Jump to content
Farsta (Hasse)

Nikon D850

Recommended Posts

1 hour ago, A-L said:

ett:
Grattis Conny till nyförvärvet - intet är som väntans tider! ;):)

två:
Är själv inne i en riktig fotosvacka - riktigt lågvattensmärke, värsta sen 2010. 
Har bestämt mig för att vänta ut svackan, under tiden försöker jag f n lära mig spela ukulele(!) rockf.gif
tre:
Sett div diskussioner om Nikon-ambassadörs-bilden. 

Min egen spontan-reaktion vart: ...ja, det vart ju tämligen förutsägbart.
Klart att vi ska reagera på vad som verkar/är tokigt,
men som "alltid" är det i slutändan en fråga om marknadsföring/försäljning/pengar.

Nikon - som alla andra - vill få ut och sälja sina produkter. 
Bilden på de 32 utvalda ambassadör-för-D850-männen är för MEA-regionen (Middel-East & Africa)
Där har man ett stort antal länder - som förutom en taskig kvinnosyn - har ett stort antal köpstarka män.
Ni kommer väl ihåg IKEA som retuscherade bort alla kvinnor i sin Saudiarabien-katalog 2012?
IKEA har f ö gjort det igen - den här gången som en special-utgåva för en religiös minoritet i Israel...
Jag tror nog att de flesta multinationella företag väljer att anpassa sig för försäljningssiffrornas skull
än att ta en aktiv ställning för/emot andra frågor.

Sen blev jag mer nyfiken på hur div kameraföretag väljer ut sina ambassadörer/visionärer/representanter.
Ett fåtal framgångsrika individer verkar få direkta erbjudanden - alla andra kan lämna in ansökan om att bli ambassadör/visionär/representant.

Vad krävs då? Vad måste man ställa upp på?
Det finns enstaka små skillnader mellan märkena/världsregionerna men i stort sett och lite kortfattat så:

-  ska vara yrkesutövande fotograf/videograf, gärna sen tidigare uppmärksammad och prisbelönt i större foto/video-sammanhang -  internationellt/regionalt/lokalt
-  helst ha använt märket under en längre tid och vara mycket insatt i de olika produkterna
-  ha en egen professionell hemsida och en stark närvaro på ledande sociala medier med många följare
- hög social kompetens och ha ett eget stort socialt och professionellt nätverk - helst över hela världen
-  måste ställa upp på märkets egna sociala kanaler, tillställningar och mässor - världen över
-  måste kontinuerligt tillhandahålla högkvalitativa foton/videor som märket får använda helt fritt
- måste kontinuerligt upprätthålla hög standard på ditt egna arbete & varumärke 
- inte använda eller associeras med andra märken 

Naturligtvis får man tillgång till hela deras pro-sortiment, pröva-på-före-alla-andra, vara med och tycka/utveckla osv.
Men får också lägga mycket arbete/tid för att uppfylla åtagandena.
Så, ett lockande arbete/samarbete för en del - kanske inte riktigt lika lockande för andra. 

ukulele...bra paus från bildtänket ! och låt fotosuget ta så lång semester som den vill. den återvänder säkert när han hör att du börjar bli lite för vass på gamla george formby - låtar. :D

Kvinnliga fotografer på fb, 
kvinnliga bröllopsfotografer, 
kvinnliga gatufotografer och 
kvinnliga astrofotografer, samt 
kvinnliga nordiska fotografer.

