Jump to content
ToddeSwe

Dra-på-diffuser i olika färger?

Recommended Posts

10 minuter sedan, Cope sade:

Dom färgade är till för att färga motiven på olika sätt s a s :)

Jo det fattar jag men kan du ge mej ett exempel då du skulle ta tex den blå?!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av färgade diffusors. Har aldrig använt det. Men gissningsvis borde den blåa ge kallare ton och den gula varmare ton. När, hur och varför dom ska användas har jag dock inga tips på utan det är upp till fotografen att avgöra.

Hade jag varit du så hade jag kollat vad som finns på youtube. Där finner du svar på många av dina funderingar angående dessa diffusors.....

Nu vet jag! :)

Det har att göra med om man är i ett rum med mycket blått eller gult ljus så kan man få allt i samma färg och på så vis jämna ut det och som jag förstår det så blir det lättare att redigera sen. Det sista gissar jag själv på. Dom pratar om Tungsten = B-ljus?! Och flurocerande ljus som man jämnar ut.

Tungsten är ofta ett annat namn för glödlampa, volfram. Det finns massor av artiklar att läsa om färgtemperaturer om man vill sätta sig in i det. Här har du två...:

http://www.voodoofilm.org/artikel/fargtemperatur

http://www.fotografiska.org/2009/03/artikel-vitbalans-och-fargtemperatur/

Nu vet jag inte vilken sort diffuser du har men hittade detta: https://www.photax.se/product/diffusor-for-inbyggd-blixt

Om man läser detta  så är väl tanken som jag tolkar att använda dessa färgade diffuser till lite konstärliga effekter. Det finns ju även färgade gelfilter man kan sätta framför blixten, och dom används väl på ungefär samma sätt. Man kan ju göra bilder typ porträtt eller produktfoto med en eller ett par blixtar utan filter och en eller ett par till blixtar med färgat filter/diffuser på bakgrunden t ex, men att jämna ut färgtemperaturen generellt med ett blått eller gult som du säger för att få allt i samma färg tror jag inte underlättar redigering, åtminstone inte om man vill att det ska se naturligt ut..

Just gult eller orange gelfilter kan man använda tillsammans med upplättnadsblixt för att få en lite varmare ton i personers hud t ex, men vitt blir inte så vitt då längre..:)

Man kan göra så här också för att få det att flippa ut ordentligt. Det var därför jag köpte mina färgade gelflter. Jag har dock inte fått tummen ur och provat ännu. Men det är ingen brådska. Filterna har nog bara legat oanvända 3-4 år eller nåt :D

Färgfilter blått och gult är tillför att matcha det omgivande ljuset, lysrör eller glödlampsljus: hittade denna minikurs som förklarar en del och rätar ut några frågetecken:

http://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/ljusskolan_del4.pdf

Kolla också Joe McNally på youtube och Nikon.com han är Nikon ambassadör och kan det här med blixtljus.:)

Oj! Tack allihopa! :)

Fick hem en annan diffuser idag, den man viker ut och sätter ihop med kardborreband. Den gillade jag mer. Softare blixt blev det och den blir nog bra till makro.

1 timme sedan, Cope sade:

En sån har jag också någonstans i lådan. Har använt den men det nog 5 år sen eller nåt :)

Tycker du lyckades riktigt bra Todde :thumbsup:

Tack!

Klart godkänt iaf. :) Nu kan man ju leta upp lite skojigt att fota inomhus under vintern.

Tjusigt, då blir det till att tälta för dig i vinter alltså..:y15:

Jag har också en sån diffusor fast annat märke, köpt på ebay i våras. Har dock inte hunnit använda den i skarpt läge som jag planerat, bara testat den så att den funkar. :)