Jump to content
Mona

Gjorde en In the round!

Recommended Posts

Jag tycker den blev väldigt fin, gillar ljuset i den, känns som en tidig morgon med dimma! Såg den ju i fb-gruppen och undrade just hur du hade tagit den, men nu vet jag!:)

Bra jobbat, du är helt klart på g i denna genre också!:thumbsup:

9 minuter sedan, Fredrik H sade:

Detta vill jag prova.

Finns det någon "tutorial" på hur detta görs?

Vi har letat på nätet och det finns väldigt lite info om hur man gör, även om det går hitta lite på några ställen. Men i korthet går det ut på att man ställer in kameran på multiexponeringar och väljer det antal bilder man vill använda, på min kan man välja mellan 2 och 9 bilder. Så tar man bilderna antingen från ett och samma ställe, där man bara fokuserar på olika ställen av motivet, alltså man flyttar kameran något mellan varje bild. Eller om man hellre vill använda sig av in the round-metoden . Då går man runt motivet, ett träd t ex, och tar bilderna från olika håll. Sen lägger kameran i hop bilderna när serien är färdigfotad och då ser man direkt resultatet!

Alternativt att man tar bilderna på vanligt sätt, och då tar man ju så många man vill, jag har som mest använd 21 bilder och då lägger man i hop dom i Photoshop manuellt och får då mer kontroll på resultatet.

17 minutes ago, Jens Nilsson said:

Vi har letat på nätet och det finns väldigt lite info om hur man gör, även om det går hitta lite på några ställen. Men i korthet går det ut på att man ställer in kameran på multiexponeringar och väljer det antal bilder man vill använda, på min kan man välja mellan 2 och 9 bilder. Så tar man bilderna antingen från ett och samma ställe, där man bara fokuserar på olika ställen av motivet, alltså man flyttar kameran något mellan varje bild. Eller om man hellre vill använda sig av in the round-metoden . Då går man runt motivet, ett träd t ex, och tar bilderna från olika håll. Sen lägger kameran i hop bilderna när serien är färdigfotad och då ser man direkt resultatet!

Alternativt att man tar bilderna på vanligt sätt, och då tar man ju så många man vill, jag har som mest använd 21 bilder och då lägger man i hop dom i Photoshop manuellt och får då mer kontroll på resultatet.

Ok...fattade inte hur ni gjorde.

Nu blev det lite mer klarhet i det hela.

Tusen tack :D

Tack så mycket allihop :)

Detta är egentligen inte hur jag vill att det ska se ut! Bilden jag har i huvudet är inte så skarp, utan mer diffus. Att det är skarpt mellan det oskarpa kan ju vara fint det också, men målet är det diffusa. Undrar om man någon gång kommer dit...

2 minuter sedan, Mona sade:

Tack så mycket allihop :)

Detta är egentligen inte hur jag vill att det ska se ut! Bilden jag har i huvudet är inte så skarp, utan mer diffus. Att det är skarpt mellan det oskarpa kan ju vara fint det också, men målet är det diffusa. Undrar om man någon gång kommer dit...

Svaret är ja. Det kommer du att göra.:thumbsup:

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Räcker det med att flytta fokuspunkten eller måste man flytta kameran också en aning??

30 minuter sedan, Cope sade:

Räcker det med att flytta fokuspunkten eller måste man flytta kameran också en aning??

Det normala är ju att flytta kameran, för du vill ju få flera bilder av motivet och många gånger från lite olika vinklar, om man fotar med in the round metoden så går man ju i en cirkel runt motivet och tar massa bilder. Flyttar du enbart fokuspunkten så blir det en annan slags effekt, kan tänka mig att det blir nästan som en ICM, så visst , det är säkert godkänt men det blir inte som dom bilderna vi försöker få fram! 

Det var en snubbe i gruppen på fb, en svensk, som hade åkt bil i typ 70 knyck och tagit med halvlång slutartid, 1/20s och panorerar samtidigt. Blev riktigt läckert.  Tror att vissa nästan åstadkommer effekterna bara i PS från en vanlig bild också.. Så metoderna är många, och bara det blir lite som målade tavlor verkar det passa in i genren!:)

24 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Det normala är ju att flytta kameran, för du vill ju få flera bilder av motivet och många gånger från lite olika vinklar, om man fotar med in the round metoden så går man ju i en cirkel runt motivet och tar massa bilder. Flyttar du enbart fokuspunkten så blir det en annan slags effekt, kan tänka mig att det blir nästan som en ICM, så visst , det är säkert godkänt men det blir inte som dom bilderna vi försöker få fram! 

