Jump to content
ToddeSwe

Innebandy P08

Recommended Posts

Hej

Trodde aldrig jag skulle lägga upp ett enda sportfoto så anti-sport som jag är. :)

Jag tror mitt problem med suddiga bilder är över. Brusreduceringen funkade bra också tycker jag, fast inte så skarpa som Ulf's.

1/640 ISO 3200 f2.8

1.

DSC_7687-Redigera.thumb.jpg.ae912e9d888c26ee2a48041478012e0f.jpg

2.

DSC_7688-Redigera.thumb.jpg.6344e39cab07c7c3d6372511d5cc510a.jpg

3.

DSC_7689-Redigera.thumb.jpg.595d473bfa2ed83b9df81bb5a0283928.jpg

4.

DSC_7740-Redigera.thumb.jpg.576529c9c014aa27c4cab1c3b95a71c0.jpg

Just nu, Odie (Thomas) sade:

Jag tycker dessa blev jättefina :thumbsup:

Tack men zoomar man in så ser man att dom inte är så skarpa som Ulf's bilder.

Kan det bero på kamera modell och objektiv kanske? Eller varför helt enkelt inte mig. :)

1 minut sedan, Odie (Thomas) sade:

Med lite träning är du snart där! Rom byggdes inte på en dag. ;)

he he he näh det är ju sant. :)

Helt otroligt, hade glömt ställa tillbaka exponeringskompensationen från när jag tog Low Key. Stod på -5 idag när jag tog dessa bilder. :)

Bra jobbat Todde:thumbsup:

Och angående din lilla miss med exponeringskompensationen så händer det oss alla :)

Jag följer mer eller mindre en lag som säger att jag ska återställa alla tillfälliga inställningar efter en sessions slut. Men trots det så gör jag ändå missar alldeles för ofta. Det är ju inte förrän det är dags att börja fota man märker att det är nåt som inte stämmer :)

Det här tycker jag att du har gjort alldeles utmärkt.:star: Exponeringskompensationen har väl ingen betydelse om du kör allt i manuellt (det vet jag inte om du gjorde iofs) men jag kan trösta dig med att det har jag missat ett flertal gånger liksom att ändra vitbalansen mellan olika tillfällen. 

Går man tillbaks till mina första taffliga försök till sportfoto så ser i alla fall jag att övning ger färdighet och sen är det så också att ju mer du kan om den sport du skall fota desto större chans att du lyckas fånga de bästa ögonblicken. Tänk också på att det inte kostar mer än tid att ta många bilder, jag brukar komma hem med 500-1200 bilder från en match och av dom väljer jag ut 30-50 bilder ungefär som redigeras.

29 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det här tycker jag att du har gjort alldeles utmärkt.:star: Exponeringskompensationen har väl ingen betydelse om du kör allt i manuellt (det vet jag inte om du gjorde iofs) men jag kan trösta dig med att det har jag missat ett flertal gånger liksom att ändra vitbalansen mellan olika tillfällen. 

Går man tillbaks till mina första taffliga försök till sportfoto så ser i alla fall jag att övning ger färdighet och sen är det så också att ju mer du kan om den sport du skall fota desto större chans att du lyckas fånga de bästa ögonblicken. Tänk också på att det inte kostar mer än tid att ta många bilder, jag brukar komma hem med 500-1200 bilder från en match och av dom väljer jag ut 30-50 bilder ungefär som redigeras.

Tack! Jo jag körde i manuellt läge som du sa. Jag får för mig att då jag kör på det så blir bilden onödigt mörk och skapar lite brus i sig....?! Jag har ju fått dra upp exponeringen en aning.

På onsdag vet vi om det blir någon skillnad för då är det dags igen. :)

Oj! Kör du på flerbild-tagning då? Det händer ju lite mer i en match för vuxna än det gör på dessa matcherna för pojkar födda 08. :)

Fast det kanske bara är bra så här i början.

Men varför blir dina bilder så mycket klarare än mina när jag kör med samma inställningar som du?

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Tack! Jo jag körde i manuellt läge som du sa. Jag får för mig att då jag kör på det så blir bilden onödigt mörk och skapar lite brus i sig....?! Jag har ju fått dra upp exponeringen en aning.

På onsdag vet vi om det blir någon skillnad för då är det dags igen. :)

Oj! Kör du på flerbild-tagning då? Det händer ju lite mer i en match för vuxna än det gör på dessa matcherna för pojkar födda 08. :)

Fast det kanske bara är bra så här i början.

