Jump to content

Recommended Posts

Blev tvungen att testa lite syltning som vi såg i länkarna jag postade för en tid sen, men mina omständigheter var inte dom rätta men det får anses som ett snabbt test! Går att slipa på , men potential finns för att man ska kunna skapa läckra bilder även om dom inte blir som originalet. Men man ska väl inte sträva efter att imitera heller, men jag tyckte idén var kul så man måste ju prova!:)

1.

IMG_3008rm.thumb.jpg.c8215ef3e7988b0e2508676e98512a70.jpg

2.

IMG_3009rm.thumb.jpg.f2112a773ef38851e75280fe19db2965.jpg

Finns som sagt mycket att lära men det var som sagt ett väldigt snabbt test, nu bums i väg och hämta frugan och åka på Coop... Höll på att skriva Cope...:D

På återhörande, och trevlig helg alla!:)

3 timmar sedan, Cope sade:

Haha.....du är varmt välkommen hem till mig :lol:

Riktigt coola bilder det här som lockar mig till att göra egna försök :wub:

Tack för gästvänligheten, hade nog varit trevligare med ett besök hos dig. Men då hade vi fått problem med dotterns födelsedagsmiddag i morgon...:lol:

Och tack, kul att du gillade dessa,tycker absolut att du ska testa detta när du är i form sen!:)

Problemet för mig här var att jag var tvungen att placera burken uppe på ett staket för att kunna fräta ur himlen, så vinkeln på den kontra motivet inuti stämmer inte så jättebra. Dessutom hann jag inte fixa himlen riktigt som jag tänkte i PS heller, särskilt i bild 2, då frugan väntade på att bli hämtad från jobbet...

12 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack för gästvänligheten, hade nog varit trevligare med ett besök hos dig. Men då hade vi fått problem med dotterns födelsedagsmiddag i morgon...:lol:

Och tack, kul att du gillade dessa,tycker absolut att du ska testa detta när du är i form sen!:)

Problemet för mig här var att jag var tvungen att placera burken uppe på ett staket för att kunna fräta ur himlen, så vinkeln på den kontra motivet inuti stämmer inte så jättebra. Dessutom hann jag inte fixa himlen riktigt som jag tänkte i PS heller, särskilt i bild 2, då frugan väntade på att bli hämtad från jobbet...

Var det inte du som hade ett litet tält för produktfoto?

Där borde man ju isf kunna ställa burkarna för att få rätt vinkel på dom.

32 minuter sedan, Cope sade:

Var det inte du som hade ett litet tält för produktfoto?

Där borde man ju isf kunna ställa burkarna för att få rätt vinkel på dom.

Nja jag hade en gång en egentillverkad variant av kartong som jag skurit hål i och klätt med vitt tyg, men den finns inte kvar pga platsbrist.

Men min tanke är en vit bakgrund belyst med blixt från sidorna, vill eftersträva så naturligt ljus som möjligt i glaset, misstänker i min teori att ljuset i ett tält skulle bli för mjukt, att blänket i glaset inte skulle bli så snyggt. Men man vet ju aldrig... Får experimentera lite när jag får tid!:)

1 minut sedan, Cope sade:

Okej, det var kanske den kartongen jag hade i bakhuvudet :)

Som du säger.....det krävs nog lite exprementering innan gåtan är löst :)

Japp, och har man bara tid och inspiration så är ju det halva nöjet! :)

Just nu, Jens Nilsson sade:

Japp, och har man bara tid och inspiration så är ju det halva nöjet! :)

Exakt.....och dom två förutsättningarna kan ju svaja en del har jag märkt :)

2 timmar sedan, Fredrik H sade:

Riktigt häftigt resultat.

Tycker 2'an är en fin burk med sommar :thumbsup:

Tack Fredrik!:)

2 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Hur fint som helst! och vad smart sätt att spara sommaren :thumbsup: bara att ta fram när längtan blir för stor.

Tack Odie, ja nu är det bara att plocka fram burkarna när hösten och vintern känns som jobbigast! :thumbsup:

Kul att du gillade det Todde, blir intressant att se hur dina resultat blir med hemmastudion!:)

Vid tillfälle ska jag se om jag kan utveckla detta också, väntar som sagt  bara in lämpligt tillfälle...!

