Jump to content
ToddeSwe

Innebandy P08

Recommended Posts

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Något grällt på min. Men man måste nästan ha varit där för att se hur det såg ut

Här har ni bilder på hur det ser ut där med en annan kamera och fotograf.

https://www.google.se/search?q=alvesta+sporthall&safe=off&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNyrSg2ZbZAhVMCCwKHRTkDsMQ_AUICigB&biw=1920&bih=915

Jag har noterat något mysko i Lr.

På mina bilder som jag har redigerat i Ps / imagenomic så står Temperatur på 5+ och Färgton på -13, men de andra bilderna har värden som 4050 och +25.

Försöker man ange +5 på en icke redigerad bild så får man en dialogruta som talar om att det är utanför värdet som ska vara mellan 2000 & 50000.

Någon som vet varför?

16 timmar sedan, ToddeSwe sade:

När jag tittar på de första bilderna och nu så skäms jag en aning. :)

Hade glömt det där med vitbalansen helt och hållet.

Nä inte skämmas, inte lätt att ha koll på allt hela tiden...!:)

21 hours ago, ToddeSwe said:

Jag har noterat något mysko i Lr.

På mina bilder som jag har redigerat i Ps / imagenomic så står Temperatur på 5+ och Färgton på -13, men de andra bilderna har värden som 4050 och +25.

Försöker man ange +5 på en icke redigerad bild så får man en dialogruta som talar om att det är utanför värdet som ska vara mellan 2000 & 50000.

Någon som vet varför?

Så vitt jag kan se i mina egna pix:
Om jag har en bild i LR och sen gör redigeringar i PS/annan programvara och sen sparar den redigerade bilden i LR igen
så kan sådana här värden dyka upp på den redigerade kopian av din original-raw-fil.
Dessa bilder/filer brukar ha en filändelse på -edit.tiff eller  -edit.psd beroende på hur man valt ställa in LR.

1 timme sedan, A-L sade:

Så vitt jag kan se i mina egna pix:
Om jag har en bild i LR och sen gör redigeringar i PS/annan programvara och sen sparar den redigerade bilden i LR igen
så kan sådana här värden dyka upp på den redigerade kopian av din original-raw-fil.
Dessa bilder/filer brukar ha en filändelse på -edit.tiff eller  -edit.psd beroende på hur man valt ställa in LR.

Ja redigerad får mina som en del av filnamnet. Man ska vara färdig med bilden innan man putsar det sista i Ps. 😃

On 2018-02-09 at 9:42 AM, Jens Nilsson sade:

Nä inte skämmas, inte lätt att ha koll på allt hela tiden...!:)

Jag tycker att jag borde ha lite bättre koll vid det här laget. :)

On 2018-02-06 at 10:46 PM, Mona sade:

Det här att fota sport i inomhushallar är verkligen en tuff utmaning. Mycket beror också på vilken utrustning man har och hur man lyckas. Här krävs snabba och ljusstarka objektiv om det ska bli optimalt. Vitbalansen brukar man få rätta till lite i redigeringen om man inte har full koll på Kelvinskalan. Tycker du gjort ett bra jobb med tanke på att du är ny inom genren. Vitbalansen kund varit bättre, så den tycker jag du ska träna på. Gör bilderna lite kallare här. Men over all, bra jobbat :) 

Tack Mona, vad är ljusstarka objektiv?

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Vet inte men tog mig minst 10 försök innan jag var på banan. Dont give up! :) 

Så länge pojken väljer att fortsätta så kommer jag att fota hans träningar och matcher. :) Jag är en envis jäkel också.

On 2018-02-04 at 10:17 PM, ToddeSwe sade:

Tack! Jo jag körde i manuellt läge som du sa. Jag får för mig att då jag kör på det så blir bilden onödigt mörk och skapar lite brus i sig....?! Jag har ju fått dra upp exponeringen en aning.

På onsdag vet vi om det blir någon skillnad för då är det dags igen. :)

Oj! Kör du på flerbild-tagning då? Det händer ju lite mer i en match för vuxna än det gör på dessa matcherna för pojkar födda 08. :)

Fast det kanske bara är bra så här i början.

Men varför blir dina bilder så mycket klarare än mina när jag kör med samma inställningar som du?

Körde du exponeringskompensationen på -5 så är det ganska självklart att bilderna blir mörkare och du behöver dra upp exponeringen i redigeringen :) Manuellt läge skall ju annars inte ge mer brus än om du kör på bländar- eller slutarförval eller något av de andra, programvalen skall mig veterligen inte påverka bruset (och bör inte göra det heller om man funderar på vad bruset är).

Jag tror Ulf hade ett f2.8-objektiv och ljusstarka objektiv ger såklart bättre förutsättningar men inga garantier. 

Och övning ger färdighet.

8 timmar sedan, Martin sade:

Körde du exponeringskompensationen på -5 så är det ganska självklart att bilderna blir mörkare och du behöver dra upp exponeringen i redigeringen :) Manuellt läge skall ju annars inte ge mer brus än om du kör på bländar- eller slutarförval eller något av de andra, programvalen skall mig veterligen inte påverka bruset (och bör inte göra det heller om man funderar på vad bruset är).

Jag tror Ulf hade ett f2.8-objektiv och ljusstarka objektiv ger såklart bättre förutsättningar men inga garantier. 

Och övning ger färdighet.

Har sett lite videos nu och kommit fram till att det bara är att välja. Suddiga bilder eller brusiga bilder. 😃

Jag har ett f2.8 också. Så det blir att jobba på och träna bara.