Jump to content
ToddeSwe

Innebandy P08

Recommended Posts

fin skärpa på dessa nu , Torbjörn. bara vitbalansen som sagt. för gula nu. skruva mot blått redan i kameran i just denna hallen nästa gång. som Jens visar.

att skruva lite med färger, kontrast o dyl vid redigering är inte att ändra i bildens innehåll. som Jens säger, om du tar bort all färg och visar den i sv-v, så är det ju samma händelse  du presenterar och dokumenterat med kamera.

riktigt fina bilder på grabbarna ! :)

22 minuter sedan, gerard ohman sade:

fin skärpa på dessa nu , Torbjörn. bara vitbalansen som sagt. för gula nu. skruva mot blått redan i kameran i just denna hallen nästa gång. som Jens visar.

att skruva lite med färger, kontrast o dyl vid redigering är inte att ändra i bildens innehåll. som Jens säger, om du tar bort all färg och visar den i sv-v, så är det ju samma händelse  du presenterar och dokumenterat med kamera.

riktigt fina bilder på grabbarna ! :)

Mot blått redan i kameran? 

Jag skruvade mot blått i Lr för att kyla av den en aning. Räckte det inte?

30 minutes ago, ToddeSwe said:

Mot blått redan i kameran? 

Jag skruvade mot blått i Lr för att kyla av den en aning. Räckte det inte?

nope...fortfarande lite för gul. Jens variant är bättre. och om man kan fixa vitbalansen redan i kameran så slipper man ändra i bilden vid redigering ju.

nu vet jag ju inte hur det ser ut i verkligheten i hallen förstås...det kanske är gult ljus där ? - men ändå ser Jensens förslag mest naturligt ut på min skärm.

1 minut sedan, gerard ohman sade:

nope...fortfarande lite för gul. Jens variant är bättre. och om man kan fixa vitbalansen redan i kameran så slipper man ändra i bilden vid redigering ju.

nu vet jag ju inte hur det ser ut i verkligheten i hallen förstås...det kanske är gult ljus där ? - men ändå ser Jensens förslag mest naturligt ut på min skärm.

Jag är livrädd för att röra till det med färgerna. 😃

Brukar aldrig röra värme eller temp. 

Där är ju en hel del gult i salen. Alla ribbstolar tex. Testar igen. Jag provade lampa och lysrör i kameran och även auto och kom väl fram till att skillnaden endast var stor mellan auto och lampa/lysrör. 

Mindre gult, men snart blir det väl för blått :) Jag märker skillnaden när jag hoppar mellan dom och nu ser träpanelen på väggarna mer normal ut.

Mindre_gult-2.thumb.jpg.e6afad6b4d69f5127fdaaeec54a9cf75.jpg

4 timmar sedan, gerard ohman sade:

Du menar att man väljer vilket scenario man ska ha sol, lampa mf? Eller finns det någon annan vitbalans man kan ställa in i kameran?

Ska iväg nu och träna mer på detta. 😃

Det finns ett läge där man själv skriver in vilken temp man vill ha om jag inte missminner mig. Jag har dock aldrig gjort det  :)

1 timme sedan, Cope sade:

Det finns ett läge där man själv skriver in vilken temp man vill ha om jag inte missminner mig. Jag har dock aldrig gjort det  :)

Hittade den! :) Jäkla vilket pillande he he he

35 minuter sedan, Cope sade:

Kanon....nu kan du ju lära mig hur man gör :D

Står i handboken 😜

Det finns ju helt klart fler möjligheter att påverka vitbalansen när man fotar iaf. 

Fast jag är ju hemskt nöjd med den sista redigeringen måste jag säga. 

Tycker du också det är för gult?

Jag vill ju att en gul tröja ska vara gul och inte urtvättad gul.  Samtidigt vill jag ju inte någon finsmakare ska kunna påpeka att det nog är lite för gult i bilderna. 😃

Ännu ett hinder uppdagar sig. 

Dagens skörd, jag får för mig att det händer saker med färgerna när jag lägger upp dom här så jag testar en till redigering.

1.

DSC_7795-Redigera-2.thumb.jpg.69601bf630c522576dc8a498649e0855.jpg

2.

DSC_7801-Redigera-2.thumb.jpg.763a727faaba916664af017232f9ccda.jpg

3 minuter sedan, Mona sade:

Har du provat ändra WB med pipetten i LR?

Gjorde precis det och ja det är fortfarande gult i ovan bilder! :)

vitbalans-2.thumb.jpg.747c44451574ca1f4eb352a70c9a4fa1.jpg

Den här sista bilden är kanske en liten aning blå i det vita. Det är skitsvårt att få rätt färger när det finns mycket blandljus och massor av olika färger. Vet inte ens hur det skulle funka med ett gråkort i en sån här lokal. 

Här en artikel om Kelvingraderna!

Om du har en kameraväska med grått foder så kan du ta en bild av det nästa gång du är i hallen. Sen använder du den som referens och gråkort i LR och synkar de andra bilderna med den bilden. Hur bra det kommer att funka vet jag inte, men kan vara värt ett försök!

BTW.. det gråa i fotoväskorna har faktiskt en tanke och funktion just för att funka som gråkort om man inget har!

Just nu, Mona sade:

Om du har en kameraväska med grått foder så kan du ta en bild av det nästa gång du är i hallen. Sen använder du den som referens och gråkort i LR och synkar de andra bilderna med den bilden. Hur bra det kommer att funka vet jag inte, men kan vara värt ett försök!

BTW.. det gråa i fotoväskorna har faktiskt en tanke och funktion just för att funka som gråkort om man inget har!

Jo det pratade vi ju om när jag hade tagit lite bilder på svampar med blixten och dom fick lite mysko färger.

Detta ska testas på söndag. :)

Tack för länken!

6 minuter sedan, Mona sade:

Den här sista bilden är kanske en liten aning blå i det vita. Det är skitsvårt att få rätt färger när det finns mycket blandljus och massor av olika färger. Vet inte ens hur det skulle funka med ett gråkort i en sån här lokal. 

Här en artikel om Kelvingraderna!

Ser nu att taket har fått en blåaktig ton. :)

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Jo det pratade vi ju om när jag hade tagit lite bilder på svampar med blixten och dom fick lite mysko färger.

Detta ska testas på söndag. :)

Tack för länken!

Ja, vi pratade nog om det någon annan gång! Minnet är kort B)

Just nu, Mona sade:

Ja, vi pratade nog om det någon annan gång! Minnet är kort B)

Du kan inte hålla reda alla mina inlägg. :)

20 hours ago, ToddeSwe said:

Mindre gult, men snart blir det väl för blått :) Jag märker skillnaden när jag hoppar mellan dom och nu ser träpanelen på väggarna mer normal ut.

Mindre_gult-2.thumb.jpg.e6afad6b4d69f5127fdaaeec54a9cf75.jpg

typ såhär ja ! perfekt på min skärm i alla fall. 

När jag tittar på de första bilderna och nu så skäms jag en aning. :)

Hade glömt det där med vitbalansen helt och hållet.