Jump to content

Eddie - Australian Shepherd

Recommended Posts

Instämmer med Rolf här, 4 eller 5, men det får nog bli 5:an till slut. Bra jobbat! :thumbsup:

Personligen tvekar jag dock till det kvadratiska formatet, men det är ju en smaksak, det kan absolut funka men tror jag valt antingen stående eller liggande format. Men, smaksak som sagt, bilden är jättefin!:)

2 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Bra jobbat! bild fyra är den bästa i mina ögon :thumbsup:, du undrade om högdagrarna som var utfrätta det finns högdagervarning i din kamera kolla i din manual hur man använder den, det är super lätt.

Jag kollade nyss i kameran och det var ett litet litet parti längst upp på himlen som blinkade. Så det var inte mycket och inget på hunden.

52 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Instämmer med Rolf här, 4 eller 5, men det får nog bli 5:an till slut. Bra jobbat! :thumbsup:

Personligen tvekar jag dock till det kvadratiska formatet, men det är ju en smaksak, det kan absolut funka men tror jag valt antingen stående eller liggande format. Men, smaksak som sagt, bilden är jättefin!:)

Tack! Det är så att jag var lat och ville få iväg bilden snabbt till ägarinnan av vovven. Därför gjorde jag det enkelt för mig och slapp ta bort så mycket av kopplet. :)

17 timmar sedan, Mathias sade:

Härligt med bra input så man kan komma framåt i sitt fotograferande och redigerande :thumbsup: (är själv kanske inte den bästa på detta)

Jag har funderat mycket på detta ang forumet. Vi är alldeles för dåliga på att ge feedback. Alla postar bilder i utställningen och mer eller mindre aldrig i kritikforumet. Det är synd, för feedback tror jag alla vill ha lite då och då. Tycker vi börjar så smått att ge feedback även i utställningen, då tror jag det faller sig mer naturligt.

7 minuter sedan, Mona sade:

Jag har funderat mycket på detta ang forumet. Vi är alldeles för dåliga på att ge feedback. Alla postar bilder i utställningen och mer eller mindre aldrig i kritikforumet. Det är synd, för feedback tror jag alla vill ha lite då och då. Tycker vi börjar så smått att ge feedback även i utställningen, då tror jag det faller sig mer naturligt.

Jag håller med på ett sätt, fast i utställningstrådarna kan det ju ligga upp till 15 bilder och mer där till, och sen kanske även fördelat på del 1, del 2 och del 3, med lika många bilder i varje del från diverse utflykter, UE osv. Har då flera deltagare varit på samma  äventyr blir det ju väldigt jobbigt att ge feedback på alla bilder, då måste man  ju begränsa sig. Blir ju nog jobbigt redan nu att kommentera allt, i bland blir det väldigt kortfattat, särskilt när man har varit frånvarande och har mycket att läsa i kapp...

Sen så personligen så är jag väl inte så jätteintresserad av allt för mycket kritik eller feedback om jag postar i utställning, även om det varmt mottages, jag tar absolut till mig det folk ev säger om mina bilder  men det är inte det som är mitt syfte om jag nu inte frågar om något. Utan då är det mest för att visa, och kanske höra andras spontana reaktion. Och vill folk ge feedback så går det naturligtvis bra, det är ju aldrig fel med tips och råd och att få höra  andras åsikter men kan som sagt bli jobbigt med längre trådar.  I såna fall där jag skulle vilja ha kritik, eller tips och råd tycker jag kritikeravdelningen är ett tillräckligt bra alternativ för min egna del.  Man ska ju dessutom ha ork och tid att svara på så många kommentarer  som möjligt också om man får konstruktiv kritik...

Däremot är jag väldigt dålig på att posta bilder för kritik/feedback, har aldrig känt att jag haft bilder jag tycker platsar där...<_<

Nu var inte min tanke att man generellt ska ge feedback i utställningen, absolut inte, det var väl mest en påminnelse att vi är dåliga på just detta. Det går ju inte att ge feedback på en massa bilder oavsett om de ligger här eller där, en bild är tillräckligt i en kritiktråd. Vad jag menar är att vi kanske kan skriva någonting (om vi och bildpostaren vill) även om bilden ligger i utställning. Jag är i alla fall inte främmande för det, sen är det upp till var och en hur man vill ha det. Mina bilder kan man alltid ge feedback på :P Alternativet är att vi får bli bättre på att posta i kritikforumet, ingen är fulländad ;)  Jag tror vi skulle få ett mer levande och mångfasetterat forum om vi gör det  :) 

Hur menar du Jens att du inte har bilder som platsar i kritikforumet?

