Jump to content

Recommended Posts

För några dagar sen fick jag en utmaning på Facebook av Jens att publicera en svartvit bild om dagen i 7 dagar. Ni som har fb har nog sett! Jag har inte lovat att jag klarar av utmaningen att vara konsekvent i flera dagar i sträck, men jag ska försöka :) Bilderna på fb ska inte ha någon bildtext, men jag bestämde mig för att ha ett mörkt tema, så jag kan ju avslöja här att dom är tagna från Saschenhausens koncentrationsläger. 

Bilderna har samma storlek som på fb, 2048px. Här blir det ju bäst med 1200px, så kvaliteten är inte 100% bra...

Dag 1.

_W2B0538_2048px.jpg

Dag 2.

_W2B0550_2048px.jpg

Dag 3.

_W2B0581_2048px.jpg

Fortsättning följer....

Rent och snyggt på ett ställe som jag antar en gång i tiden såg ut som helvetet själv.

Det blir en skum känsla i kroppen av att se såna här bilder då man vet vad som har förekommit där. Jag hade dock gärna gjort ett studiebesök för jag vill gärna själv se det irl....

Skulle dock inte förvåna mig om det även då var hyffsat rent, tyskarna hade stenhård diciplin och fångarna blev pryglade för minsta lilla. Detta är Buchenwald, ett av de mest fruktade och största dödslägren som fanns i Tyskland. Ligger långt ut på landsbygden utan bebyggelse för att det skulle vara svårt att rymma utan att bli sedd. 

Det blir givetvis mer inlevelse att själv se det i verkligheten. Jag hoppas ändå att mina bilder väcker tankar och berör. Har du möjlighet så åk gärna till ett av alla lägren. För mig har det känts viktigt att få se det som är kvar. Mycket förstördes när kriget närmade sig slutet. Tyskarna ville ju förstöra bevisen...

Visst berör dina bilder. Inget snack om den saken.

Jag har länge velat åka ner och titta lite på det som finns kvar efter detta sinnessjuka tilltag. Men än har det tyvärr inte blivit av. Jag har dock länge haft en tanke att åka dit när det är höst med regn och rusk för att eventuellt få ännu lite mera dyster känsla i bilderna. När det blir av återstår dock att se :)

Tyvärr har jag missat denna tråden och snubblade över den nu;) Det är mycket viktigt att vi aldrig glömmer detta fruktansvärda som hänt och tyvärr fortfarande pågår på sina håll i världen, bilderna är fint konverterade och innehållet är valt med omsorg man får en liten inblick i hur det såg ut vid den tiden.

Tack lillepv och Thomas :)

Ja Thomas, det är mycket viktigt att inte glömma det här barbariet. Trots att jag sett och läst en del så har jag svårt att ta in att det har hänt. Det är så totalt ofattbart att människor kan vara så sadistiska och göra så mycket grymma handlingar :(