Jump to content
Farsta (Hasse)

Nikon D850

Recommended Posts

?? men det här visar väl bara att betydligt fler män än kvinnor intresserar sig för foto ? ja, jag vet att det finns massor av tjejer som gillar foto, men det finns ännu fler killar. bara ett faktum, inte nåt bevis för patriarkatet !;)

jag tycker inte om att så fort män är fler än kvinnor i nåt sammanhang, så ska alla genast förfasa sig och komma med kommentarer om diskriminering. kvinnor har precis lika stora möjligheter att vara delaktiga som män. det är inte frågan om att man väljer bort kvinnor. det handlar ju så klart enbart om att det finns färre kvinnor än män som deltar.

Jo det är säkert fler män som fotar rent allmänt ändå upplever jag foto är något som faktiskt roar oavsett kön. Vet/känner faktiskt fler aktiva tjejer/kvinnor än män för tillfället. Männen har blivit bekväma och gått över till mobiler. Tror inte jag har en enda manlig kompis som har spegelreflex längre. De skrattar åt mig ;) Men inte när de ser bilderna. Det är skönt

5 timmar sedan, Gerard Ohman sade:

?? men det här visar väl bara att betydligt fler män än kvinnor intresserar sig för foto ? ja, jag vet att det finns massor av tjejer som gillar foto, men det finns ännu fler killar. bara ett faktum, inte nåt bevis för patriarkatet !;)

jag tycker inte om att så fort män är fler än kvinnor i nåt sammanhang, så ska alla genast förfasa sig och komma med kommentarer om diskriminering. kvinnor har precis lika stora möjligheter att vara delaktiga som män. det är inte frågan om att man väljer bort kvinnor. det handlar ju så klart enbart om att det finns färre kvinnor än män som deltar.

Detta visar absolut INTE att det är fler män som intresserar sig för foto. Det visar enbart vilken syn som fortfarande finns inom fotografin. Kvinnor förminskar väldigt ofta av män i fotovärlden, men man hade ju önskat att de stora märkena hade kommit längre 2017. Av 32 manliga fotografer som visas på bilden, så hade Nikon svårt att vaska fram en enda kompetent kvinna. OTROLIGT!!! Världen är full av sjukt duktiga kvinnliga fotografer. 

Av just denna anledningen startade vi gruppen Kvinnliga fotografer på fb, och gruppen växer så det knakar. Vi har nu även systergrupper som kvinnliga bröllopsfotografer, kvinnliga gatufotografer och kvinnliga astrofotografer, samt kvinnliga nordiska fotografer. Jag kan ha glömt nån...

3 timmar sedan, Fredrik H sade:

Detta visar ju att nikon har fler kvinnor än Canon. Så vad säger du om det Mona? ;)

Förstår inte hur du menar?!

Vaska fram ? ska de behövas vaskas fram ? jag tror knappast att de avsiktligt har städat undan en enda kompetent kvinnlig fotograf. ska de ta med kvinnor för att det ska se jämställt ut ? de har så klart tagit de som de ansett vara bäst, UTAN att titta på vilket kön de har. nu blev det enbart herrar i just den där gruppen . dessa snubbar har väl utmärkt sig mest av de som förekommit i  diskussionerna. varför skulle man åsidosätta någon superduktig fotograf bara för att denna är kvinna ?  jag vet att kvinnor kan foto hur bra som helst.  - som du t ex. -  eller A-L. ni är ju två av de duktigaste här på forumet. den där diskrimineringen som tjejer är så besatta av finns oftast bara i deras egna huvuden.

OCH.....   - 'fotogrupper för bara kvinnor' ??....DET om något är väl diskriminerande...;) utesluta karlar ?? varför?

jag menar, bara tanken att bilda en fotogrupp för enbart män...??  varför ?  vi bryr oss inte om det är killar eller tjejer som är med , - ALLA är välkomna att dela fotointresse oavsett kön. t ex här på forumet.  Har du verkligen känt ett enda uns av förminskning av killarna här på xponerat ? skulle inte tro det....du är en av oss och fullständigt likvärdig alla andra. Du hade kunnat kalla dig Jörgen och du hade blivit EXAKT likadant behandlad som du blivit som Mona. Ingen här ser ner på dig eller förringar dig för att du inte är man. Vi bemöter dig efter hur du är som person och berömmer dig efter hur du är som fotograf. Jag tror att detta gäller 99% av männen i världen.

