Jump to content
Farsta (Hasse)

Canonägare hur för ni över raw och film via wifi?

Recommended Posts

En kompis har en Canon 70D. Hon kan föra över jpeg till mobilen men raw och film går inte. Jo förresten mp4.film. Ett format kameran inte stödjer. Hur tänkte Canon här?

En nödlösning vi hoppas på är en SD card reader med otg stöd att bara stoppa in i hennes Samsung S8 ➕

Annars kan man ställa det mesta via Canonappen. Tid bländare you name it. Min magra Nikon app klarar i stort inget sånt men skickar obehindrat raw och filmfiler till mobilen.

Varför skicka över? Hon har en lång resväg hem efter konserter och annat och tycker det är ett roligt tidsfördriv på resan. Behandla lite lätt och sedan dela på sociala medier.

Förutom SD läsaren finns det nån annan klurig lösning?

Screenshot_20180103-141727.png

Det är sällan jag använder min Canon-app men det händer. RAW-filer stöds tyvärr inte utan konverteras till jpg, men om jag bara ska posta bilderna på sociala medier eller på en websida liknande denna tycker jag att det räcker med bildkvaliteten för min del. Redigerar sen oftast i snapseed och blir rätt nöjd trots allt.

Om det nu inte är någon speciell bild jag är riktigt nöjd med och vill få ut så mycket som möjligt av. Då väntar jag tills jag har tillgång till PS.   :)

Filmar gör jag aldrig så jag vet inte om det går föra över från min 6D till mobilen via appen, tänker att det kanske beror på vilken kamera man har också...?:confused0006:

Det är möjligt att nyare Canon Dslr stödjer film och raw via wifi.

Själv använder jag möjligheten att "beama" över bilder ganska ofta.Nästan alltid jpeg  direkt men det händer att jag bildbehandlar rawfilen i kameran först ( det är ganska mkt man kan justera) och sedan spar den som jpeg och skickar.

Även film händer det att jag för över till Youtube och länkar därifrån till Facebook. Kvalitén med Nikon blir ju så mkt bättre än med mobil 

Har man inget behov lägga upp filer på språng eller på resa är ju allt detta ointressent förstås

En ren nödlösning men i vissa situationer kan det vara bra kunna bildbehandla rawfiler direkt i kameran.Tror detta är okänt för många ( troligen inte här dock)

DSC_3334.JPG

DSC_3331.JPG

DSC_3330.JPG

Vet inte hur mycket som går redigera i min kamera, har inte sett några såna inställningar eller funktioner.  Men jag beställde nu en kortläsare liknande den du visar, kan vara kul att testa. För appen snapseed som jag använder till redigeringar i mobilen ska tydligen stödja RAW har jag för mig, och då kan det vara användbart med en sån läsare.

Har inte ens tänkt tanken på att såna kortläsare fanns till mobilerna..  så tack för tipset!:)

Förra vintern började jag använda en gammal fickkompaktkamera på vissa resor. Hade inget wifi men med kortläsaren gick det fint.

Skulle tro detta är snabbare än wifi plus app. Dagens mobiler ganska kraftfulla. Det sägs vara samma chip i nyare iPhone som i Apples bärbara tex

Hmm, hade visst missat att snapseed för Android bara stöder RAW- filer i formatet DNG, får installera en konverterare då i mobilen helt enkelt då Canon har annat format....

Till iOS fanns det tydligen stöd för fler format. Märkligt att det alltid ska vara så stora skillnader mellan android och Apples urval av tjänster och tillbehör/funktioner...

Jag måste säga att jag har ingen aning! Jag har inte wifi i min 5D III, och har aldrig haft behovet av wifi. Däremot har jag LR appen i mobilen, och då går det att ladda upp bilder till sitt konto på Adobe och därifrån redigera i appen. Det måste ju gå även via wifi. Film går tyvärr inte i LR. Från appen går det bra att dela på sociala medier.

8 timmar sedan, Mona sade:

Jag måste säga att jag har ingen aning! Jag har inte wifi i min 5D III, och har aldrig haft behovet av wifi. Däremot har jag LR appen i mobilen, och då går det att ladda upp bilder till sitt konto på Adobe och därifrån redigera i appen. Det måste ju gå även via wifi. Film går tyvärr inte i LR. Från appen går det bra att dela på sociala medier.