det är ju en aning underligt att du blir så upprörd att bara sju av sjutton är kvinnor i en grupp, istället för att glädjas hur många kvinnor som tagit sig ända in i finrummet, jämför med inte alls så länge sedan. du vill att det ska vara lika många av båda könen, för att du vet att kvinnor kan. det vet vi alla. men det finns helt klart fler män som jobbar som yrkesfotografer än kvinnliga såna. men det finns säkert många fler proffstjejer nu än för inte så länge sedan. om fler kvinnor intresserar sig så blir de fler. men VERKLIGHETEN är att det är fler killar än tjejer som fotar. och det har ingenting med nåt mystiskt påbud från fotopatriarkatet att göra. du verkar tro att det sitter en massa gubbar och motarbetar kvinnor som vill fota. och om man exkluderar männen, som du gör med dina kvinnogrupper så blir allting mera jämställt. utom i grupperna med enbart kvinnor. där är ju jämställdhet inte ett problem längre. nu när karlarna har diskriminerats precis lagom mycket för att inte längre vara ett problem. din syn på jämställdhet verkar vara : ju fler kvinnor desto mer jämställt. karlar är idioter, det vet ju varje kvinna som någon gång blivit kallad lilla stumpan av nån dryg besserwisser. 
du säger ju själv att det stora flertalet män är okej människor, men eftersom det finns män som anser att kvinnor inte är lika begåvade som karlar, så betyder det att även 'det stora flertalet' förmodligen är precis lika usla. generalisering.

som t ex det osmakliga manshatardrevet som fick höra att ALLA våldtäkter begås av män. alltså är alla karlar våldtäktsbenägna opålitliga kräk som bara väntar på att läget skall infinna sig. ett buskage, en ensam kvinna. inga vittnen. tillfället gör boven. tror ni verkligen att alla karlar fantiserar i smyg om att tvinga sig på och skända och kränka nån stackars tjej bara för att vi kan ? de som begår såna här hemska handlingar är ju sjuka. på riktigt alltså. eller från andra kulturer där kvinnor bara är egendom.

undrar om inte hela feminismrörelsen egentligen bara handlar om fördomar i slutändan. att tjejer inte har en susning om vad en man, en frisk vuxen karl, egentligen är för slags varelse. vi är starkare än tjejerna, fysiskt, men vi är också snällare. det är ju vår plikt att skydda tjejerna från faror. och vi hejdar varje monster som gör illa våra tjejer, och jagar dem på flykten. 99 ggr av hundra. ni verkar inte förstå. allt vi skapar bygger och förbättrar är för tjejernas skull. utan kvinnor skulle vi bo kvar i grottor. utan gardiner!
männen har uppfunnit, utvecklat, beräknat och byggt upp i princip varenda detalj i det som är vårat moderna samhälle. kvinnorna har inte behövt hjälpa till ens. ändå är karlar tydligen värdelösa inkompetenta mansgrisar som förtrycker kvinnorna och motarbetar dem när de tar initiativ ?
trams. dåliga idéer är dåliga. oavsett vem som tänkt ut dem. tyvärr tror många kvinnor vars förslag inte får gehör, att det är pga att det kommer från en tjej. FEL. det röstas ner för att det är ett dåligt förslag. bra förslag röstas igenom. t o m när det kommer från en kvinna. :)

men....kvinnliga astrofotografer.....varför? är det inge roligt att fota stjärnorna när killar är med? är det jobbigt att de hjälper till om de vet nåt som är bra att kunna? känner man sig kränkt som tjej om nån kille hjälper till? men tänk om nån av killarna är total novis. och nån av tjejerna  visar honom hur. inget problem.

näää  -  kan vi inte bara vara folk som hjälper varandra när det behövs hjälpas. våra goda egenskaper är det som dominerar totalt i vårt sätt att vara. välviljan äger och raderar ut det som inte är så fint hos oss. vad vinns med att exkludera vissa. inget. man blir bara färre. och lite svagare. mannen är inte kvinnans fiende. inte ens hennes motsats. han är hennes komplement. det som gör henne till människa. och utan kvinnan är mannen ett djur. vi föredrar att vara människor. vi är skapta till det. och ordet var hos gud. i evighet amen.
- jag tor jag kan tramsa ganska rejält här, för ingen kommer orka läsa ända hit, hehe...

1 timme sedan, A-L sade:

ett:
Grattis Conny till nyförvärvet - intet är som väntans tider! ;):)

Tack A-L :)

Nä, det har du rätt i. Just nu går tiden t o m långsammare än när man är på arbetet :(

On ‎2017‎-‎09‎-‎15 at 12:05 AM, Gerard Ohman said:

*visst var fördomar mot kvinnor större för hundra år sedan, men det där gäller inte längre.

