Jump to content
malinhalvarsson

Ljusstyrka

Recommended Posts

Hej på er!

Jag tänkte på en sak här om dagen som jag har upplevt med min nya kamera. När jag fotograferar och kollar på bilden i kameran ser den bra exponerad ut men när den kommer in i datorn blir den ljusare. Kan det ha något med ljusstyrkan på själva skärmen på kameran? Jag har min ljusstyrka där på hälften som det var från början. Bör man ha på högsta eller vad har ni? Märkte inte av detta med någon av de tidigare kamerorna nämligen.. :confused0006:

jag har ett liknande problem ibland - bilderna kan se superbra ut på lilla skärmen bak på kameran, men i datorn får jag jobba hårt i photoshop för att få den lika bra. superirriterande de gånger som man är toknöjd med bilden man nyss tagit och knappt kan bärga sig tills man kommer in för att optimera den i datorn, och så ser den mycket sämre ut när man tankat över den.

jag  har ju inte världens bästa dataskärm, men nog är den väl bättre än kamerans egen ??? ett mysterium.

jag har numera lärt mig vilka reglage jag behöver dra i för att få till bilden som jag ser den i kameran. det handlar om just ljus, som du själv beskriver, men hos mig är den tvärtom mörkare på datorn. dessutom saknas nåt i mättnad på dataskärmen också. skumt skumt.

det är ett elände detta med hur bilderna visas på olika skärmar....kalibrering av datorskärmen är väl nödvändigt för att få en bild som ser någorlunda lika ut på allas skärmar. det är ju trist om man sitter och jobbar med bilder och de visas annorlunda hemma hos andra. som tur är finns proffsen här på forumet när det gäller kalibrering.

jag själv låter de se ut som de ser ut....det är någorlunda lika hemma och på jobbdatorn, så det får duga för mig.

:)

Det är inget jag reagerat på med mina kameror, men visningsbilden i kameran är ju en redigerad jpg-bild och visas ju som kameran tycker att den ska se ut, men själva exponeringen är ju ändå konstant kan man ju tycka... den ska ju inte ändras eller redigeras för visning direkt i kameran vad jag förstår...  Har aldrig testat ändra ljusheten i min skärm, på någon av de kameror jag haft. Vet inte ens om det är möjligt...:confused0006:

Jag har inte heller märkt av något sådant problem. Vet inte heller om det går att justera ljusheten på skärmen. Ska kolla det lite senare idag...

Det kanske är datorskärmen som kan vara för ljus??

Grejen är ju att jag märker att bilden blir ljusare när jag lägger in den på datorn, iaf att jag upplever den ljusare. Jag brukar höja ljuset i mobilen om jag redigerar mobilbilder där. Måste vara att den "halva" ljusstyrkan har påverkats och lurat mitt öga på nåt sätt. För när jag höjer ljusstyrkan så blir det skillnad i bilderna faktiskt. De mörka partierna blir ljusare. Ska testa fotografera imorgon och se vad som sker när jag för in bilderna i datorn. 

Jag har inte heller upplevt det tidigare och finner det väldigt konstigt faktiskt :confused0006:Det vore väldigt konstigt om den kan redigeras såpass mycket att bilden exponeringen skulle ändras. Jag får testa som jag skrev tidigare. Återkommer med hur det går! 

Det var ljusstyrkan på LCD skärmen på kameran som hade för låg styrka. Testade fotografera för en stund sen och nu märker jag ingen skillnad. Skönt!!

Men det konstiga är, varför finns den funktionen i kameran och vad skulle den va bra för? :confused0006:

Det kan säkert ha med t.ex. batteritid att göra. Intressant i alla fall och skönt att du löste det! Har själv aldrig funderat över det. Ställer däremot in vissa motiv i kameran ibland, t.ex. monokront om jag vet att jag skall ta ett gäng bilder som jag tänker mig s/v. Då får man bättre uppfattning direkt i kameran om man ligger rätt. Kanske någon sådan grej som man kan ha den till också, även om jag inte riktigt ser vad.

Skönt att det löste sig :)

Varför funktionen finns har jag ingen aning om. Det finns kanske bara för att dom kan göra en sån inställningsmöjlighet :)

Om man nu vill se tydligare på kamerans bildskärm i starkt solljus vrider man upp ljusstyrkan -
å andra sidan - står man i nattmörker & ska fota vrider man ned skärmens ljusstyrka för att den inte ska blända/slå ut mörkerseendet helt..

