Jump to content
Sign in to follow this  
Eddie Johannisson

Gimp

Recommended Posts

Jag och DesK har satt ihop några fler guider om hur man använder bildbehandlingsprogramet Gimp som läggs upp i helgen. Samtidigt så skulle vi vilja veta om det är något som ni medlemmar undrar om hur man gör i Gimp. Vi är självlärda och kan inte allt men vi skulle nog kunna få fram svaren på dom flesta frågorna.Så kom gärna med förslag.Eddie

Tack Eddie och Dessan för initiativet. Själv använder jag inte Gimp, men något som jag vet en del undrar över är RAW formatet. Photoshop har ju ACR (Adobe Camera Raw), men hur gör man i Gimp? Måste man ha en plugin?

UFRAW funkar som sagt fint för min del :) Någon som har några önskemål om vad vi ska skriva om härnäst angående Gimp?

Det här var ett jättebra initiativ :) Generellt så kan jag tänka mig att det finns många som vill veta mer om brusreducering.Jag kommer nog på mer saker sen.

Nu har jag suttit en stund och försökt lära mig Gimp på en av datorerna. Jag hämtade hem och installerade en plugin på svenska, men hur ska jag få det att visa sig på svenska? Ska försöka få in RAW pluggen också och se om det kan funka.Guide om brusreducering skulle vara toppen!

Nu har jag laddat ner UFRaw och försöker förstå mig på det. Men de krånglar för mig så jag behöver lite hjälp av er.Jag har öppnat Gimp och valt en RAW bild jag ska testa redigera. Men när jag öppnar det så öppnas ju UFRaw men det kommer en "varnings skylt" där det står:Cannot use the camera white balance, reverting to auto white balanceJag vet vad det betyder men förstår inte riktigt hur de menas. Sen när jag tycker OK så kommer bilden upp fast jätte ljus. Bilden är inte överexponerad så jag undrar vad som är felet. Är det någon som stötte på detta problem som kan hjälpa mig? :)

Hmm detta är Mingdie mycket bättre på än jag, men tills han ser din fråga kan du kolla att du har ställt in WB:n till Camera WB och ingen annan inställning. Sen kan du kolla att UFRAW har din kameramodell inne. Det ser du i EXIF-fliken, hos mig står det på kameramodell Power Shot G11. Som sagt Mingdie kommer nog med bättre förslag vad du kan göra.

Åh Malin, detta läste jag om idag, men jösses jag minns inte på vilken sida. Tror det var något om att man var tvungen att ladda ner en kameraprofil. Jag ska se om jag hittar det igen!

Malin när du öppnar din RAW-fil så har du själva bilden till höger och till vänster har du histogram och en massa olika inställningsmöjligheter. Under det översta histogrammet finns 9 flikar, kolla där att du är i den första fliken WB då ska du ha en rullgardinsmeny under flikarna och där ska du se till att du har ställt in Camera WB - Jag fick ett liknande problem och då kom Mingdie på att jag nog hade råkat ställa fel i denna menyn :)

Hmmm knepigt jag kollar om jag hittar nåt om det sen, men vi får hoppas att Mingdie också ser detta och kommer med tips