Ohhh JO no gäller det fortfarande!
Men en man märker inte av det pga. att de är män och inte möter detta fenomen! Det man inte upplever själv ser man inte och då finns det inte....

*att du sen springer på gamla dinosaurier här och där betyder väl inte att ALLA karlar är på det sättet.
Sant men det finns MÄNGDER kan jag lova!

*killen i fotoaffären var nog bara vänlig och fattade inte att du var superduktig på foto. han trodde väl att du var en av dessa tjejer som inte hade en susning, och han har garanterat stött på flera såna än de........
Bara ditt ordval här säger du inte förstått.......

I min värld så ska inte en kille eller tjej för den delen som jobbar i en liknande butik ha så mycket förutfattade meningar, personalen i fråga bör väl bara vara inställd på att hjälpa kunden och ett sätt kunde ju vara att fråga på vilken nivå man ligger, eller bara vara saklig, inte bara anta att man inte kan nåt bara för att det är en tjej som kommer in i butiken. Tycker att även jag känner att jag blivit nästan behandlad så. Dom har ju ingen aning om på vilken nivå jag ligger på heller.

Tror faktiskt att även om problemet är större för kvinnor generellt, så händer det oss män också. Minns t ex när jag och farsan gick in på en byggshop här i Tyresö för att handla en dekorlist att montera under köksskåpen. Listen var av MDF och tror den var 12 eller 15mm tjock. Vi hade för avsikt att skruva uppifrån genom skåpets botten och ner i den tunna listen, och personalen menade att det går inte, det är alldeles för smal list. Farsan kunde nätt och jämt hålla tyst, han hade tänkt säga att Hörrdu du, jag har jobbat som snickare i över 40 år, nog fan går det ungefär, men han sa som sagt inte riktigt så. Men visst funkade det hur bra som helst. 

En avstickare i ämnet kanske, men det jag menar är att man i bland blir lite nervärderad som mindre kunnig, dom förutsätter att man inte kan. Och då framförallt kvinnor känns det som. Bättre då som sagt att ge tips eller bara svara på kundens frågor, då kan dom kanske börja känna av ens kunskapsnivå.

Den här tråden har spårat ur rejält.

Jag tycker att vi sätter punkt här. Finns det ytterligare behov av diskussion föreslår jag att det skapas en ny tråd under "off topic"

7 hours ago, LindaLunda said:

ursäkta C, men jag vill inte bli beskylld för att "inte ha förstått" när beskyllaren själv inte förstår vad jag menat. och jag vill be Mona om ursäkt. jag gick igång lite väl mycket, men min ilska är ju bara uppdämda fraser och ord som längtat ut. de är mot den onödiga fientligheten mot män i debatten, inte ett ögonblick mot dig, Mona ! :blush: du e bättre än mig på allt ! B)....utom att ordbajsa ! där kommer ingen ikapp !

låt mig bara runda av med några( jättemånga) ord för att bedyra min uppriktiga övertygelse att kvinnor är lika bra som män.  

och varför kan vi inte munhuggas lite till ? det har inte spårat ut förrän dödshoten är fler än de sakliga argumenten :D.

"killen i fotoaffären var nog bara vänlig och fattade inte att du var superduktig på foto. han trodde väl att du var en av dessa tjejer som inte hade en susning, och han har garanterat stött på flera såna än de........"

Bara ditt ordval här säger du inte förstått.......

