Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Fota i idrottshall. Basket

Recommended Posts

Sonen har slutat vilket är synd då hans lag P-02 blivit superduktiga. Nåväl travade ner till hallen för att se herrarna. Hallen upplevs ganska mörk och brun. Som den ser ut på bilderna

Ställde in på kammaren:

1. Låst slutartid på 1/320

2- Låser iso på runt 2000 men just här så mörkt att alla är tagna på iso 3200

3. Välde frammatniing Low ca 3 bilder sek

4. WB auto. Min kamera är duktig på att mäta korrekt så det känns onödigt mäta manuellt

5. Af 3 D följning. Inte använt så mkt tidigare men den kändes klockren i snabba sporten basket

5. Bländare. Det får automatiken sköta om.

Så klart det måste bli ett visst brus men ändå ganska ok bilder. 

DSC_3049_01 (1200x1800).jpg

DSC_3050_01 (1371x1800).jpg

DSC_3051 (1800x1200).jpg

DSC_3057_01_(1725x1800).jpg

DSC_3069 (1800x1103).jpg

DSC_3082 (1800x1058).jpg

Det är ganska kul att den billiga Sigmazoomen som tydligen reades ut för 900kr under BF inte gör bort sig inomhus. Utomhus hade nog jag hoppats den skulle duga för mina enkla behov - och det gör den - men sport inomhus. Aldrig!

Angående brus så tipsade någon mej om Imagenomic/noiseware och jag kan verkligen rekommendera det. Körde ISO 3200 på innebandybilderna och den suger upp det mesta bruset.

Skall testa. Jag kör ju Nikons Capture NX-D som default har en viss brusbortagning men jag gjorde inget aktivt när jag bildbehandlade. Det går att ta bort mer brus om man vill. Visst brus kan skänka lita dramatik när det är idrottsbilder. Sen tycker jag att min Dx sensor brusar relativt lite ändå även på 3200. Minns min första Nikon - en D40 - där gick iso bara till 1600 och då brusade det ordentligtr. Så nog har det hänt mkt inom foto på 10 år