On 2017-09-10 at 9:11 PM, Jens Nilsson sade:

Kul att du gillade det Todde, blir intressant att se hur dina resultat blir med hemmastudion!:)

Vid tillfälle ska jag se om jag kan utveckla detta också, väntar som sagt  bara in lämpligt tillfälle...!

OM jag bara kunde få bort etiketten på burkfan. :) Har nu diskat den två gånger och tredje på g nu. :)

44 minuter sedan, ToddeSwe sade:

OM jag bara kunde få bort etiketten på burkfan. :) Har nu diskat den två gånger och tredje på g nu. :)

Dom kan vara riktigt jobbiga dom där etiketterna, prova lägga burken i blöt över natten...:confused0006:

47 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Om det är en pappersetikett så brukar det fungera bra att smörja in den med lite matolja och vänta ett par timmar så är den lös sedan.

1 timme sedan, Himma sade:

Om det är en pappersetikett så brukar det fungera bra att smörja in den med lite matolja och vänta ett par timmar så är den lös sedan.

Ja det är det men den gick att dra bort men lämnade ett klibbigt klister efter sig. 

Ska gå på den med en svamp och något bekämpningsmedel sen. 😃

Detta är något nytt lim dom har kommit på, sitter som fan. MEN etiketten gick ju iaf bort. Tack för tipset!

kul idé, man blir ju inspirerad att testa, och det är det bästa med bra foto - att det får igång andra!

jag fick en halvdålig idé nu att prova detta med julbilder, - att fota och försöka konservera lite julstämning.  får se om jag kommer ihåg sen när pyntet är uppe igen. lite glitter i en burk...eller kalles fotoexpedition :D

6 timmar sedan, Gerard Ohman sade:

kul idé, man blir ju inspirerad att testa, och det är det bästa med bra foto - att det får igång andra!

jag fick en halvdålig idé nu att prova detta med julbilder, - att fota och försöka konservera lite julstämning.  får se om jag kommer ihåg sen när pyntet är uppe igen. lite glitter i en burk...eller kalles fotoexpedition :D

Jo det är ju roligt om man hittar idéer hos andra och även om man kan föda idéer hos andra...

Kul, då längtar jag till jul då så vi får se vad det blir av din idé nu då!:thumbsup:

39 minuter sedan, sanne sade:

Sjovt og spændende ser fint ud...Hvad er det for et program du har brugt til det ?

:)

Tack sanne! 

Det är en inbyggd funktion i kameran, multiexponering. I min kamera kan man välja 2 till 5 bilder som kameran lägger i hop till en bild. I dom här är det två bilder som läggs i hop, en bild på burken med utfrätt himmel och där jag stoppat ner en brun handske i, och en bild på blomman och svamparna.  Handsken i burken är för att blommorna eller svampen eller vad man nu vill ha där ska synas bättre.

Man kan ju göra detta i PS också, men detta är gjort direkt i kameran, och bara finputsat lite i PS.

1 hour ago, Jens Nilsson said:

Tack sanne! 

Det är en inbyggd funktion i kameran, multiexponering. I min kamera kan man välja 2 till 5 bilder som kameran lägger i hop till en bild. I dom här är det två bilder som läggs i hop, en bild på burken med utfrätt himmel och där jag stoppat ner en brun handske i, och en bild på blomman och svamparna.  Handsken i burken är för att blommorna eller svampen eller vad man nu vill ha där ska synas bättre.

Man kan ju göra detta i PS också, men detta är gjort direkt i kameran, och bara finputsat lite i PS.

Okay det var jeg ikke klar over..ander ikke om mit kamera kan det...der er meget man ikke kender noget til :y15:

Nu är burken ren och fin men det blev inte något alls... hur fick du dit din bild INNE i burken? Har kollat på ett par videos hur man gör dubbel exponeringar i Ps men det var ju hur mycket som helst att lära sig och det var inte ens det jag behövde för att lägga in något i burken. :)

Och en annan sak, jag tog mina bilder på högkant men i kameran är dom inte roterade rätt. Varför är det så?