Vet inte om jag hänger med helt nu på hur du menar, men man kan ju inte använda kamerans inbyggda wifi som en vanlig internetåtkomstpunkt, alltså surfa med mobilen via det nätet t ex.

Utan det är ju bara via appen i mobilen man kan ladda ner bilder från kameran trådlöst, och styra kamerans funktioner delvis med. Så därför går det ju inte ladda upp bilder från kameran till sitt Adobe-konto, kameran har ju inte inbyggt internet så att säga.  Så personligen tycker jag att det är fel att kalla funktionen i kameran för wifi, det blir lite vilseledande.

Så när man t ex är ute på resande fot och utan tillgång på dator och Ps och då vill kunna redigera bilder tagna med systemkameran  i Lr-appen så måste dom ju föras över till mobilen, och det var ju det som frågan gällde från början...  

Jag tog hem Lr-appen i går, hade den tidigare men tog bort den men då den ingår i abonnemanget så hämtade jag den igen. Men nu är då min följdfråga, hur laddar du upp bilder till ditt Adobekonto Mona? Är det via cloudtjänsten eller? 

Jag måste erkänna att jag är en 100% dummie på detta!! Ni får bortse från min okunniga kommentar🙃

Än så länge har jag bara redigerat mobilbilder i appen. 

Funderar ändå... Om man genom kamerans wifi kan ladda upp till mobilen, då borde man ju kunna redigera de bilderna i appen? Eller tänker jag fel nu igen?!🧐

1 timme sedan, Mona sade:

Jag måste erkänna att jag är en 100% dummie på detta!! Ni får bortse från min okunniga kommentar🙃

Än så länge har jag bara redigerat mobilbilder i appen. 

Funderar ändå... Om man genom kamerans wifi kan ladda upp till mobilen, då borde man ju kunna redigera de bilderna i appen? Eller tänker jag fel nu igen?!🧐

Jo absolut går det redigera bilderna man fört över från kameran till mobilen i en app, men problemet är att det inte går att föra över RAW-filer trådlöst.  Därav frågan som jag tolkar det. De bilder som förs över trådlöst blir per automatik jpg-filer och förminskade en del dessutom.  Så därför tror jag att en sån där kortläsare kan vara ett alternativ, jag beställde en sån i går men läste sen att snapseed inte stödjer RAW-filer.  

I Lr-appen kan man ju redigera RAW-filer, men de måste också vad jag förstår vara i DNG-format. Man kan ju fota med mobilkameran direkt i appen och då sparas bilderna i DNG-formatet. Men jag laddade ner en konverterare till mobilen som kan göra om Canons RAW-filer till DNG! Har man en Iphone så ska det tydligen inte behövas, den stödjer visst flera format...

Lite off topic så såldes det SD-kort med inbyggd wifi ( Eye-fi ?) för några år sedan. Kanske finns de ännu? 

Personligen har jag nästan aldrig skickat över raw filer till mobilen - det blev en glad överraskning att det gick - utan har i så fall bildbehandlat i kamerans inbyggda program först och sedan gjort den till jpeg och skickat över. Men sitter man med en nyare kraftigare mobil eller platta lär ju en app vara helt överlägsen.

Jag tror en lös kortläsare är den smidigaste lösningen. Faktum är att du inte ens behöver ta ut SD kortet om jag fattar det rätt. Bara använda USB sladden som följde med kameran och ansluta i kortläsaren.

Mona förstår om det verkar lite förvirrande men har man inte dessa behov bara att glömma. Många har med sig en liten laptop på resor och då använder man den. Många har inte heller behovet att snabbt dela sina bilder. Men trots allt kan det finnas tillfällen då man tagit bilder man gärna vill dela trots att man är långt från dator och wifi. 

Hmmm... rättar mig själv lite nu, man kan tydligen redigera RAW-filer nu även i snapseed, åtminstone med bilder från mobilkameran, har aldrig tidigare testat att spara mobilbilder i RAW men ändrade till det nu för att testa. Men snapseed verkar ha det jobbigt, går lite segt  just nu... Kanske bäst att hålla sig till Lr om man väljer RAW...:confused0006:

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Lite off topic så såldes det SD-kort med inbyggd wifi ( Eye-fi ?) för några år sedan. Kanske finns de ännu? 

Personligen har jag nästan aldrig skickat över raw filer till mobilen - det blev en glad överraskning att det gick - utan har i så fall bildbehandlat i kamerans inbyggda program först och sedan gjort den till jpeg och skickat över. Men sitter man med en nyare kraftigare mobil eller platta lär ju en app vara helt överlägsen.

