Jump to content

Recommended Posts

Jag störde mig på samma sak som Ulf och har nu kollat på detta.

Zerene stacker klarar av att lägga ihop bilderna bättre men kvaliten blir sjukt dålig.

Är det någon här som använder Zerene som förstår vad som är fel?

Jag svarar mig själv här! Missade att inte dra ner kvaliten när jag exporterade filerna till Zerene så kvaliten var ju dålig när jag stackade dom.

Här är en förbättrad version:

1827167568_2019-05-01-13_37.49ZSDMap.thumb.jpg.7dd15c62de0a6d97b09426645747f9cc.jpg

12 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fin spindel med klara fina färger, bra jobbat både med kompet och exponeringen, Apelsinspindel har jag aldrig hört talas om. :wub:

Tack Thomas! 

Jag fick namnet på Facebook-sidan spindelnätet. Själv trodde jag det var en korsspindel. 

1 minute ago, ToddeSwe said:

Tack Thomas! 

Jag fick namnet på Facebook-sidan spindelnätet. Själv trodde jag det var en korsspindel. 

Det finns många underliga djur i vår herres hage, fin är den i alla fall.

Just nu, Odie (Thomas) sade:

Det finns många underliga djur i vår herres hage, fin är den i alla fall.

Ja verkligen! Vår värld är fantastisk. 

Jag har som några säkert märkt kommit av mig en aning när det gäller fotografering, har inte hittat gnistan än men jag jobbar på det. Orkar inte ens med att hålla koll på forumet, och knappt sociala medier som jag är rätt less på men det blir ju att man snabbscrollar igenom dom också emellanåt men är inte särskilt aktiv. Blir nån enstaka bild på Instagram på sin höjd ...

Men här kommer i alla fall en spindel av okänd art, orkar inte ta reda på det heller, fångad med mobilen. Börjar vara dags att damma av makrot nu, såg en väldans massa kryp i trädgården i dag...

rps20190511_180626.thumb.jpg.2168b33de18fe4fcce03b5faecbbb205.jpg

On 2019-05-11 at 6:46 PM, Rolf sade:

Det var en fin fuling du hittat Jens!

Ja visst var det...:thumbsup:

On 2019-05-11 at 7:28 PM, Odie (Thomas) sade:

Ett fint exemplar !! :thumbsup::thumbsup: kan det vara en vargspindel av någon art?

Ja det kan nog stämma, det kan du ha rätt i!:)

23 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det var inte dåligt att få en så pass bra bild på fulingen med en mobilkamera. :thumbsup:

Se nu till att plocka fram den riktiga kameran, Canonen och makrot.

Hehe, i bland har man tur... :lol: Ja nu är den riktiga kameran beredd, och då menar jag min förra riktiga kamera som används nästan uteslutande till dylika ändamål...

5 timmar sedan, Cope sade:

Tjusigt Jens👍

Tack tack Cope!:)

I afton när jag blickar ut genom fönstret från vardagsrummet ut mot altanen för att beskåda mitt inoljade altangolv så ser jag en mörk klump hänga under altantaket i en öppning mellan två stolpar. Går ut med kameran för jag kunde ju ana vad det var. En liten korsspindel! Snart har vi säkert miljoner ungar igen...:D

1.

IMG_7621r_m.thumb.jpg.80b26a4c9e47cadb6c52ad63b9930247.jpg

2.

213711699_IMG_7623rm.thumb.jpg.7914f016101bf1c04a9eadeb04c2b785.jpg

11 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt fångat båda två, tvåan känns aningen skarpare men det kan vara denna skärmen. Sitter med en gammal bärbar med halvdan skärm.

Tack Rolf, jag tror nog du har rätt. I första bilden så gungade nätet fram ock tillbaka mot mig och jag hade inget att ta stöd emot så skärpan sitter inte riktigt som den ska. Tror även att jag hade för stor bländare i den, så skärpedjupet räckte inte till själva kroppen...:)

Hittade en liten korsspindel som hängde under altantaket i dag, och när jag fått in bord och stolar så ställde jag mig på en stol för att försöka ta någon bild där den hängde lugnt och stilla ovanför bordet och under taket.Men kom lite för nära så motljusskyddet fastnade i nätet och spindeln kravlade sig fast i skyddet... Lyckades skrapa loss den mot en av trådarna som hängde kvar och nu fick den lite att göra stackaren... Därav lite oskärpa och otillräckligt skärpedjup , hade inget stöd att luta mig mot och den jobbade febrilt.

1.

ds1.thumb.jpg.e4c6343771f7d492fdbb8144fd1659a5.jpg

2.

ds2.thumb.jpg.05b3758fb71bff34a5a03c2235aaef65.jpg

3.

ds3.thumb.jpg.bd370ba438e8c618a9a82c6c907ffbe9.jpg