621117587.jpg

#5 Svavelgul höfjäril

5b1edf2fa7492_Svavelgulhfjril.thumb.jpg.b4fcdb1addbb8cc648fca52b85345e3d.jpg

#6 Vitgräsfjäril

5b1edf31c602f_Vitgrsfjril.thumb.jpg.a656de62c27b0005123e7d6efb965453.jpg

#7 Ängssmygare (eller möjligen mindre tåtelsmygare)

5b1edf33def34_ngssmygare.thumb.jpg.2ef349d3ad035ac016c41e4fa93b2bbd.jpg

#8 En humlebagge gör en djupdykning i blomman

Humlebagge.thumb.jpg.6409e503338e360d5ad5f3da1aebe000.jpg

#9 Sist och minst så tar vi en spindel som hunden kom insläpandes med

Spindel.thumb.jpg.f02cdc0e30aaaed40b2a19baccfb24c6.jpg

Hvor er de bare smukke...der bliver skabt en sommerstemning..også elsker jeg de pastel farver plus de meget meget smukke sommerfugle..de er nu kønne...:star:

Vansinnigt tjusigt Ulf, riktigt snyggt fotat, välexponerat och skarpt! Ingen går ju att välja framför någon annan!:thumbsup:

Fast spindeln får nöja sig med en andraplacering, då den gärna fått vara lite ljusare, men i övrigt mumma för ögonen!:)

7 timmar sedan, Rolf sade:

Fin serie rakt igenom. Skall jag utse någon vinnare blir det 2 & 6 med knapp marginal. :thumbsup:

Jag bugar mig stolt inför ert gillande. :)

7 timmar sedan, Cope sade:

Riktigt snyggt jobbat:wub:

Vad är det för glugg du har använt?

Tackar. :) Spindeln är tagen med Nikons 105 mm macro. De flesta andra är fotade med Nikons 70-200/2,8 samt en del är tagna med Tamrons 150-600mm.

26 minuter sedan, sanne sade:

Hvor er de bare smukke...der bliver skabt en sommerstemning..også elsker jeg de pastel farver plus de meget meget smukke sommerfugle..de er nu kønne...:star:

Visst är det väl en vacker tid vi har nu med stora mängder fjärilar och färgglada insekter. :)

10 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Vansinnigt tjusigt Ulf, riktigt snyggt fotat, välexponerat och skarpt! Ingen går ju att välja framför någon annan!:thumbsup:

Fast spindeln får nöja sig med en andraplacering, då den gärna fått vara lite ljusare, men i övrigt mumma för ögonen!:)

Tack för det Jens. Ser också att spindeln kunde varit ljusare men det får bli en annan gång. :)

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag bugar mig stolt inför ert gillande. :)

Tackar. :) Spindeln är tagen med Nikons 105 mm macro. De flesta andra är fotade med Nikons 70-200/2,8 samt en del är tagna med Tamrons 150-600mm.

Tack för info. Speciellt fjärilar behöver väl ofta lite längre brännvidd då dom kan vara rätt skygga :)

1 timme sedan, Cope sade:

Tack för info. Speciellt fjärilar behöver väl ofta lite längre brännvidd då dom kan vara rätt skygga :)

Helt klart är det så. Om vädret tillåter så blir det en ny runda på lördag och då tar jag mitt 300/2,8 på min D500. Snabb autofokus och bra ljusstyrka sen hänger resten på fotografen.  

35 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Helt klart är det så. Om vädret tillåter så blir det en ny runda på lördag och då tar jag mitt 300/2,8 på min D500. Snabb autofokus och bra ljusstyrka sen hänger resten på fotografen.  

Det låter som en bra plan. Och jag är säker på att fotografen bemästrar kommande problem :)

4 timmar sedan, Mona sade:

Jäklar i havet vilka underbara pix!! Otroligt vackra allihop :wub: 

Kan blåvingen vara en puktörneblåvinge kanske..

Tack så mycket Mona. :) Jag tror att det lutar på puktörne men är ganska dålig på att arta fjärilar så känner mig inte på något vis säker.

Oj vilka fjärilar! Alla med lika hög kvalite som vanligt. Fast fjärilarna med snyggaste pose är väl då 2 & 7.

Fjärilsmarker? :) Hur ser dom ut? :)

48 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Oj vilka fjärilar! Alla med lika hög kvalite som vanligt. Fast fjärilarna med snyggaste pose är väl då 2 & 7.

Fjärilsmarker? :) Hur ser dom ut? :)

Tackar. Grusvägar i gamal jordbruks och skogsbruksmiljö med gott om blommor i vägkanterna. 

On 2018-06-12 at 8:43 PM, Odie (Thomas) sade:

Vilka fina fjärilar du fotat!:wub: här var det svårt med en favorit men 2 och fyra är klara vinnare.

Tack Odie

On 2018-06-13 at 10:10 AM, A-L sade:

xanimal_gbug2.gif ...så snyggt!

Tack A-L

On 2018-06-13 at 3:38 PM, gerard ohman sade:

mycket vackert ! finaste bilden är ju nr 3. finast fjärilsvingar har väl nr 6 vitgräsfjärilen. fantastiska prickar, vilket härligt mönster !  

Tack Gerard. Visst är det fantastiskt att en så pass färglös individ som vitgräsfjärilen kan vara så vacker.