Vi gillar ju tjejer ! - varför skulle vi inte vilja ha med er ?? :)

ps. - Fredrik menade bara att skämta lite om att Nikon verkar mer  'jämställda'  eftersom de har fler kvinnor i sin grupp än vad Canon har....och du använder ju Canon..:P

2 minuter sedan, Gerard Ohman sade:

Vaska fram ? ska de behövas vaskas fram ? jag tror knappast att de avsiktligt har städat undan en enda kompetent kvinnlig fotograf. ska de ta med kvinnor för att det ska se jämställt ut ? de har så klart tagit de som de ansett vara bäst, UTAN att titta på vilket kön de har. nu blev det enbart herrar i just den där gruppen . dessa snubbar har väl utmärkt sig mest av de som förekommit i  diskussionerna. varför skulle man åsidosätta någon superduktig fotograf bara för att denna är kvinna ?  jag vet att kvinnor kan foto hur bra som helst.  - som du t ex. -  eller A-L. ni är ju två av de duktigaste här på forumet. den där diskrimineringen som tjejer är så besatta av finns oftast bara i deras egna huvuden.

OCH.....   - 'fotogrupper för bara kvinnor' ??....DET om något är väl diskriminerande...;) utesluta karlar ?? varför?

jag menar, bara tanken att bilda en fotogrupp för enbart män...??  varför ?  vi bryr oss inte om det är killar eller tjejer som är med , - ALLA är välkomna att dela fotointresse oavsett kön. t ex här på forumet.  Har du verkligen känt ett enda uns av förminskning av killarna här på xponerat ? skulle inte tro det....du är en av oss och fullständigt likvärdig alla andra. Du hade kunnat kalla dig Jörgen och du hade blivit EXAKT likadant behandlad som du blivit som Mona. Ingen här ser ner på dig eller förringar dig för att du inte är man. Vi bemöter dig efter hur du är som person och berömmer dig efter hur du är som fotograf. Jag tror att detta gäller 99% av männen i världen.

Vi gillar ju tjejer ! - varför skulle vi inte vilja ha med er ?? :)

Nej Gerard, jag känner mig definitivt inte förminskad här på forumet, eller i något annat forum heller där jag är med. I dom grupper där det finns en machokultur är jag inte aktiv, men medlem i några, så jag läser ibland vad som skrivs. Faktum är att fotovärlden har alltid varit förbehållen männen sen fotografins begynnelse. Det fanns en och annan duktiga kvinna förr i tiden också, men det var väldigt ovanligt att kvinnor fotograferade. Den där attityden från manliga fotografer har dessbättre luckrats upp och vi möts på samma villkor och respekt, men det finns fortfarande män som klappar oss kvinnor på huvudet och förminskar och förlöjligar. Jag har själv råkat ut för det vid flera tillfällen. Oftast är det äldre herrar, men det har också förekommit dom som varit några år yngre. Många gånger står äldre herrar och skrävlar vitt och brett om utrustning och inställningar, och detta är i deras ögon något "lilla tjejen" inte förstår! Det behöver inte uttalas, men man SER vad dom tänker, och ser deras minspel och kroppsspråk. Inte ovanligt att det slutat att jag fått tyst på samma herrar med min kunskap och visat deras okunskap och rena felaktigheter. Att det finns kvinnliga grupper beror på att det finns ett behov av att få en egen frizon där machokulturen inte härjar. Det handlar inte om att man ska slåss för jämlikhet för sakens skull. Det handlar om att få samma respekt oavsett kön. Nu är ju fb inget jämlikt forum, utan vem som helst kan skapa grupper för vad som helst! Det står vilken man fritt att skapa grupper utan kvinnor ;) 

Det räcker faktiskt med att gå in i en butik som säljer fotoprylar, t ex Media Markt m fl för att man som kvinna betraktas som mindre vetande när man frågar efter en viss kamera, objektiv, minneskort mm. Jag handlar inte fotoprylar på dessa kedjor, men är jag där så är det svårt att titta bort från fotoavdelningen! En ung kille frågade om jag visste vad jag hade för kamera!!! OM JAG VISSTE...! Jag skulle nog med lätthet kunnat överta hans jobb med tanke på hur lite han själv kunde! 