Men varför blir dina bilder så mycket klarare än mina när jag kör med samma inställningar som du?

Jag använder alltid flerbildstagning. Prova att ändra tiden till 1/400 sek eller 1/500 sek och se om det blir någon skillnad i ljus. Sen skiljer ljuset oerhört mycket mellan olika sporthallar. Vad händer om du tar i lite mer på exponeringen i framkallningen i LR/Camera raw.

Jag tycker du lyckats bra med detta Todde, brusreduceringen blev riktigt bra. :thumbsup: Och man kan ju inte alltid jämföra andras bilder med sina egna och tro att ,man ska kunna få allt lika bra, särskilt när man har helt olika utrustningar. Så det här kan du vara nöjd med, på't igen bara så blir det bara bättre och bättre.

Det jag dock reflekterar över är en liten detalj som jag själv varit med om när jag försökte ta lite bilder på den tiden dottern provade på friidrott under något år.  Färgerna i hallarna är ju lite mörka oftast, och ljuset inte det bästa. Ofta består dom av lysrör som dessutom kanske har olika färgtemperaturer så det kan bli väldigt mycket blandljus. Så vitbalansen är ett bekymmer för kameran oavsett om man väljer auto eller av nåt av de inbyggda olika lägena. Det bästa är att ställa egen vitbalans vid fototillfället, eller då försöka få till det i Lr ellerPs (Camera Raw) vid redigeringen. 

Jag tog mig friheten att låna en av dina bilder för att visa ett litet försök, kanske inte helt perfekt då jag använder ett enkelt program på jobbet men tycker ändå att det visar att potential finns. Ökade det vita lite och valde lite kallare temperatur så det vita blir mer vitt så att säga. Jag tycker då själv att bilden även upplevs lite klarare och skarpare.

Om det inte är ok så tar vi bort bilden och du får stämma mig om du vill...!:)

_edited.jpg.95d77aaf7789fb34f05116ae47957d57.jpg

Tack Jens och Ulf

Jag såg att dom var lite mörka första när jag hade lagt upp dom. Så dom är uppljusade men ville inte byta eller lägga till dom igen. 😃

Jag har aldrig tänkt på det där med ljuset i sporthallen före jag började fota. Det är faktiskt sketljus i dom två vi har här isf. Man ska ju inte se skuggorna på dom som står på golvet men det gör man. Eller så tänder dom inte alla lampor vid träning. 

Jens jag är lite av en tävlingsmänniska och ser jag något som är bättre så försöker jag själv att komma dit. Fast tävlingsmänniska är kanske fel ord här. 

Tror du fattar vad jag menar. 

Jo jag fattar nog hur du menar, funkar väl så emellanåt jag också. Men har insett att det är en ojämn kamp i fall man har väldigt olika utrustningar och erfarenheter, så jag försöker göra det på mitt sätt och så bra som jag kan under de förutsättningar jag har. Fast jag har också mål och blir inspirerad och taggad av andra, även om jag inte alltid väljer de mest oövervinnliga målen...:)

Efter att ha kuskat runt i Sthlms baskethallar under flera år så vet jag att det hänger mkt på att testa sig fram - precis som du gör nu - till slut sitter det. Men ljuset som sagt. Allt från superbelysning till skolgympasalar med några få utbrända nästan blinkande lysrör i taket ;) . Olika varje gång. Olika om man kunde stå vid planen eller uppe på en läktare

On 2018-02-05 at 6:28 AM, Jens Nilsson sade:

Kanske återspeglar den inte exakt den färg ljuset har i hallen, men känns behaglig att titta på tycker jag!:)

Ja definitivt gör den det! Lägger dit min upppljusade också.: (Såg att din var mer naturlig, men jag saknar lite tryck i t.e.x den gula tröjan på din.) Vad är egentligen "rätt" här?

Visst det är "min" bild men sportbilder och dokumentära bilder bör ju inte förvanskas eller?! Är min ok i detta sammanhang?

