Jump to content
Ove555

Redigeringsövningar.

Recommended Posts

Kan inte mycket om redigering av bilder, men ska ändå försöka visa lite hur man gör. Målet med detta är att det ska visas en redigeringsövning här varje vecka  (i minst 50 veckor) på ett enkelt sätt och som ska vara lätt att förstå.

Om det är 9 till som är intresserade av att visa hur man kan redigera, så tycker jag att vi kan ta 5 veckor var. Men jag vill börja med att att visa och välja de 5 första redigeringsövningarna, en per vecka i 5 veckor, sedan får gärna någon ny ta vid. Det blir en utmaning för mig detta för jag kommer nog att försöka visa övningar som jag nästan inte kan någonting om, så jag får själv försöka lära mig under tiden jag visar här. 

Nu ska jag se ut någon intressant övning att börja med. 

44 minuter sedan, Ove555 sade:

Kan inte mycket om redigering av bilder, men ska ändå försöka visa lite hur man gör. Målet med detta är att det ska visas en redigeringsövning här varje vecka  (i minst 50 veckor) på ett enkelt sätt och som ska vara lätt att förstå.

Om det är 9 till som är intresserade av att visa hur man kan redigera, så tycker jag att vi kan ta 5 veckor var. Men jag vill börja med att att visa och välja de 5 första redigeringsövningarna, en per vecka i 5 veckor, sedan får gärna någon ny ta vid. Det blir en utmaning för mig detta för jag kommer nog att försöka visa övningar som jag nästan inte kan någonting om, så jag får själv försöka lära mig under tiden jag visar här. 

Nu ska jag se ut någon intressant övning att börja med. 

Felskrivning

Det är nog svårt att binda upp sig för så lång tid. Tror det är lättare om man vill göra det mer spontant. Vi är inte så många aktiva här, men den som vill får gärna visa sina tips och trix.  Börja du! 

8 hours ago, Mona said:

Det är nog svårt att binda upp sig för så lång tid. Tror det är lättare om man vill göra det mer spontant. Vi är inte så många aktiva här, men den som vill får gärna visa sina tips och trix.  Börja du! 

Ja, jag håller med dig, det är inte lätt att binda upp sig på lång tid. Och det kan vara väldigt tidsödande också att klippa ut bilder från t ex Photoshop för att visa i detalj och förklara hur redigeringen går till tycker jag. Men visar kanske någon eller några redigeringsövningar i den här tråden när jag blivit bättre på att redigera bilder.

Men borde tänkt på detta innan, så jag ber om ursäkt för att jag startade den här tråden.

Jag tycker iden var mycket god. Sen rent praktiskt blir det svårt men tråden kan väl ligga kvar så kan man ändå posta tricks. Min enda "utbildning" är Cyberphotos youtubefilm på 7-8 min ;) Räckte längre bra men nu vill jag gå vidare 

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Vi har en tråd någonstans där vi postade en oredigerad bild som de som kände sig manade fick gå lös på men den dog ut rätt fort. Kommer dock inte ihåg var den låg eller vad den heter.

Det har du rätt i....Minns ej heller var ursprunget hette eller låg

Har LR 6. Men kan verkligen inte allt om det. Som t ex verktyget fläckborttagning. När man tar bort en fläck markeras ju det med en ring. Och där har jag märkt ett problem som jag undrar om det går att göra något åt, och det är när jag ska ta bort flera fläckar på bilder.

För varje fläck som tagits bort blir det en vit ring över fläcken. Problemet kommer sen när det är flera fläckar som ska tas bort och flera ringar som lägger sig över fläckarna, för då blir ringarna kvar och kan blockera områden där det finns fler fläckar som ska tas bort.

Undrar om det finns något att göra åt det (i LR) så inte ringarna lägger sig i vägen för fläckar som ska tas bort?

LR-6.jpg