Jump to content
Farsta (Hasse)

"Företagspaket" för att skicka C&C till Nikon Solna

Recommended Posts

Lägger tråden här, Check and Clean är ett slags tillbehör kan man säga ;) Det börjar att bli dags att skicka in min kamera till Nikon men på hemsidan står " skicka som företagspost". Vad jag kan se så är det bara företag till företag. Finns någon e-handelguru i gruppen som har koll på detta? Och vad kan det kosta. Borde bli under 1 kg. Lämnar man på vanliga posten?

Borde inte rek fungera lika bra? Nikon åker knappast och hämtar sin post själv varje morgon ändå men det blir kanske ett extra steg för dem. Vad tycker ni? Hur skall jag göra?

Det tror jag tyvärr inte. Huset är köpt på Cybeprphoto men de har nog inget med C&C att göra. Men visst kan jag fråga. Enklast för mig vore att lämna in i Solna dit paketet ändå ska innan sin långa resa men de tar inte emot längre

Det går att skicka med de flesta fraktföretagen typ Postnord, schenker och DHL. Bara att boka på nätet och lämna till närmsta ombud. Däremot tror jag inte att det fungerar att skicka rek för då måste någon representant från Nikon kvittera ut paketet på posten. Sist jag skickade in till C&C så använde jag Schenker har jag för mig. 

Såg att Schenker tex har några ställen, bla nära mig,  där man kan lämna in direkt utan att förboka. Skall de lämna på företaget (Nikon) kostar det 66 kr extra. Antar att det är det som är företagspost. Nu gäller det bara att förpacka väl. Bästa vore kanske originallådan men den vill man ju ha vid en eventuell försäljning

Detta skall vara Nikons priser ( enligt Nikonforum). Tror Scandinavian är billigare men frågan är om de kopplar upp den och kollar funktioner och uppdaterar då?

DX (340 + 180) + moms = 650 kr

FX: (400 + 180) + moms = 725 kr

180 kr + moms är enhetsfrakt

På det kommer väl egen frakt på 150 kr  eller är det inkluderat? Annars så det närmar sig 900 kr för en FX. Dyrt tycker jag. I alla fall om det bara är löst damm som skall bort. Billigt om man fått choklad eller tuggummi på sensorn ;) 

1 minut sedan, Fredrik H sade:

Ingår returfrakt i detta?

Returfrakten bör ingå i det priset. Jag har aldrig betalat för en C&C och då var det iaf gratis returfrakt.

10 minuter sedan, farsta sade:

Detta skall vara Nikons priser ( enligt Nikonforum). Tror Scandinavian är billigare men frågan är om de kopplar upp den och kollar funktioner och uppdaterar då?

DX (340 + 180) + moms = 650 kr

FX: (400 + 180) + moms = 725 kr

180 kr + moms är enhetsfrakt

På det kommer väl egen frakt på 150 kr  eller är det inkluderat? Annars så det närmar sig 900 kr för en FX. Dyrt tycker jag. I alla fall om det bara är löst damm som skall bort. Billigt om man fått choklad eller tuggummi på sensorn ;) 

Som jag ser det så kommer jag lämna in mina hus hos kamerateknik så länge det bara gäller rengöring. Men skulle man köra ett hus väldigt långt och det finns behov för ytterliggare översyn så får man väl ta tjuren vid hornen och skicka den till Nikon.

Skall bli Mycket spännande att se hur Nikon löst logistiken. Huset skall skeppas till Tartu ToR.  Spelar mig ingen  roll om det så skulle flygas till Ulan Bator men man vill ha en rimlig tid. Säg max 10 dagar. Vi får se. Väldigt spännande

Låter vettigt. Det är ganska nytt men tyckte mig läsa att det kan ta upp till 21 dagar. Kanske var det inkörningsproblem men Skulle det ligga på den tiden oacceptabelt. Men varför måla någon på väggen innan vi ens vet tiderna ;) Kanske går riktigt rappt

1 minute ago, farsta said:

Låter vettigt. Det är ganska nytt men tyckte mig läsa att det kan ta upp till 21 dagar. Kanske var det inkörningsproblem men Skulle det ligga på den tiden oacceptabelt. Men varför måla någon på väggen innan vi ens vet tiderna ;) Kanske går riktigt rappt

Tror att kameran är under transport under minst halva den tiden.