59 minuter sedan, Mona sade:

Nu var inte min tanke att man generellt ska ge feedback i utställningen, absolut inte, det var väl mest en påminnelse att vi är dåliga på just detta. Det går ju inte att ge feedback på en massa bilder oavsett om de ligger här eller där, en bild är tillräckligt i en kritiktråd. Vad jag menar är att vi kanske kan skriva någonting (om vi och bildpostaren vill) även om bilden ligger i utställning. Jag är i alla fall inte främmande för det, sen är det upp till var och en hur man vill ha det. Mina bilder kan man alltid ge feedback på :P Alternativet är att vi får bli bättre på att posta i kritikforumet, ingen är fulländad ;)  Jag tror vi skulle få ett mer levande och mångfasetterat forum om vi gör det  :) 

Hur menar du Jens att du inte har bilder som platsar i kritikforumet?

Jag är också öppen för tankar kring mina bilder, kritik eller feedback. Men för min del så känner jag att jag ytterst sällan tar såna bilder som är värda så mycket tid och jobb med t ex redigering, jobbar sällan mer än ett par minuter med mina bilder som oftast är av vardagstypen, eller makro på småkryp. Visst kan man ha åsikter om exponeringar och beskärningar osv men anser att det inte är någon vits att posta dom i kritiktråd då, utan det kan man ju kommentera i utställningstrådar också. 

Jag läste för flera år sen att om man är nöjd med sin bild så är den bra, och det var någon fotograf som jobbade ungefär så. Bad aldrig nånsin om kritik, det var oviktigt för hen. Nu säger jag inte att det är oviktigt för mig, jag har väldigt mycket att lära, men det är väl lite så jag funkar, är den så pass bra att jag är någorlunda nöjd så postar jag den.  Jag tycker absolut inte att allt jag postar är bra, i bland kommer det ju med rena skitbilderna också bara för att dom berättar kanske något, eller innehåller nåt speciellt som kanske bara blev just den bilden.

Så kort sagt så tycker jag personligen inte att jag når upp till den nivån där jag vill ligga för att be om ordentlig kritik. Visst är det bra om man vill utvecklas, men just nu gör jag inte det, fotar mindre nu än tidigare och ligger rätt stilla på samma nivå. Fast en vacker dag kanske det ändras, och jag kan nog försöka mig på att posta i kritik också, tror som du att det vore bra för forumet dessutom.

Så du har helt klart rätt i sak, visst kan vi i största allmänhet bli bättre på att ge feedback, tror vi drog upp det tidigare också vill jag minnas. Och jag anser då som nu att vi alla bör bli bättre på det över lag, även om det bara är några enkla tankar och  även om bilderna ligger i utställningstrådar, ger man kritik vill man ju som regel ha lite tillbaka också!:)

Okej, då förstår jag din inställning! 

Jo, vi har haft uppe detta ämnet flera gånger, men det blir liksom ingen ändring :P  Jag är inte själv bättre än någon annan på att posta i kritiken, men ska försöka bättra mig, med betoning på försöka... ;)  Det behöver inte vara några avancerade förslag eller så, bara att vi luftar tankar och idéer. Ibland kör man fast och blir blind, då kan det vara bra med andras ögon :)

OJ vilken diskussion! :)

Jag tycker att det inte ska vara något tvång att skriva långa utlägg om bilderna i denna avdelningen. Lägger man bilder i kritik så vill man ju veta om det är bra eller vad som är fel.

Jag suger åt mig alla kommentarer för att lära mig eller att bli bättre på var det än är det handlar om. Jag vill lära mig hur det SKA vara eller hur man SKA göra i en viss situation.

Sen kan man ju själv välja att göra på sitt sätt och frångå vad som anses vara praxis i vissa fall men beskärning m.m.

Man tar ju bilderna oftast till sig själv och så länge man själv är nöjd så ... när jag lägger upp en bild här så är jag nöjd. Men det betyder ju inte att den inte kan bli bättre, den är så bra den kan bli med mina kunskaper när den hamnar här. Och genom er kunskap och tycke så blev ju Eddie mycket bättre på bild. :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

OJ vilken diskussion! :)

Jag tycker att det inte ska vara något tvång att skriva långa utlägg om bilderna i denna avdelningen. Lägger man bilder i kritik så vill man ju veta om det är bra eller vad som är fel.

Jag suger åt mig alla kommentarer för att lära mig eller att bli bättre på var det än är det handlar om. Jag vill lära mig hur det SKA vara eller hur man SKA göra i en viss situation.

Sen kan man ju själv välja att göra på sitt sätt och frångå vad som anses vara praxis i vissa fall men beskärning m.m.

