Jump to content
Farsta (Hasse)

Nikon D850

Recommended Posts

43 minuter sedan, Fredrik H sade:

Någon som vet hur stora bilderna blir vid full upplösning?

På min D800E är filerna på ca 40-50 mb

Filerna från D810 ligger mellan 70 - 75 mb så dom bör väl bli lite större än så med 850:an.

Edit: Jag har ingen form av komprimering aktiverad....

2 hours ago, Cope said:

Filerna från D810 ligger mellan 70 - 75 mb så dom bör väl bli lite större än så med 850:an.

Edit: Jag har ingen form av komprimering aktiverad....

Men våra kamreor har ju samma upplösning.

Vet ej om jag har nån komprimering aktiverad som jag ej vet om:(

1 minut sedan, Fredrik H sade:

Men våra kamreor har ju samma upplösning.

Vet ej om jag har nån komprimering aktiverad som jag ej vet om:(

Ja, dom har ju det så det verkar som att du har någon form av komprimering aktiverad. Det finns ju flera varianter av komprimering. Bl a förlustfri komprimering....

Jag har dock valt att inte komprimera då jag inte riktigt litar på att den verkligen är förlustfri :)

Om färgrymden spelar någon roll på filstorleken vet jag inte men jag har iaf den större färgrymden aRGB istället för standardinställningen sRGB.

12 minutes ago, Cope said:

Ja, dom har ju det så det verkar som att du har någon form av komprimering aktiverad. Det finns ju flera varianter av komprimering. Bl a förlustfri komprimering....

Jag har dock valt att inte komprimera då jag inte riktigt litar på att den verkligen är förlustfri :)

Om färgrymden spelar någon roll på filstorleken vet jag inte men jag har iaf den större färgrymden aRGB istället för standardinställningen sRGB.

Letar febrilt i mina menyer men kan ej hitta om komprimeringen.

Färgrymden har jag också på aRGB

Sparar också förlustfri samt 14 bitar

Fattar nada :huh:

7 minuter sedan, Fredrik H sade:

Letar febrilt i mina menyer men kan ej hitta om komprimeringen.

Färgrymden har jag också på aRGB

Jag har min i fotograferingsmenyn. Den heter "sparar i NEF (RAW)". Går du vidare in i den fliken så kan du där välja filstorlek, komprimering och bitdjup.....

Mina filer från D800:an brukar också hamna på ca 45-50Mb utan några komprimeringar och inställd på aRGB och bitdjup på högsta värdet. Tror att det har med din halvtimmeslånga exponeringar att göra. :D Skämt åsido men kan brusreduceringen vid långa exp påverka kanske. 

37 minuter sedan, Himma sade:

Mina filer från D800:an brukar också hamna på ca 45-50Mb utan några komprimeringar och inställd på aRGB och bitdjup på högsta värdet. Tror att det har med din halvtimmeslånga exponeringar att göra. :D Skämt åsido men kan brusreduceringen vid långa exp påverka kanske. 

Vad märkligt:confused0006:

:lol::lol: Där har vi nog svaret ;)

Tror inte det har med brusreduceringen att göra heller då jag kollade både långa och korta exponeringar och dom var ungefär lika stora oavsett hur bilden hade kommit till.

Jag kollade filstorleken med hjälp av utforskaren. Markerade filen och då visas ju filinformationen längst ner i en rad som dyker upp. Ni kanske kollar med hjälp av andra program??

1 minut sedan, Fredrik H sade:

Min meny ser inte riktigt ut så.

Har inget L efter RAW, vilket jag tror står för Large

Ok....Jag kan välja mellan RAW large och small.....

Tyvärr är det så inom hela fotoindustrin flera värre än Nikon, längre ner på sidan hittade jag detta i kommentarerna.

Kevin Sollock - 10 hours ago Stephen Ironside

Have you seen other brands' representation of women in photography roles? They are actually worse than Nikon. If we are going to have a conversation about this topic as it concerns the industry then should other brands not also be called out in the article?

Sony - http://imagingambassadors.sony.net/ambassadors/
50 Men
8 Women
14% Women, 86% Men

Canon - http://learn.usa.canon.com/dlc/contributors/explorers.spr
32 Men
8 Women
20% Women, 80% Men

Nikon - http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/nikon-ambassadors/index.page
17 Men
7 Women
29% Women, 71% Men

Olympus - http://www.getolympus.com/us/en/visionaries
10 Men
2 Women
20% Women, 80% Men