Jump to content
Farsta (Hasse)

Söders höjder night time

Recommended Posts

Kulturnatt i natt och "hela stan" står vidöppen till 24.00. Dock måste man cykla som en skållad råtta mellan platserna för att hinna med fler än två. Långa köer och tokvarmt ute.

Tog med kameran och planerna var att konvertera allt till svartvitt från raw.. Dock stod den på jpeg bara :( Tappade lusten totalt att göra om utan istället använde jag för första gången Windows 10 nya fotapp och behöll färgerna utom på en. Ganska trevlig app så jag småjusterade istället. Notera flickan med mobilen i stadshuset torn 

CSC_3486 (1440x1440).jpg

DSC_3478 (1800x948).jpg

DSC_3489 (1800x1446).jpg

DSC_3490 (1800x1200).jpg

DSC_3492 (1800x918).jpg

Tacksam stad att fota! Fina bilder allihopa! Såg personen i tornet direkt. :)

Dom är ju jättebra men snälla kan du inte göra svartvita på de som är i färg?  Speciellt den sista är nog grym i svartvit.

Jag tror du har rätt. Dra upp kontraster och svärta i de svartvita bilderna. Justera lite. Svartvitt är oftast bäst i dessa miljöer. Det var ju också tanken men råkade ställa kameran i endast jpeg läge :( Får skylla på att jag legat till sängs med feber i en vecka och borde egentligen inte gått ut igår. Var lite "dizzy" i skallen.

Så dessa bilder är körda. Men kommer ta om dem i raw så snart det går. En ljum vårkväll med det speciella ljuset.  Söders höjder med sina nivåskillnader tacksamma fotoobjekt.

Edit: fast färg har också sina fördelar...

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Jag tror du har rätt. Dra upp kontraster och svärta i de svartvita bilderna. Justera lite. Svartvitt är oftast bäst i dessa miljöer. Det var ju också tanken men råkade ställa kameran i endast jpeg läge :( Får skylla på att jag legat till sängs med feber i en vecka och borde egentligen inte gått ut igår. Var lite "dizzy" i skallen.

Så dessa bilder är körda. Men kommer ta om dem i raw så snart det går. En ljum vårkväll med det speciella ljuset.  Söders höjder med sina nivåskillnader tacksamma fotoobjekt.

Skönt att du är på benen igen, men det blir inte bra när dom är i jpg då?!

Själv åkte jag iväg några mil för att hitta en stubbe i skogen, när skulle till så hade jag glömt minneskortet hemma. :)

Tur det inte händer så ofta. he he he

3 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Älskar nattbilder. Blivit så van att jag bara gjorde en exponering per motiv :) och hade redan ställt in den på kammaren. 

Vad har du för inställningar för nattfoto?

Det beror förstås lite om man inte vill att tex bilar skall kunna hinna rita linjer i bilden. Men är motivet lugnt och börjar jag så här:

M-läge

ISO 100 för lägsta brus

Bländare ca 8-11 för då brukar de flesta objektiv vara vassast

Tid runt 8 sec men det beror ju väldigt mkt hur ljust/mörkt det är. Det är här jag justerar bilden. Genom att ändra tid.

Självutlösare genom genom tråd och har dessutom "fördröjd exponering" ibockad. Allt för att minska vibrationer

Är det en kaotisk miljö som kräver kortare slutartid får man ta skeden i vacker hand och höja ISO och välja större bländare förståss.

Då jag kör raw blir det oftast auto wb då det är lätt justera efteråt.

Har inte den kraftigaste "brusreducering vid långa exponeringar" ibockad. Kameran blir låst i evigheter annars. Här skall jag experimentera. Kanske behövs inget sånt?

Tack för infon:thumbsup:

Angående brusreduceringen vid långa tider så kan jag bara välja on eller off. Och jag har det på on för att kameran sköter brusreduceringen alldeles utmärkt med nedsläckning av heta pixlar mm. Nackdelen är att man inte får så många chanser i kvällsljuset innan det är över :)

Så det är mer för heta pixlar man har det? Men måste också spela roll om man tvingas använda ganska högt ISO under lång tid. 3200 ISO i 8 sec kanske "bygger på" bruset? 

Det som är så skönt med våra kameror. Bara att testa på. Skall försöka göra det nån kväll med lite olika inställningar och se vad som händer med bilden

Edit: jag har också bara On/Off. Förväxlade med brusreducering för hög ISO som har tre lägen. Den står på "låg" hos mig

Trevliga kvällsbilder, och inte fick du med så mycket folk heller, bara det är ju en konst...:lol:

Gillar alla men den du raderade tycker jag var en vinnare hos mig..!

Den jag gjorde i sepia ;)? Ville inte blanda för mkt färger i samma inlägg.

Vet inte vad det beror på men det är sällan människor där jag fotar. Men undviker förstås de stora stråken