Man tar ju bilderna oftast till sig själv och så länge man själv är nöjd så ... när jag lägger upp en bild här så är jag nöjd. Men det betyder ju inte att den inte kan bli bättre, den är så bra den kan bli med mina kunskaper när den hamnar här. Och genom er kunskap och tycke så blev ju Eddie mycket bättre på bild. :)

Nej nej Todde, inte ska det vara något tvång, absolut inte! Tanken som slog mig var bara att vi alltid är så snälla och försiktiga ;) Du t ex vill ju ha feedback, och är den som är mest aktiv på den fronten. Det skapar en diskussion kring bilden vilket jag tycker är kul och givande. Känn nu inget tvång på det här området, jag ville mest få igång er :D 

Nä man kan ju aldrig tvinga någon till att ge kritik eller feedback, kritik är  dessutom egentligen ett ord lät att missförstå. Och det behöver ju verkligen inte vara långa utlägg, utan det kan vara ganska korta men det jag syftade på var mer att ska man göra det med alla bilder som kommer upp under utställningsdelen så blir det jobbigt..

Och en bild som man lägger upp för feedback behöver ju inte vara varken bra eller dålig, det finns ju egentligen knappt några kriterier för det, allt ligger ju i betraktarens öga. Men det kan ju vara saker man tycker borde varit annorlunda, men sen är det ju upp till fotografen att ta till sig det och ändra vissa saker, eller då låta bli. Valet är ju fritt, för som sagt, är man nöjd så är man!.

11 minuter sedan, Mona sade:

Nej nej Todde, inte ska det vara något tvång, absolut inte! Tanken som slog mig var bara att vi alltid är så snälla och försiktiga ;) Du t ex vill ju ha feedback, och är den som är mest aktiv på den fronten. Det skapar en diskussion kring bilden vilket jag tycker är kul och givande. Känn nu inget tvång på det här området, jag ville mest få igång er :D 

Jag tycker fortfarande jag har svårt för att formulera mig och få fram vad det är jag gillar med en viss bild. Ibland tycker jag bara bilden är perfekt och underbar att se på. Men jag kan inte klä det i ord så det blir små korta meningar som bara påpekar hur bra jag tycker bilden är och inte varför. :)

Jag är evigt tacksam för all kritik, bra eller dålig spelar ingen roll, fast det är ju på den negativa kritiken man växer och blir bättre.

Fast det är ju helt ok Todde, då har man ju ändå uttryckt nåt. Jag kommer i håg ett annat forum där det var många yngre förmågor som fått eller köpt någon form av kamera och ville lära sig och bad om kritik, och i bland hände det att kritiken bestod av att några tyckte att val av motiv var tråkigt, kanske en hamster eller häst. Alla är ju inte intresserad av det men då tänker jag att man måste ju lära sig att ge kritik på själva utförandet, och inte motivet i sig. Och det är ju allt i från skärpedjup till skärpa /oskärpa, kontrast och kompositioner t ex.   Man behöver inte tycka att en bild är bra för att man ska säga nåt, utan då får man väl ge tips på vad man tycker kunde förbättras.  Ett motiv kan ju vara skittråkig men bilden var tekniskt sett fulländad ändå, eller tvärtom...

1 minut sedan, Jens Nilsson sade:

Fast det är ju helt ok Todde, då har man ju ändå uttryckt nåt. Jag kommer i håg ett annat forum där det var många yngre förmågor som fått eller köpt någon form av kamera och ville lära sig och bad om kritik, och i bland hände det att kritiken bestod av att några tyckte att val av motiv var tråkigt, kanske en hamster eller häst. Alla är ju inte intresserad av det men då tänker jag att man måste ju lära sig att ge kritik på själva utförandet, och inte motivet i sig. Och det är ju allt i från skärpedjup till skärpa /oskärpa, kontrast och kompositioner t ex.   Man behöver inte tycka att en bild är bra för att man ska säga nåt, utan då får man väl ge tips på vad man tycker kunde förbättras.  Ett motiv kan ju vara skittråkig men bilden var tekniskt sett fulländad ändå, eller tvärtom...

Från klarhet till klarhet! :) Det är ju sant, fast jag känner inte att jag KAN det där ännu, jag behöver ju så mycket hjälp själv fortfarande. :)

Hittills har jag inte sett något här som jag kan applicera mina nuvarande kunskaper på.

Just nu, ToddeSwe sade:

Från klarhet till klarhet! :) Det är ju sant, fast jag känner inte att jag KAN det där ännu, jag behöver ju så mycket hjälp själv fortfarande. :)

Hittills har jag inte sett något här som jag kan applicera mina nuvarande kunskaper på.

Det kommer! Tror dessutom att du gör mer avancerade grejer än mig många gånger i efterbehandlingen, där har jag en jäkla uppförsbacke... 

13 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Det kommer! Tror dessutom att du gör mer avancerade grejer än mig många gånger i efterbehandlingen, där har jag en jäkla uppförsbacke... 

Det hoppas jag att det gör, jag är ju i grunden en datorintresserad människa och älskar allt som har med datorn att göra. Som jag skrev tidigare så trodde aldrig jag att jag skulle kunna så mycket som jag kan nu i Ps någonsin. Men lite här och lite där och alltid redigera en kopia så spelar det ingen roll hur man gör eller förstör. :)