När det gäller Nikons annons så är det verkligen beklämmande. Det finns hur mycket duktiga kvinnor som helst, dom hade inte ens behövt leta, men machokulturen lever fortfarande, och tanken föll dom inte ens in att ha med någon av dem. SKITDÅLIGT.

Faktum är att fotovärlden har alltid varit förbehållen männen sen fotografins begynnelse. "

???  är det ett faktum ? 

fotovärlden är inte förbehållen männen ! det vet du ju !? du får fota hur mycket du vill ! och du är inte man !

visst var fördomar mot kvinnor större för hundra år sedan, men det där gäller inte längre.

du generaliserar väldigt mycket. den stora stora majoriteten av alla män tycker som jag, att kvinnor kan bli precis lika bra fotografer som vilken man som helst. DET är ett faktum.

att du sen springer på gamla dinosaurier här och där betyder väl inte att ALLA karlar är på det sättet.

killen i fotoaffären var nog bara vänlig och fattade inte att du var superduktig på foto. han trodde väl att du var en av dessa tjejer som inte hade en susning, och han har garanterat stött på flera såna än de som är som du, proffs. jag känner massor av tjejer, jag tycker om dem allihopa, men 95 procent av dem fattar mindre än mig när det gäller tekniken i kameror, slutartid och bländarvärde t ex, och det säger ju inte lite, hehe...jag  är ju skitkass men de är skitkassare ! det betyder väl inte att de är mindre värda, de är bara inte speciellt intresserade av teknik, och detta gäller den stora majoriteten av kvinnor.

jag tycker att vi kan skippa hela detta trams och bara vara människor, lika på vissa sätt och olika på andra. - och jag tycker fortfarande att en fotogrupp som exkluderar ett av könen helt enkelt motarbetar jämställdhetens idé. på vilket sätt skulle manliga fotografer vara ett hot mot tjejerna ??? det förstärker ju bara motsättningarna som vi försöker få bort. det får till resultat att kvinnorna utmålar sig själva som fördomsfulla. mot männen. mot jämställdheten. kan man inte bara få vara fotograf ? utan att delas in i kvinnliga fotografer och manliga ? - och som du säger, det har luckrats upp ! karlarna har blivit mindre fördomsfulla. - dags för tjejerna att också bli det ! ;)

6 minuter sedan, farsta sade:

Grattis! Tror det blir en "keeper" i många år framåt. Just idag har man, som alltid med nya toppmodeller, svårt tänka sig att man någonsin skulle behöva något bättre. 

Tack :)

Det får jag hoppas att det blir :)

Jag hade ju inte tänkt byta egentligen då jag var oerhört nöjd med min 810:a. Men efter det jag gick igenom under andra halvan av augusti så kände jag att jag är värd ett nytt hus. Och när jag började läsa om den under dom sista dygnen jag låg på sjukhus så togs beslutet. Då gick det liksom inte att backa :D

15 hours ago, Mona said:

Detta visar absolut INTE att det är fler män som intresserar sig för foto. Det visar enbart vilken syn som fortfarande finns inom fotografin. Kvinnor förminskar väldigt ofta av män i fotovärlden, men man hade ju önskat att de stora märkena hade kommit längre 2017. Av 32 manliga fotografer som visas på bilden, så hade Nikon svårt att vaska fram en enda kompetent kvinna. OTROLIGT!!! Världen är full av sjukt duktiga kvinnliga fotografer. 

Av just denna anledningen startade vi gruppen Kvinnliga fotografer på fb, och gruppen växer så det knakar. Vi har nu även systergrupper som kvinnliga bröllopsfotografer, kvinnliga gatufotografer och kvinnliga astrofotografer, samt kvinnliga nordiska fotografer. Jag kan ha glömt nån...

Förstår inte hur du menar?!

