Jump to content
ToddeSwe

Blixtfråga

Recommended Posts

Just nu, Himma sade:

Finns massor av tutorials på youtube där man på olika sätt fångar droppar och stänk. Youtubelänk

Jag vet ju iaf att det finns triggers som reagerar på ljud. Men kan man slippa köpa en sådan så... 😃

10 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag vet ju iaf att det finns triggers som reagerar på ljud. Men kan man slippa köpa en sådan så... 😃

Det handlar om timing. Det är bara till att rigga utrustningen och börja fota. Det blir många bilder innan man får nån som ser bra ut men ge inte upp för rätt som det är så sitter det en och annan bild.

19 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tycker att just ordet wildlife tyder på att den ska användas till att utlösa en kamera när det dyker upp vilt i det fria, men det går säkert använda den till annat, kanske övervaka ett hem...;)

Tror inte du ska hoppas på att ljudet från den fallande droppen ska lösa ut blixten, dels är det kanske för lågt ljud men när ljudet kommer är det nog för sent. Som bilden i första inlägget ser ut så menas det att den inbyggda blixten eller om du har en blixt i skon ska utlösa en extern speedlightblixt.

På sikt blir det nog en sådan här. Tänk att kunna ta blixt-bilder. Droppen kan nog bli problem men man får väl släppa något i glaset istället. 😃

Nu fattar jag, tack för förklaringen. 😃

41 minuter sedan, Cope sade:

Och jag har ännu inte provat på detta. Det är så man sitter och skäms lite grann :huh:

Åja, när du bara känner dig något starkare så har du säkert tid till att testa!;)

48 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Åja, när du bara känner dig något starkare så har du säkert tid till att testa!;)

Det är sant. Jag ska ju inte börja knega förrän i mitten av november :)

6 hours ago, Cope said:

Det är sant. Jag ska ju inte börja knega förrän i mitten av november :)

Conny, jag bor ju nästan granne med din chef. Kanske ska säga att du är redo att börja lite tidigare ;)

2 hours ago, Cope said:

Gör det och samtidigt kan du be han dra åt h-vete :D

Öööööö...Ok, ska gå bort och prata med honom.

Tror han förlänger din ledighet vääääldigt länge om jag säger det till honom ;)

Facket har ingenting att säga till om idag. Vill han så kan han bli av med dej... om du är en vanlig knegare alltså...

Sjukt hur dåligt ställt det är med facket idag!

16 minutes ago, ToddeSwe said:

Facket har ingenting att säga till om idag. Vill han så kan han bli av med dej... om du är en vanlig knegare alltså...

Så sant. De ville bli av med en tjej på jobbet. De ändrade hennes tider så det ej passade med hennes mans tider och dagis. Vips så fick hon säga upp sig. Och va medlem i facket i 18 år som hon jobbat här. 

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Så sant. De ville bli av med en tjej på jobbet. De ändrade hennes tider så det ej passade med hennes mans tider och dagis. Vips så fick hon säga upp sig. Och va medlem i facket i 18 år som hon jobbat här. 

I rest my case! :)

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Så är det så klart. INGEN går säker idag oavsett om man är knegare eller tjänsteman. Ska jag sägas upp pga den orsaken så lär dom få betala för det. Det håller liksom inte i arbetsdomstolen att "bara" säga upp.

2 timmar sedan, Fredrik H sade:

Så kan man ju lösa det. Men hade dom nya tiderna passat henne så hade hon ju trots allt blivit kvar.

Skit samma....jag kan jobba när som helst så han kan ju ändra mina tider om han känner för det :)

2 timmar sedan, Cope sade:

Så är det så klart. INGEN går säker idag oavsett om man är knegare eller tjänsteman. Ska jag sägas upp pga den orsaken så lär dom få betala för det. Det håller liksom inte i arbetsdomstolen att "bara" säga upp.

En elak arbetsgivare kan få dej att säga upp dej själv till slut när du inte orkar mer att sitta i ett rum och inte göra någonting hela dagarna, eller flytta runt dej tills du tröttnar eller inte orkar mer. Dom har många sätt att bli av med en person. Tror mig, jag var på en arbetsplats där detta sattes i system. 80% av styrkan var borta på ca 2-3 år.

I annat fall, om företaget inte är så stort kan det bli som på min förra arbetsplats. Där ville dom göra sig av med någon eller några men facket godkände inte önskemålet eftersom vi hade lite jobb och facket menade att sist in först ut gällde då företaget först  endast ville permittera / sparka några, men det tyckte inte företaget. Efter många förhandlingar så valde dom att konka så alla fick sluta, efter 9 månader startade man upp igen och då kunde dom handplocka tillbaka dom som man ville ha kvar och inte hunnit ordna nytt jobb. 

Nu tror jag inte det är någon risk på Höganäs, men ett möjligt scenario där facket inte lyckades helt. Och dom väljer nog inte att konka för att Cope ber chefen att dra åt pipsvängen...:lol:

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

En elak arbetsgivare kan få dej att säga upp dej själv till slut när du inte orkar mer att sitta i ett rum och inte göra någonting hela dagarna, eller flytta runt dej tills du tröttnar eller inte orkar mer. Dom har många sätt att bli av med en person. Tror mig, jag var på en arbetsplats där detta sattes i system. 80% av styrkan var borta på ca 2-3 år.

Det kanske dom kan men hade det blivit så, så skulle det belysts i olika instanser och då är det inte säkert dom hade klarat sig helskinnade. Men nog om det från min sida.