Jump to content

Värme i gömsle

Recommended Posts

Flera av er har undrat vad det är för värmebrännare jag har i gömlset och till min glädje har jag nu äntligen hittat den på nätet.Den är helt suverän och är nog den bästa jag har erfarenhet av. Kostar en slant (ca 1900:-) men är värd var enda krona. Tentipi Heat Pal 5100http://www.wild-outdoorlife.se/1889.aspI informationen står det att brinntiden är ca 5 timmar på fullt spjäll men det kan jag lova inte alls behövs . Vid flera tillfällen har jag suttit i kojan när det utomhus varit närmare minus 30 grader medan jag inne har haft plus 20-25 ! Och då endast på halvfart eller mindre. I själva brännaren går det i 1,2 liter rödsprit och den räcker ungefär i 12 timmar. Kojan jag använder är isolerad men brännaren funkar lika bra i ett större tält eller liknande. Det bästa av allt är att brännaren är nästan omöjlig att välta. Råkar du stöta till den händer absolut ingeting. Skulle du vara riktigt våldsam och vända upp och ner på den är själva behållaren så konstruerad att det inte rinner ut en droppe sprit. En väl värd investering för dig som sitter många timmar i gömsle. Tält, koja eller slott! Ha de gott i värmen!//Marie