DSC_7687-Redigera.thumb.jpg.f8eef1447eea014306da395c5c27db13.jpg

10 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Efter att ha kuskat runt i Sthlms baskethallar under flera år så vet jag att det hänger mkt på att testa sig fram - precis som du gör nu - till slut sitter det. Men ljuset som sagt. Allt från superbelysning till skolgympasalar med några få utbrända nästan blinkande lysrör i taket ;) . Olika varje gång. Olika om man kunde stå vid planen eller uppe på en läktare

Så illa är det inte här tack o lov. :)

12 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jo jag fattar nog hur du menar, funkar väl så emellanåt jag också. Men har insett att det är en ojämn kamp i fall man har väldigt olika utrustningar och erfarenheter, så jag försöker göra det på mitt sätt och så bra som jag kan under de förutsättningar jag har. Fast jag har också mål och blir inspirerad och taggad av andra, även om jag inte alltid väljer de mest oövervinnliga målen...:)

Jo jag har ju redan förstått min begränsning och försöker bara göra så bra Jag kan. Jag brukar säga att allting kan bli bättre när folk frågar varför jag ändrar på något som redan är bra.

Jag kommer t.e.x aldrig att kunna färg-redigera bilder för att få fram ett känsloläge. Jag måste hela tiden lita på att kameran gör sitt jobb med färgerna. Fast jag gillar kanske att dra på en del, hoppas inte det beror på mitt handikapp så bilderna blir tokiga för det.

Det här att fota sport i inomhushallar är verkligen en tuff utmaning. Mycket beror också på vilken utrustning man har och hur man lyckas. Här krävs snabba och ljusstarka objektiv om det ska bli optimalt. Vitbalansen brukar man få rätta till lite i redigeringen om man inte har full koll på Kelvinskalan. Tycker du gjort ett bra jobb med tanke på att du är ny inom genren. Vitbalansen kund varit bättre, så den tycker jag du ska träna på. Gör bilderna lite kallare här. Men over all, bra jobbat :) 

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ja definitivt gör den det! Lägger dit min upppljusade också.: (Såg att din var mer naturlig, men jag saknar lite tryck i t.e.x den gula tröjan på din.) Vad är egentligen "rätt" här?

Visst det är "min" bild men sportbilder och dokumentära bilder bör ju inte förvanskas eller?! Är min ok i detta sammanhang?

DSC_7687-Redigera.thumb.jpg.f8eef1447eea014306da395c5c27db13.jpg

Ja du, vad som är rätt finns det väl en väldans massa åsikter om skulle jag tro... :)

Och jo visst blev det mindre stuns i den gula tröjan i min version, jag kanske tog i lite för mycket men det var mest för att visa hur jag tänkte. Är inte helt bekant med programmet jag har på jobbet heller, och nu hade jag  ju inte originalfilen att jobba med.  Men din bild här blev ju bättre än den första du la upp, den är ju ljusare men i mina ögon fortfarande lite väl varm i tonen. Men allt är ju en smaksak, och när man bestämt sig för att man själv är nöjd så räknas det väl som en bra bild, oavsett vad andra tänker brukar det ju heta. 

Att man inte bör förvanska sport och dokumentära bilder har du ju rätt i, men jag anser ju fortfarande att man får redigera lite enkla saker som exponering, kontrast/skärpa och färgton/vitbalans, det förändrar ju inte själva innehållet. Du kunde ju lika gärna konvertera bilderna till svartvitt men de visar ju fortfarande samma sak...:)

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja du, vad som är rätt finns det väl en väldans massa åsikter om skulle jag tro... :)

Och jo visst blev det mindre stuns i den gula tröjan i min version, jag kanske tog i lite för mycket men det var mest för att visa hur jag tänkte. Är inte helt bekant med programmet jag har på jobbet heller, och nu hade jag  ju inte originalfilen att jobba med.  Men din bild här blev ju bättre än den första du la upp, den är ju ljusare men i mina ögon fortfarande lite väl varm i tonen. Men allt är ju en smaksak, och när man bestämt sig för att man själv är nöjd så räknas det väl som en bra bild, oavsett vad andra tänker brukar det ju heta. 

Att man inte bör förvanska sport och dokumentära bilder har du ju rätt i, men jag anser ju fortfarande att man får redigera lite enkla saker som exponering, kontrast/skärpa och färgton/vitbalans, det förändrar ju inte själva innehållet. Du kunde ju lika gärna konvertera bilderna till svartvitt men de visar ju fortfarande samma sak...:)

Kanske förvanska var fel ord, att dra på med färger och annat som ändrar bilden tycker jag inte passar i dokumentär och sportfoto. OM man nu inte gör en reklambild för någon sport.

Fast som du säger, smaken är väl delad och man äger ju sina bilder så man gör ju vad man vill med dom. Jag försöker bara luska ut vad som gäller bland er som har pysslat med detta längre än jag har.

Kylde av den en aning:

DSC_7687-Redigera.thumb.jpg.05c98a4d8fe7a6b45c78e23fa5b233d9.jpg