Jump to content

Recommended Posts

Jag kom på att jag ville starta en tråd för spindlar, en dagens spindeltråd så att säga...:D Det är fritt fram för den som vill att använda den om man vill, om man har någon eller några bilder på nån spindel och kanske inte vill skapa nya trådar jämt. Likt den om flugorna.... 

Men på detta sätt får Fredrik och kanske någon fler mer lugn och ro och hjärtat får slå i normal takt...!:y15:

Jag öppnar därför med dessa bilder, inte tagna i dag dessvärre men jag har lite överseende med det, för det är ju ingen tävling med stränga regler direkt. Inte alltid man hinner redigera bilderna samma dag heller...

Jag orkar inte heller alltid kontrollera vilka arter jag hittar, i bland gör jag det, i bland inte....

1. Denna skönhet satt på bilen för några dagar sen...

1.thumb.jpg.326a9519bb23ccffb5dd7dc9e364a01a.jpg

2.

2.thumb.jpg.bb6f8b1de415fa39acba7740c1aff9ed.jpg

3. Tyckte inte om bakgrunden i färg så denna fick bli svartvit...

3.thumb.jpg.1ea31e4989a64c1a5e611f8835fa9ce8.jpg

6 minuter sedan, Rolf sade:

Trevliga bilder, av någon anledning tilltalar den svartvita mig mest.

Tack Rolf, och jag håller med dig. Oftast föredrar jag makro, speciellt småkryp tagna i färg, men i bland blir det lite bättre i svartvitt.:)

7 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Den svartvita är väldigt läcker. :thumbsup:

Tack Ulf!:)

15 minuter sedan, sanne sade:

Det sidste nok det bedste..har svært ved at kikke alt for længe på dem..da jeg ikke er vild med edderkopper i virkeligheden :)

Tack sanne, då ska du följa denna tråd väldigt noga, och gå med i spindelgrupper på fb så du kan bota din fobi mot spindlar...!;)

2 timmar sedan, Cope sade:

Även jag faller för den svartvita:thumbsup:

Roligt att höra cope!:)

17 minuter sedan, Mona sade:

Den svartvita är grymt bra! Vinjetteringen ökar dramatiken och rysningarna :y15: :thumbsup:

Tack Mona! Det var lite av min tanke, den blev lite tråkig utan vinjettering, och i detta fall tyckte jag att det funkade ypperligt med tanke på spindels sätt att bre ut sig, annars råder det ju delade läger om vinjettering, men jag tycker att det oftast funkar  om man vill leda blicken till någon speciell punkt eller avleda blicken från någon annan...:)

9 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Snyggt fångade! denna tråden får jag följa.:thumbsup:

Tack odie, ja jag hoppas jag och även ni andra ( den som vill) kan bidra med nåt bidrag då och då!:)

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Den svartvita är ju bara så BRA, här kanske man ska samla alla spindlar då ...

Tack för det Todde!:)

Tja, det är fritt fram att slänga in spindelbilder här,  precis som i min tråd om flugor, men absolut inget måste!:)

On 13/6/2018 at 6:25 AM, Jens Nilsson said:

Tack odie, ja jag hoppas jag och även ni andra ( den som vill) kan bidra med nåt bidrag då och då!:)

Tack för det Todde!:)

Tja, det är fritt fram att slänga in spindelbilder här,  precis som i min tråd om flugor, men absolut inget måste!:)

Ja det kunne være  :) men det kunne være værre,,,jeg kan da tage nogen edderkopper op 

:wub:

...def. en medlem i familjen vårdnätsspindlar ( eng: nursery web spiders ;) )
Kanske en presentspindel ( hette tidigare rovspindel) ?

On 2018-06-27 at 9:03 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Sambon fick syn på en barnkammare idag och den var jag tvungen att föreviga ju. Även barnvakten kom med på bilden.

Har absolut ingen aning om vad det är för sort så är det någon som vet tar jag tacksamt emot informationen.

Barnkammaren.thumb.jpg.3fcfc79f85a00833056808a8e49eea5a.jpg

Den här har jag missat, vilken läcker teckning den har, snyggt fångat!:thumbsup:

On 2018-06-27 at 9:13 PM, Martin sade:

Grymt snygg med barnvakt och ungar!

Jens: Din svartvita som öppning var grym också!

Sent omsider, men tack Martin!:)

Gick ut för att vattna lite på baksidan i dag när jag kom hem, hittade då denna krabat hängandes alldeles för nära några blommor med ovansidan mot dessa, så lite svårt att avgöra vad det är, gissar på korsspindel eller en av dess nära släktingar. Kommer bara inte i håg namnet på den art jag tänker på...

1.

IMG_7213rm.thumb.jpg.4d6b2522a252379982de2c475fc9db23.jpg

2.

IMG_7212rm.thumb.jpg.a4081008ead393c5a652ecca9c1c5ddf.jpg

3.

1839779040_IMG_7214rm.thumb.jpg.931ba1e1d4009a8664de4a73f344a12d.jpg

15 minuter sedan, Rolf sade:

Klart dom duger när forumets makromaster är i farten.

Hehe, det är ju inte alltid hugget i sten... Tyvärr börjar jag se sämre och sämre på nära håll, så dom minsta krypen kan jag inte fota längre, funkar inget vidare med läsglasögon för att rikta in kameran och ta av dom när jag tittar i sökaren.. Får hålla mig till de här som är lite större...