Det var en snubbe i gruppen på fb, en svensk, som hade åkt bil i typ 70 knyck och tagit med halvlång slutartid, 1/20s och panorerar samtidigt. Blev riktigt läckert.  Tror att vissa nästan åstadkommer effekterna bara i PS från en vanlig bild också.. Så metoderna är många, och bara det blir lite som målade tavlor verkar det passa in i genren!:)

Okej, jag får ta och prova lite olika alternativ när jag har fått kameran :)

Det som känns lite trist är att det blir JPG. Utrymmet för att ta ut svängarna i efterbehandlingen minskar ju drastiskt.

9 timmar sedan, Cope sade:

Okej, jag får ta och prova lite olika alternativ när jag har fått kameran :)

Det som känns lite trist är att det blir JPG. Utrymmet för att ta ut svängarna i efterbehandlingen minskar ju drastiskt.

Njae, det blir inte jpg, i min kamera är det bara jpg när jag gör HDR, men fotar jag så här blir det en rawfil. Och fotar du inte med den inbyggda funktionen så blir det ju också rawfiler som du kan redigera separat innan du slår i hop dom, men sen måste du ju spara den som jpg för att kunna visa upp den.

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Njae, det blir inte jpg, i min kamera är det bara jpg när jag gör HDR, men fotar jag så här blir det en rawfil. Och fotar du inte med den inbyggda funktionen så blir det ju också rawfiler som du kan redigera separat innan du slår i hop dom, men sen måste du ju spara den som jpg för att kunna visa upp den.

Ok...jag fick för mig att den slog ihop till en jpg direkt i kameran. Är det inte så så är det ju skitbra :)

Det är möjligt att jag trodde så pga att det blir så i HDR-läget :)

Kan kolla hemma sen, men jag är tämligen säker på att den lägger i hop det till en rawfil i min kamera. När den väl är i hopslagen så kan du inte längre se alla bilder separata, utan då är det endast den hopslagna. 

Det jag inte gillar med den inbyggda multiexponeringen är att om jag känner mig osäker på ljus och exponeringstider och vill ta en provbild med den funktionen aktiverad, ja då måste jag ju knäppa hela serien. Men visst har den även sina fördelar, tar mindre utrymme på minneskortet och det blir ju färre bilder att redigera...

Ja, kolla det. Det hade varit intressant att få ordentlig koll på läget :)

Hehe, jag kan förstå problematiken om man vill ta en testbild och funktionen är aktiverad. Det drabbar mig själv då jag använder exponeringsbracket :)

On 2017-09-27 at 8:07 PM, Jens Nilsson sade:

Svaret är ja. Det kommer du att göra.:thumbsup:

On 2017-09-27 at 8:22 PM, Cope sade:

Jag håller med Jens till fullo. Det är bara en tidsfråga innan du är där :)

Tack! Önskar verkligen jag hade varit lika säker som ni! Just nu är jag extremt osäker faktiskt. Jag har bilden i huvudet, men vet inte hur jag ska få fram den!

On 2017-09-27 at 9:37 PM, Himma sade:

Även om det inte är så här du vill att det ska se ut så blev det väldigt vackert. Bra Mona. :thumbsup:

Tack Himma, roligt att du gillar den :)

On 2017-09-28 at 12:21 PM, Cope sade:

Ok...jag fick för mig att den slog ihop till en jpg direkt i kameran. Är det inte så så är det ju skitbra :)

Det är möjligt att jag trodde så pga att det blir så i HDR-läget :)

Det blir RAW-filer! Bara den inbyggda HDR-funktionen som blir jpeg :) 

2 timmar sedan, Mona sade:

Det blir RAW-filer! Bara den inbyggda HDR-funktionen som blir jpeg :) 

Ska bli intressant att testa detta framöver. Just nu går jag i väntans tider :)

6 timmar sedan, Cope sade:

Ska bli intressant att testa detta framöver. Just nu går jag i väntans tider :)

Jo just det, det var ju det jag skulle dubbelkolla, gjorde det i helgen men kom aldrig för mig att logga in här och bekräfta. Men visst blev det Rawfiler som jag sa, och nu även Mona!

2 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jo just det, det var ju det jag skulle dubbelkolla, gjorde det i helgen men kom aldrig för mig att logga in här och bekräfta. Men visst blev det Rawfiler som jag sa, och nu även Mona!

Bra...nu är det bekräftat från två håll. Då måste det ju vara så också :D