Exponera helst inte / bedöm inte exponering enbart efter bilden kameran visar på sin skärm - inte helt pålitligt.
Exponera efter histogrammet - använd hög-/lågdager-varning i vissa tveksamma fall, om man har det i sin kamera.
På en redan tagen bild visar skärmen kamerans inbyggda jpeg-tolkning.

Edit:
F ö, de dyrare modellerna som CaNikons senare fullformatare
(fr o m 5DMIII & D800) kan justera kamerans skärm-ljusstyrka automagiskt efter omgivningens ljusförhållande.
Vet dock inte om det är grundinställning eller om man måste ställa in den själv.

Som så ofta gäller alltså det glada tillropet man kan få på engelskspråkiga fotoforum:
RTFM! (Read The F*cking Manual) ;) :lol:

17 hours ago, A-L said:

Om man nu vill se tydligare på kamerans bildskärm i starkt solljus vrider man upp ljusstyrkan -
å andra sidan - står man i nattmörker & ska fota vrider man ned skärmens ljusstyrka för att den inte ska blända/slå ut mörkerseendet helt..

Exponera helst inte / bedöm inte exponering enbart efter bilden kameran visar på sin skärm - inte helt pålitligt.
Exponera efter histogrammet - använd hög-/lågdager-varning i vissa tveksamma fall, om man har det i sin kamera.
På en redan tagen bild visar skärmen kamerans inbyggda jpeg-tolkning.

Edit:
F ö, de dyrare modellerna som CaNikons senare fullformatare
(fr o m 5DMIII & D800) kan justera kamerans skärm-ljusstyrka automagiskt efter omgivningens ljusförhållande.
Vet dock inte om det är grundinställning eller om man måste ställa in den själv.

Som så ofta gäller alltså det glada tillropet man kan få på engelskspråkiga fotoforum:
RTFM! (Read The F*cking Manual) ;) :lol:

Aah, där sa du något! Så långt tänkte jag inte. Smart! Tack :) 

Haha, jag får ta och komma ihåg the f*cking manual någon gång! Glömmer jämt bort den. Speciellt nu när den är på nätet ;)  

:lol:
Nu var ju RTFM:t inte riktat speciellt åt varken dej eller någon annan här -
men ni kan väl gissa varför jag känner till uttrycket! ;)
Var särskilt ett forum (som numera inte existerar) där i stort sett varje nybörjarfråga besvarades så...
...& när man inte var van vid/förstod deras förkortningar och var tvungen & fråga vad som menas - så, tjena... :rolleyes: :lol:

För egen del gillar jag att diskutera vissa saker då jag har lättare för att fatta på det viset än att försöka läsa mig till det :)

Te x nu går jag i fokusjusteringstankar och det tänkte jag höra med Himma om han har koll på det då han har en D500 som man fokusjusterar på samma sätt som mitt hus :)

12 hours ago, A-L said:

:lol:
Nu var ju RTFM:t inte riktat speciellt åt varken dej eller någon annan här -
men ni kan väl gissa varför jag känner till uttrycket! ;)
Var särskilt ett forum (som numera inte existerar) där i stort sett varje nybörjarfråga besvarades så...
...& när man inte var van vid/förstod deras förkortningar och var tvungen & fråga vad som menas - så, tjena... :rolleyes: :lol:

Haha, det förstod jag. Spann bara vidare på det. Lät så himla roligt. Aldrig hört uttrycket innan! Jag kunde förstå att det var lite "sån" person som kunde säga något sådant. Sådana som vill sätta en på plats för att visa sin kunskap. Kanske det uttrycket man ska använda sig av när man får frågor kring teknik från familjemedlemmar :confused0006: Haha, närå, det skulle jag aldrig göra.

11 hours ago, Cope said:

För egen del gillar jag att diskutera vissa saker då jag har lättare för att fatta på det viset än att försöka läsa mig till det :)

Te x nu går jag i fokusjusteringstankar och det tänkte jag höra med Himma om han har koll på det då han har en D500 som man fokusjusterar på samma sätt som mitt hus :)

Jag är lika! Gillar att diskutera och lära mig mycket bättre så. Jag har svårt att läsa låååånga texter då jag tappar fokus typ direkt. :)