Jump to content
Sign in to follow this  
Eddie Johannisson

Skärpa i Gimp

Recommended Posts

Skärpa med oskarp mask.När vi tar ett foto och sedan tittar på det i datorn så kan se lite oskarpt ut. Detta är naturligt och även om det perfekta fotot var taget utan någon rörelse på kameran eller motivet så känns det ändå inte 100% skarpt. Om vi låter kameran ta bilderna i JPEG så kommer kameran att bestämma hur skarpt fotot kommer att bli beroende på hur vi ställer in kameran. Om vi använder rawformat så får vi ställa in skärpan själva när vi omvandlar bilden till ett annat format. Om man har fotat i JPEG och kameran är inställd på skarp skärpa så betyder det att skärpan är skarp när bilden visas i 100% på bildskärmen. Från min egen kamera så blir JPEGfilen 4672x3104 stor medan min bildskärm är 1680x1050 vilket gör att när jag skall titta på bilden så sker det i mycket mindre skala och skärpan på bilden kommer då att ändras. Så vad kan man då göra. För att bilden skall se så skarp ut som man vill så bör man först förminska bilden till den storlek som man vill titta på eller skriva ut. Om du har bilden öppen i Gimp så gör man det under ”Bild” - “Skala bild”. Efter att man har gjort alla ändringar som man vill i GIMP som Nivåer, Färger, Beskärning och Förminskning så bör man gå in och ändra skärpan. Se till att du tittar på din bild i 100%.Högerklicka och gå ner i menyn till Filter. Där hittar du under ”Förbättra” något som heter oskarp mask. Då får du ett fönster som ser så här ut.[attachment=1981]skarp1.jpg[/attachment]Du har tre reglage. Det första är ”radie”(Radius) som bestämmer hur många pixlar i bredd som vi skall skärpa. Det andra är ”mängd”(Amount) som bestämmer hur mycket vi skall skärpa och till sist ”Tröskelvärde”(Treshold) som bestämmer hur lika pixlarna skall vara för att dom skall skärpas.Ta och exprimentera lite mellan dom olika reglagen. Normalt så hamnar du runt 0.1-0.3 radie, 0.10- 1.00 i mängd och 6-12 i tröskelvärde. Se till att inte överskärpa bilden vilket är lätt gjort i början. Tryck på OK. Nu är bilden klar att sparas. Oskarp mask är ett lätt sätt att ändra skärpan och ger ett bra resultat. Det finns andra sätt att skärpa som till exempel högpassmetoden. Men det får vi återkomma med.

Denna metod plus högpass är det jag också gör i PS. Något som är bra är att kolla bilden före och efter genom att bocka av och i i förhandsvisningen innan man sparar.