Jag tror en lös kortläsare är den smidigaste lösningen. Faktum är att du inte ens behöver ta ut SD kortet om jag fattar det rätt. Bara använda USB sladden som följde med kameran och ansluta i kortläsaren.

Mona förstår om det verkar lite förvirrande men har man inte dessa behov bara att glömma. Många har med sig en liten laptop på resor och då använder man den. Många har inte heller behovet att snabbt dela sina bilder. Men trots allt kan det finnas tillfällen då man tagit bilder man gärna vill dela trots att man är långt från dator och wifi. 

Har heller egentligen inget behov av detta, inte så ofta i alla fall, men kan vara kul att kunna göra lite i mobilen. Händer ju då och då att man vill posta nåt på Instagram eller liknande och då är det ju bra att möjligheten finns!

Googlade på 6D. Det går att skicka högupplösta Jpegs från kameran ut på nätet. Med lite pyssel innan.

Sen finns det en ganska hyfsad raw editor inbyggd.  Kanske till och med bättre än appar?

Jens II.JPG

Jens kamera.JPG

2 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Googlade på 6D. Det går att skicka högupplösta Jpegs från kameran ut på nätet. Med lite pyssel innan.

Sen finns det en ganska hyfsad raw editor inbyggd.  Kanske till och med bättre än appar?

Jens II.JPG

Jens kamera.JPG

Har nog missat det i så fall, men har ju inte letat aktivt heller då jag inte varit intresserad av att göra redigeringar i kameran, tycker att apparna räcker rätt långt i de få fall jag fört över bilder för snabb publicering.  Men om man kan publicera direkt från kameran kanske det kan vara användbart, får kanske titta på det... :)

45 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag glömmer det! Skulle behovet uppstå så får jag väl sätta mig in i det den dagen!

Jens! Rätt, det går att redigera RAW i Snapseed, det vet jag i alla fall :lol:

De där wifi-korten man kunde köpa, läste jag var ganska värdelösa. Tror inte dom är poppis längre. Funkade bäst i USA om jag minns rätt..

Ganska slöa och lite opålitliga . En kompis som köpte en billig Olympus spegellös för några år sedan fick faktiskt med ett. Han har aldrig använt den funktionen vad jag vet

40 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Ser att din kamera kom 2013. Måste ha varit väldigt välutrustad med både wifi och gps. Men igen. En kortläsare från tex tyska ebay för en 50 lapp är nog bäst.

Jo absolut, åtminstone om man ska redigera bilder från systemkameran i mobilen. Kollade nu lite snabbt i instruktionerna för att koppla upp kameran mot webben, och nja, tror jag hoppar det...:D

13 minuter sedan, Mona sade:

Jens! Rätt, det går att redigera RAW i Snapseed, det vet jag i alla fall :lol:

Ja jag såg det nu när jag gjorde ett försök med en RAW-bild tagen med mobilen, funkade bra! Fast jag vet inte om snapseed stödjer Canons format dock. Men har som sagt laddat ner en konverterare!

Hursomhelst. Detta kommer att komma mer och mer i takt med att mobiler och plattor blir så kraftfulla.  Jag kan tom. tänka mig att i en framtid kommer främst yngre att bildbehandla i mobilen/plattan. Kanske är vi redan där ( i  det ålderssegmentet) ?

Utvecklingen ligger nog bara i sin linda ;) 

Jag är inget fan av att redigera i mobilen, tycker det är för smått och när det kommer upp i en dator är det verkligen ingen bra kvalitet på mobilbilder om man jämför med en riktig kamera. Mobilbilder ska ses i mobilens lilla format!

3 timmar sedan, Mona sade:

Utvecklingen ligger nog bara i sin linda ;) 

Jag är inget fan av att redigera i mobilen, tycker det är för smått och när det kommer upp i en dator är det verkligen ingen bra kvalitet på mobilbilder om man jämför med en riktig kamera. Mobilbilder ska ses i mobilens lilla format!

Visst är det så, och i de få fall jag redigerar i mobilen så ska dom flesta bilder upp på FB eller Instagram, möjligen här på forumet men det är ännu mer sällsynt, och kanske i nån av våra privata Viber-gupper inom familjen och då funkar det. De sociala medierna tror jag scannas av i mobilen av den större massan! :)