Jump to content
ToddeSwe

Använd telefonen som diaplay

Recommended Posts

Har forskat lite nu och jag ligger verkligen efter. 😃

Idag har man trådlöst! He he

Någon som kör med detta och eller kan tipsa om vilka kablar man behöver till en nyare Apple produkt med lightning anslutning. 

Vem vad är nyttan? Har en redan display på kameran som går att svänga åt alla håll.

Här länge kunnat styra min Nikon via mobilen trådlöst. Lite begränsat dock. Ser sökarbilden i mobilen ganska långt bort ( wifi) men kan bara justera fokus och trycka av. Ganska enkelt men borde kanske användas nån gång. Vid vildsvinsfoto kanske ;)

2 minuter sedan, farsta sade:

Vem vad är nyttan? Har en redan display på kameran som går att svänga åt alla håll.

Här länge kunnat styra min Nikon via mobilen trådlöst. Lite begränsat dock. Ser sökarbilden i mobilen ganska långt bort ( wifi) men kan bara justera fokus och trycka av. Ganska enkelt men borde kanske användas nån gång. Vid vildsvinsfoto kanske ;)

För oss som inte har en vinklingsbar skärm är detta guld, speciellt när man ska fota makro på marknivå. Så slipper man lägga ut 2100:- för en vinklad sökare.

Jag var nog lite för dum mot Nikon. Funkar utmärkt. Även självutlösare kan sättas igång. Perfekt vid släktträffen. Man står bland alla och kan dirigera direkt och sen bara trycka av. Funkar för dig med. Troligen bara med adapter. Mediamarkt gav bort dem för 50 kr styck. Borde köpt några i reserv

Kul att batteriet visar procent i mobilen. Inte i kameran

Screenshot_20170824-205108.png

Screenshot_20170824-205117.png

Ja  men skall vara i princip samma till Iphone. Jo en kompis laddade ner den på Grönan och jag kunde skicka bilder direkt till hans Iphone 6.

Lite kul är ju att man får pekfokus genom appen. Finns inte i min kamera i vanliga fall

Min Nikon har inbyggd Wifi liksom de flesta nya. Men ToddeSwe behöver en liten adapter som heter Wu-1 eller liknande. Minimal men ändå irriterande. En lucka måste stå öppen. Man glömmer lätt plocka bort den när man stoppar kameran i väskan med risk för skador

Appen heter "Nikon wmu" = wireless mobile utilty

Appen är en av de enklast på marknaden men ändå bra

1. Går att föra över filer till mobil/platta trådlöst. Även Rawfiler och film

2. Fungerar som självutlösare via mobil.

3. Man ser bilden i mobilen så man skulle kunna använda den om man  smyger på ett djur eller annat. 10 m borde wifi gå? Man kan ligga helt gömd. Går att justera fokus på distans

4. Saknar kameran inbyggd  gps ( alla Nikon utom min verkar sakna det  ;))  så kan appen plocka positionen från mobilens gps. Tyvärr verkar det bara fungera när man för över bilderna. Ingen kontinuerlig taggning. Men då jag som sagt har inbyggd gps inget jag fördjupat mig i. Kanske kan bilder taggas i realtid? Om de markeras att de skall direktöverföras så fort appen slås på kan jag tänka mig att de kanske geotaggas där man står? Gissar vilt. Appen måste ju vara igång i alla fall

Screenshot_20171006-100846.png

Screenshot_20171006-100912.png

Tack för infon farsta :thumbsup:

Tror jag ska plocka ner den appen då 850:an har wifi. Om jag kommer få användning för det återstår att se. Skulle jag gissa så mest troligt inte men det kan ju vara kul att testa iaf :)

3 timmar sedan, farsta sade:

Min Nikon har inbyggd Wifi liksom de flesta nya. Men ToddeSwe behöver en liten adapter som heter Wu-1 eller liknande. Minimal men ändå irriterande. En lucka måste stå öppen. Man glömmer lätt plocka bort den när man stoppar kameran i väskan med risk för skador

Appen heter "Nikon wmu" = wireless mobile utilty

Jo den känner jag till. Jag trodde det skulle gå med en kabel också. 