Sorry Mona.

Gerhard har rätt vad han skriver.

Håller med om att det borde representeras fler kvinnliga fotografer.

I alla sammanhang.

1 hour ago, Cope said:

Då är jag uppsatt på väntelistan hos Mattssons Foto. Och men lite tur så har jag en D850 i min hand i slutet av månaden :wub:

Stort grattis....Inte alls avis :badday:

23 minuter sedan, Fredrik H sade:

Stort grattis....Inte alls avis :badday:

Tack......Det ska du inte vara heller då din plånbok antagligen mår bättre än min efter köpet :)

21 timmar sedan, Gerard Ohman sade:

Faktum är att fotovärlden har alltid varit förbehållen männen sen fotografins begynnelse. "

???  är det ett faktum ? 

fotovärlden är inte förbehållen männen ! det vet du ju !? du får fota hur mycket du vill ! och du är inte man !

visst var fördomar mot kvinnor större för hundra år sedan, men det där gäller inte längre.

du generaliserar väldigt mycket. den stora stora majoriteten av alla män tycker som jag, att kvinnor kan bli precis lika bra fotografer som vilken man som helst. DET är ett faktum.

att du sen springer på gamla dinosaurier här och där betyder väl inte att ALLA karlar är på det sättet.

killen i fotoaffären var nog bara vänlig och fattade inte att du var superduktig på foto. han trodde väl att du var en av dessa tjejer som inte hade en susning, och han har garanterat stött på flera såna än de som är som du, proffs. jag känner massor av tjejer, jag tycker om dem allihopa, men 95 procent av dem fattar mindre än mig när det gäller tekniken i kameror, slutartid och bländarvärde t ex, och det säger ju inte lite, hehe...jag  är ju skitkass men de är skitkassare ! det betyder väl inte att de är mindre värda, de är bara inte speciellt intresserade av teknik, och detta gäller den stora majoriteten av kvinnor.

jag tycker att vi kan skippa hela detta trams och bara vara människor, lika på vissa sätt och olika på andra. - och jag tycker fortfarande att en fotogrupp som exkluderar ett av könen helt enkelt motarbetar jämställdhetens idé. på vilket sätt skulle manliga fotografer vara ett hot mot tjejerna ??? det förstärker ju bara motsättningarna som vi försöker få bort. det får till resultat att kvinnorna utmålar sig själva som fördomsfulla. mot männen. mot jämställdheten. kan man inte bara få vara fotograf ? utan att delas in i kvinnliga fotografer och manliga ? - och som du säger, det har luckrats upp ! karlarna har blivit mindre fördomsfulla. - dags för tjejerna att också bli det ! ;)

Sorry, men jag generaliserar inte. Stora flertalet män har inte en ålderdomlig syn på kvinnor och kvinnliga fotografer, men det förekommer oftare än du anar. Senast idag läste jag att en manlig fotograf tyckte att vi borde ägna oss åt knyppling istället för foto. Samma idiot skrev att "fotograf är ett mansdominerat yrke. Kvinnor har valt att inte söka sig dit i någon större utsträckning". Man undrar i vilken värld en del män lever i..

8 timmar sedan, Fredrik H sade:

Sorry Mona.

Gerhard har rätt vad han skriver.

Håller med om att det borde representeras fler kvinnliga fotografer.

I alla sammanhang.

Nej, Gerard har inte rätt! 

9 timmar sedan, Cope sade:

Då är jag uppsatt på väntelistan hos Mattssons Foto. Och men lite tur så har jag en D850 i min hand i slutet av månaden :wub:

Grattis! Den var du värd :)

40 minuter sedan, Mona sade:

Grattis! Den var du värd :)

Tack, det tycker vi här hemma också :)

Låt nu dessa 15 dagarna gå fort så jag får något att sysselsätta mig med under dagarna :)

12 hours ago, Mona said:

Nej, Gerard har inte rätt! 

