Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Photoshop förr och nu?

Recommended Posts

Undrar, är det stor skillnad på vad man kan göra i dagens Photoshop, det man penumrerar på och betalar för per månad, än på äldre versioner av Photoshop. Har själv Photoshop cs6 och LR6.

jag har CS2 hemma, gratis att hämta från webben. på jobbet finns Photoshop CC  2015.

allt man behöver för att optimera foton finns ju i äldre versioner redan. det som skiljer är väl egentligen bara finesser för retuschering och sådant, som när man ska manipulera bilder på ett väldigt sofistikerat sätt.

jag ser inget större behov personligen att ha de senaste. en bra bild ur kameran behöver ju egentligen bara beskäras, finslipas i färger och ljus och kanske rätas upp.

dessutom blir man ju som jag nämnt en gnutta irriterad när man vant sig var funktionerna ligger, och sen ändrar de och byter platsoch namn på allting på nästa version...grrr...:angry::D

så - om man vill göra fotokonst med datorn så finns fler finesser ju nyare version. om man är en duktig fotograf med bra grejor och bara vill förmedla det man tycker är tjusigt så räcker en gammal version hur bra som helst.

( mina egna åsikter så klart...invändningar mottages utan knot..:) )

Jag har sagt upp mitt PS CC och kommer återgå till antingen version 6 eller så köper jag Infinity Photo. Det kommer räcka gott och väl för min del så jag i princip bara använder 3 lager i PS till mina tonemappade bilder.

Nyare versioner av PS har väl dock bättre möjligheter till maskning osv när man är i behov av det. Men som sagt, det är inte så ofta för min del :)

14 timmar sedan, Cope sade:

Jag har sagt upp mitt PS CC och kommer återgå till antingen version 6 eller så köper jag Infinity Photo. Det kommer räcka gott och väl för min del så jag i princip bara använder 3 lager i PS till mina tonemappade bilder.

Nyare versioner av PS har väl dock bättre möjligheter till maskning osv när man är i behov av det. Men som sagt, det är inte så ofta för min del :)

Menar du Affinity photo??