Jump to content

Recommended Posts

Den gångna helgen befann jag mig som bekant för dom flesta uppe i Skellefteå och lördagen spenderades i Villvattnet, ca 7 mil därifrån där vi har sommarstugan. Eller nu har ju ena syrran tagit över den då, men jag kallar den för våran stuga i alla fall... Tog en liten promenad mellan skurarna för att leta motiv för en omgång in-the-round-bilder, men hittade inte så många. Har två st där jag tog ett större antal bilder som jag ska sätta i hop i ps vid tillfälle. 

Gjorde även denna bild med kamerans inbyggda multiexponeringsfunktion, bestående av 5 st bilder.  Man får ju dock ingen kontroll på opaciteten men gillar ändå denna bild. Frugan gillade den också, men denna är bara lite enkelt redigerad i mobilen i snapseed, ska ta in den i Ps och se vad jag kan göra med den där också. Men hon kunde nog nästan tänka sig en print i större storlek, så vem vet kanske har vi en på väggen snart, blir till att anlita Holmgårds vision i så fall igen!:)

Men först ska jag se om jag kan göra den snyggare i Ps som sagt, och ev se vad det blir av de andra motiven. Den här hade jag på FB men för er som inte sett den där kommer den här i det skick den är nu...:

in the round.jpg

14 minuter sedan, farsta sade:

Blev som en tavla. Fint tycker jag. Var det höst där uppe?

Tack tack! Ja lite mer höst än här i Stockholmsområdet var det, men ingen jättestor skillnad. En aning mer gula löv på sina håll, och lite kallare var det nog men nu kom ju kylan hit också, halkvarnaren satte i gång i bilen i morse...:o

Jo det håller jag med om, klimatet jämnas ut även om det finns en del skillnader kvar här och där... Konstigt bara att vintrarna blir kortare och sämre men somrarna samtidigt inte blir längre och bättre...:blink:

Man undrar men har väl med jordaxeln är göra. Redan i aug känner man att sommaren är över. Vi bor rätt långt norrut och sommaren är kort. Men inte så många år sedan det var under minus 20 grader i Sthlm. I veckor. Inte så många år sedan man kunde köra lastbil på Magelungens is en bit in i april.  Kan nog komma "fina" vintrar igen. Jag gillar riktig vinter. Ursäkta lite off topic

13 minuter sedan, farsta sade:

Man undrar men har väl med jordaxeln är göra. Redan i aug känner man att sommaren är över. Vi bor rätt långt norrut och sommaren är kort. Men inte så många år sedan det var under minus 20 grader i Sthlm. I veckor. Inte så många år sedan man kunde köra lastbil på Magelungens is en bit in i april.  Kan nog komma "fina" vintrar igen. Jag gillar riktig vinter. Ursäkta lite off topic

Att trådar spårar ur och att vi hamnar lite off topic är väl detta forums signum....:D:D

Just nu, Cope sade:

Den är hur snygg som helst Jens. Självklart ska det bli en tavla utav den:wub:

Man tackar så mycket Cope, ja frugan tyckte nog det också som det lät!:)

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Man tackar så mycket Cope, ja frugan tyckte nog det också som det lät!:)

Jag tror den hade gjort sig utmärkt på en canvas :)

Måste säga att du lockar mig nåt fruktansvärt med dessa multiexponeringar. Jag bara måste testa det så fort jag har bekantat mig med mitt nya hus.

3 minuter sedan, farsta sade:

Det är trevligt tycker jag ( inom vissa gränser ändå)

Det tycker jag också :)

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Jo precis, lite urspårning gör ju inget!

Så sant så :)

Just nu, Cope sade:

Jag tror den hade gjort sig utmärkt på en canvas :)

Måste säga att du lockar mig nåt fruktansvärt med dessa multiexponeringar. Jag bara måste testa det så fort jag har bekantat mig med mitt nya hus.

Jo det lutar nog åt en canvas i såna fall...

Det är faktiskt lite kul med multiexponeringar, det avviker ju lite från vanlig fotografering, även om grunderna är desamma. Så jag tycker att du absolut ska prova när dit nya arbetsredskap har dykt upp och du hunnit bekanta dig med den!:thumbsup:

4 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Riktigt fint! den kan du absolut hänga på väggen :thumbsup::thumbsup:

Tack Odie, jag det kan nog bli så den hamnar på väggen i detta eller snarlikt skick!:)

1 timme sedan, Himma sade:

Den här har du fått till väldans fint. Den kommer att göra sig bra på vilken vägg som helst så bara printa den snarast. :thumbsup:

Tack Himma!:)

Jag får se hur det går, gjorde ett försök att redigera denna i PS i dag men tycker att den här som redigerades i mobilen blev snäppet bättre... Måste göra ett nytt försök tror jag...:confused0006:

Det här blev väldigt bra! Tycker absolut du ska hänga den på väggen :) 

Jag får nog be dig göra en beskrivning nu! Har gjort ett experiment i kväll, men det där med ihopslagningen funkade inte som jag ville. Har verkligen försökt läsa mig till detta och finkammat nätet, men det finns verkligen inte mycket att gå på. Har någon film på tuben jag ska kika på, men får ändå inte kläm på det viktigaste. Har du stackat bilderna, eller bara slagit ihop lagren?

27 minuter sedan, Mona sade:

Det här blev väldigt bra! Tycker absolut du ska hänga den på väggen :) 

Jag får nog be dig göra en beskrivning nu! Har gjort ett experiment i kväll, men det där med ihopslagningen funkade inte som jag ville. Har verkligen försökt läsa mig till detta och finkammat nätet, men det finns verkligen inte mycket att gå på. Har någon film på tuben jag ska kika på, men får ändå inte kläm på det viktigaste. Har du stackat bilderna, eller bara slagit ihop lagren?

Tack Mona! :)

Just denna bild är tagen med kamerans inbyggda multiexponeringsfunktion med 5 bilder, men bilderna i min andra tråd "försök 2" är tagen med flera bilder där jag använt PS i stället.

Jag välde "arkiv", script och lägga bilder i stapel , någonting, då kom bilderna som separata lager där man kan bocka ur synligheten för var och en. Sen när jag var nöjd med opaciteten för varje lager så slog jag i hop bilderna till ett lager bara!

Men det med opaciteten är knepigt, tycker själv att det bästa är att man väljer hög procent i de första lagren i botten och sedan minskar ju högre man kommer. Hittar ingen info om hur proffsen gör...

Så gjorde jag också. Jag hade närmare 30 bilder på min försöksbild, men kanske hälften hade ingen betydelse upptäckte jag, när jag slog av och på synligheten. Konstigt! Till slut blev jag så trött på det så jag blanda runt lagren lite huller om buller tills jag kände mig "nöjd". Ska se en film hur man kan stacka på ett annat sätt. Får återkomma till hur! Är så grymt sugen på att göra något nytt inom foto, mer impressionistiska bilder,  men vet inte riktigt hur jag ska komma dit jag vill. I den här genren är det mycket hemligheter, och alla är rädda om sin säljande stil och avslöjar inte så mycket. Står just nu bara och stampar :(