Jag menar att Detta har han rätt i

ps. - Fredrik menade bara att skämta lite om att Nikon verkar mer  'jämställda'  eftersom de har fler kvinnor i sin grupp än vad Canon har....och du använder ju Canon..:P

Edit:

Läste just detta.

https://www.fotosidan.se/blogs/afe/kvinnliga-fotografer-ar-samre-an-manliga.htm

On 2017-09-14 at 1:51 PM, Odie (Thomas) sade:

Tyvärr är det så inom hela fotoindustrin flera värre än Nikon, längre ner på sidan hittade jag detta i kommentarerna.

Kevin Sollock - 10 hours ago Stephen Ironside

Have you seen other brands' representation of women in photography roles? They are actually worse than Nikon. If we are going to have a conversation about this topic as it concerns the industry then should other brands not also be called out in the article?

Sony - http://imagingambassadors.sony.net/ambassadors/
50 Men
8 Women
14% Women, 86% Men

Canon - http://learn.usa.canon.com/dlc/contributors/explorers.spr
32 Men
8 Women
20% Women, 80% Men

Nikon - http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/nikon-ambassadors/index.page
17 Men
7 Women
29% Women, 71% Men

Olympus - http://www.getolympus.com/us/en/visionaries
10 Men
2 Women
20% Women, 80% Men

Detta rättfärdigar ju inte Nikons reklamkampanj. Nikon har kvinnliga ambassadörer, MEN blev inte tillfrågade att medverka i reklamen. Ynkligt!

ett:
Grattis Conny till nyförvärvet - intet är som väntans tider! ;):)

två:
Är själv inne i en riktig fotosvacka - riktigt lågvattensmärke, värsta sen 2010. 
Har bestämt mig för att vänta ut svackan, under tiden försöker jag f n lära mig spela ukulele(!) rockf.gif
tre:
Sett div diskussioner om Nikon-ambassadörs-bilden. 

Min egen spontan-reaktion vart: ...ja, det vart ju tämligen förutsägbart.
Klart att vi ska reagera på vad som verkar/är tokigt,
men som "alltid" är det i slutändan en fråga om marknadsföring/försäljning/pengar.

Nikon - som alla andra - vill få ut och sälja sina produkter. 
Bilden på de 32 utvalda ambassadör-för-D850-männen är för MEA-regionen (Middel-East & Africa)
Där har man ett stort antal länder - som förutom en taskig kvinnosyn - har ett stort antal köpstarka män.
Ni kommer väl ihåg IKEA som retuscherade bort alla kvinnor i sin Saudiarabien-katalog 2012?
IKEA har f ö gjort det igen - den här gången som en special-utgåva för en religiös minoritet i Israel...
Jag tror nog att de flesta multinationella företag väljer att anpassa sig för försäljningssiffrornas skull
än att ta en aktiv ställning för/emot andra frågor.

Sen blev jag mer nyfiken på hur div kameraföretag väljer ut sina ambassadörer/visionärer/representanter.
Ett fåtal framgångsrika individer verkar få direkta erbjudanden - alla andra kan lämna in ansökan om att bli ambassadör/visionär/representant.

Vad krävs då? Vad måste man ställa upp på?
Det finns enstaka små skillnader mellan märkena/världsregionerna men i stort sett och lite kortfattat så:

-  ska vara yrkesutövande fotograf/videograf, gärna sen tidigare uppmärksammad och prisbelönt i större foto/video-sammanhang -  internationellt/regionalt/lokalt
-  helst ha använt märket under en längre tid och vara mycket insatt i de olika produkterna
-  ha en egen professionell hemsida och en stark närvaro på ledande sociala medier med många följare
- hög social kompetens och ha ett eget stort socialt och professionellt nätverk - helst över hela världen
-  måste ställa upp på märkets egna sociala kanaler, tillställningar och mässor - världen över
-  måste kontinuerligt tillhandahålla högkvalitativa foton/videor som märket får använda helt fritt
- måste kontinuerligt upprätthålla hög standard på ditt egna arbete & varumärke 
- inte använda eller associeras med andra märken 

Naturligtvis får man tillgång till hela deras pro-sortiment, pröva-på-före-alla-andra, vara med och tycka/utveckla osv.
Men får också lägga mycket arbete/tid för att uppfylla åtagandena.
Så, ett lockande arbete/samarbete för en del - kanske inte riktigt lika lockande för andra.