27 minutes ago, Cope said:

Tack för infon farsta :thumbsup:

Tror jag ska plocka ner den appen då 850:an har wifi. Om jag kommer få användning för det återstår att se. Skulle jag gissa så mest troligt inte men det kan ju vara kul att testa iaf :)

Jag använder den ganska frekvent. Kul när man inte kommer till sin dator på ett tag och vill dela bilder. Finns ju även en raw editor i kameran om känner för lite bildbehandling ;) 

Kompisar har skaffat appen och jag har kunnat skicka bilder från systemkameran direkt till deras mobiler vilket varit uppskattat. "Äntligen kan jag posta seriösa bilder typ"

edit; och Cope nog vill du geotogga bilden någon gång?. Bara det skäl att ladda ner den

Har suttit och kollat upp tillbehören nu och läst inläggen på klippet, och det går inte att använda senaste iOS för iPhone för detta. Så här skriver han i en kommentar:

P4TTT see stock iOS doesn't support OTG that's why for iOS you need to jailbreak it The last jailbreak version was for iOS 9.3 That's why I'm trying to downgrade my iPhone to 9.3 then I'll try and make the iPhone video if possible.

Senaste vers är iOS 11.0.2.

Som jag fattar det är väl OTG något som bara berör olika sladdtillbehör? Med app och telefon bör man kunna göra allt. 

"Wireless Mobile Utility ansluter din iPhone, iPad eller iPod touch trådlöst till Nikons digitalkameror (via Wi-Fi), så att du kan ladda ner bilder, ta bilder med fjärrstyrning och enkelt dela dem via e-post eller i sociala medier".

Verkar inte fungera exakt som på Android. Någon skriver att bara en bild i taget kan föras över. Måste vara ett handhavande fel hos denne. När jag insåg att man i förväg kan markera de bilder man vill föra över så går allt betydligt snabbare. Tidigare skulle hela minneskortet laddad in. Nu överförs de markerade direkt. OCH även Raw alltså. Kompisens Canon 70D verkar bara klara jpeg. Nyttan av det är väl låg men kul att kunna

Om Mona hört rätt så fungerar inte detta lilla tillbehör inte längre på Iphone.  Har man inte wifi i kameran är detta en bra lösning. Har en själv

https://www.apple.com/se/shop/product/MJYT2ZM/A/lightning-till-sd-kamerakortläsare

13 timmar sedan, Mona sade:

Har suttit och kollat upp tillbehören nu och läst inläggen på klippet, och det går inte att använda senaste iOS för iPhone för detta. Så här skriver han i en kommentar:

P4TTT see stock iOS doesn't support OTG that's why for iOS you need to jailbreak it The last jailbreak version was for iOS 9.3 That's why I'm trying to downgrade my iPhone to 9.3 then I'll try and make the iPhone video if possible.

Senaste vers är iOS 11.0.2.

Tack!! Då får det väl bli en trådlös grunka då. Tror detta kan hjälpa till när man ska fota makro med stativ. Fast hur ofta händer det?! 😃

On 2017-10-08 at 1:48 PM, Farsta (Hasse) sade:

Tror du kan hitta adaptern för max 200 kr beg. Testa vet ja

Detta har jag missat och inte fått någon info om. :) Ja vi får se, jag behöver nog en större display för att fota småkryp verkar det som. :)

2 hours ago, ToddeSwe said:

Detta har jag missat och inte fått någon info om. :) Ja vi får se, jag behöver nog en större display för att fota småkryp verkar det som. :)

Risk du blir besviken. Fast kanske om du ställt skärpan manuellt i förväg. Annars kan man ställa fokus genom pekfokus på mobilen också men det tror jag blir långsamt och mkt felfokus. Sen kan det ju vara lite kul att ligga i hammocken 10 m bort och bevaka krypen och trycka av när det börjar bli spännande. Slipper ligga där i obekväm ställning.

Jag använde den nästan enbart för skicka jpeg och raw till mobilen. Men köp du. Max 250 kr skulle jag säga

22 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Risk du blir besviken. Fast kanske om du ställt skärpan manuellt i förväg. Annars kan man ställa fokus genom pekfokus på mobilen också men det tror jag blir långsamt och mkt felfokus. Sen kan det ju vara lite kul att ligga i hammocken 10 m bort och bevaka krypen och trycka av när det börjar bli spännande. Slipper ligga där i obekväm ställning.

Jag använde den nästan enbart för skicka jpeg och raw till mobilen. Men köp du. Max 250 kr skulle jag säga

Nu när du säger det så kanske det inte är någon bra ide, kanske bättre att traggla på så man får upp en vana istället. Och ett par ordentliga glasögon. :)

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Mer en leksak. För det du kommer att använda den för. Men du får en fjärrutlösare som går minst 10 meter. Inte så illa. Kan vara användbart nån gång

Äsch! Då är det inte värt pengarna. Kan lika väl köpa nytt batteri till min trådlösa fjärr. :)