Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Storkyrkobadet

Recommended Posts

Tittade in här. I valv från 1750 talet. Själva badet från 1930 talet. Från den tid då man inte kunde tvaga sig hemma. Karbilden tagen med selfiekamerans 12,5 mm optik. De bilderna croppar man inte gärna. Speciellt om de är tagna på högre ISO men kul att ha

rps20180326_082154.jpg

rps20180326_082230.jpg

Varit hotat i perioder men högt älskat tydligen. När vi tittade in var det bokat för en svensexa eller liknande så vi fick ta en snabb titt. Många skolor i Sthlm hade detta. Ändå in på 1970-talet.

Sen vandrade vi vidare till Stordalens Brunkebergstorg. Raka motsatsen till badet ovan."The Nest" på " Down Town camper" är nog Sthlms ballaste bad. Simma med utsikt över Riddarfjärden på 14:e våningen och bada i en bastu formad som ett fågelbo ! Det har ett pris dock. 598 kr. Vi tog hellre ett par öl. Notera Stadshuset i fjärrran

nest.jpg

Lite kuriosa. Tydligen här Mark och Jonas träffades för länge sedan. Då kanske det drog viss publik. Idag går det under samma regler som Sthlm:s alla simhallar men tror det är en förening i botten

2 minutes ago, Cope said:

Fint dokumenterat Hasse. Det äldre badhuset hade jag undvikit i den största mån det gick. Jag tycker det ser ut att kunna platsa i vilken skräckfilm som helst :)

Men vad säger du :)  Detta är älskat bland många stockholmare ( fast jag under hur många som besökt det  irl? 

2 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Men vad säger du :)  Detta är älskat bland många stockholmare ( fast jag under hur många som besökt det  irl? 

Hehe, jag hade som sagt valt ett modernare alternativ :)

Ja, det kan väl inte vara så himla många kan jag tycka. Det är nog mest den inbitna sekten som nyttjar det :)

Måndag till fredag är det öppet för alla. På helger kan man privatboka badet för backanaler (  ;) ) och vi passerade en helg.  Men ev dryck får inte komma i någon form av glas. BiB kanske funkar? Skämt åsido. Vet inte om man kan ta med alkoholdryck in och det är säkert städade tillställningar.