:)  Nej nej jag menar ju inte så. visst har han fördomar om kvinnors kompetens. men det jag stör mig på är att ni gör ner honom och tycker att han ska straffas som om han vore ondskans lydiga redskap. han fattar ju helt enkelt inte att ni är lika bra/bättre än han.  han är ju inte avsiktligt nedlåtande . han vill inte att ni ska gå och köpa en knyppeldyna istället, "för det här, tjejer är nåt som bara vi grabbar klarar.."  varför reagerar ni som om vi förminskar er avsiktligt bara för att vara elaka. det är väl ett ypperligt tillfälle att flina upp sig och tokglänsa honom rakt i fejan med proffslingo så han knappt hänger med. UTAN det där kränkande sättet. han är ju bara okunnig. upplys honom, och andra som han, med ett leende och en blinkning istället för att kalla honom idiot. man skapar ju bara mer fördomar genom att bemöta okunskap med glåpord.

vi kan vara fördomsfulla mot er, men inte avsiktligt och triumferande. ( möjligtvis hade vi nån sådan i högstadiet...)

och det finns tjejer som inte har en susning. menar alltså att de är okunniga om nåt specifikt. jag menar inte att de är hopplösa fall för att de är kvinnor. ju. om de har intresset så lär de sig vad de vill. det finns även fler killar än tjejer som inte har en susning inom nåt område som tjejer normalt är mer aktiva inom. men än så länge är killar sjukt mer intresserade av teknik än vad tjejer är. vi måste inte vara det. en tjej kan bli ingenjör precis när hon vill. just nu är det glest med tjejer inom tekniksfären dock. men det är inte ett problem. det behövs inte fler tjejer som utbildar sig till tekniker. varför är det viktigt att det är lika många av båda könen överallt ?? det viktiga är att vi får fram kompetens, oavsett kön. men ändå är ivrarna i politiken beredda att låta tjejerna plugga gratis för att på så vis få flera av dem att utbilda sig till tekniker.  lustigt nog nappade inte tjejerna på detta. inte ens med gratis studiemedel vill flickorna bli ingenjörer. heh.  

att vara så besatt av idén att samhället måste ha lika många män som kvinnor i varje sammanhang är ju befängt. och tydligen bara ett problem där männen är fler än kvinnorna har jag upptäckt. 90 % av pratarna på sveriges radios kanaler är numera kvinnor.  tydligen är det mer jämställt än femtio procent....

På Stockholms stadshus hade de beslutat nyligen att bilda en jämställdhetsgrupp, som skulle jobba med att jämställdheten mellan könen på arbetsplatsens olika avdelningar alltid beaktades och strävades efter.  man utsåg en av kvinnorna där att leda gruppen, och gav henne som första uppgift ansvaret att anställa sju personer till som skulle bli jämställdhetsgruppen. hon anställde  genast ytterligare sju kvinnor. så...Jämställdhetsgruppen på Stadshuset i sthlm består av åtta kvinnor och ingen man. hon ska ha intervjuat även män, enligt henne själv, men hade valt de hon tyckte hade rätt kompetens för uppdraget. :lol:

nä, mindre krig och kamp och tävling mellan könen tack. vi har precis samma gränslösa potential allihopa. :)

Snackade med Mattssons precis. Dom får in nästa leverans i slutet på september (vilket jag visste om sedan tidigare). Har jag tur och dom får hela sin beställning så får jag mitt ex då dom har beställt fler än vad dom behöver. Har jag otur får jag troligtvis bara vänta en vecka till. Då ska både produktion/leveranser enligt Nikon hinnas med för att möta efterfrågan.

Håller planen så bör jag ha mitt ex senast om 14 dagar. Känner mig som ett barn i mitten på december just nu :D

5 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Säg till när jag kan komma titta på den lilla, och om du skall ha någon form av dop? :P:D

Haha....självklart får du komma och titta på den oavsett om det blir dop eller bara namngivningsdag :)

26 minuter sedan, lillepv sade:

Ja det är tufft när man går i väntans tider.Men jag är säker på att du blir nöjd när det lilla underverket anländer.:)

Ja, det är lite småjobbigt :)

Naturligtvis blir jag nöjd. Det blir väl alla som är lyckliga ägare till en produkt som heter Nikon :)

16 minuter sedan, Fredrik H sade:

Bara att hoppas att den hinner anlända till Skäralid träffen 

Det hoppas verkligen jag också. Men det är tre veckor dit så det borde inte bli några problem...