Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Kommentarstråd till tävling 04 Silhuett

Recommended Posts

Jag hoppas alla kan och vill vara med i tävlingen, det blir så mycket roligare då :) Temat är inte så svårt Martin, bara att underexponera lite ;)

Nu j*klar skall här tävlas. Jag bara måste vinna över en viss Moderator! :evil: :evil: :P
Spännande Rolf :P Skärsnäppan och semlan missade du ju, så du får ligga i nu, för vi har många duktiga medlemmar :P

Bildredigering med en laptop vars skärm ändrar bilden bara man ändrar betraktningsvinkel med någon liten centimeter och med bildredigering i Microsoft Office Bildverktyg gav mig lite nya utmaningar så här en fredagkväll. Dock för kul tema för att låta bli. Hoppas bara bilderna blev någorlunda i tryck. En blev rent för liten men tyvärr - programmet autosparade innan jag förstod hur liten beskärningen blev :o)Nåja, nu är det väl bara dagar kvar innan nya datorn trillar ner i brevlådan :o)

Hmmm, funderar lite nu när jag ser mina bilder i tävlingstråden. Normal mörkrumsfix står det som regel i tävlingen. Kanske har jag dragit lite för hårt i spakarna för att det skall räknas som normal mörkrumsfix? Tävlingsjuryn får avgöra - regler är regler och till för att följas så blir det diskvalificering så godtas det utan protest och jag ser istället fram emot att få visa upp lite orginalalster i veckan istället!

Inget problem att dra hårt i spakarna Martin, det gjorde man minsann i det analoga mörkrummet också. Vi menar med den regeln att bilder som mer eller mindre är tillverkade i något bildreigeringsprogram är utanför vad som är tillåtet, dvs. tillför man eller tar bort VÄSENTLIGT bildinnehåll är bilden diskvalificerad. Den kontrollen är det dock upp till den tävlandes samvete att göra.

Mona: Det har jag aldrig testat, eller så har jag gjort det väldigt snabbt en gång. Problemet med den bärbara datorn jag har nu medan min andra är död och innan jag fått min nya är att den har 95 MB ledigt utrymme. Så det gäller att hushålla lite med utrymmet. Vi skall väl blåsa denna en dag också för det finns nog mycket skit på den som inte används men i väntan på den nya datorn så får den vara i det här skicket ett tag till. :o)

Mina bidrag uppladdade, kul och till synes enkelt tema men det krävs en hel del både eftertanke och inte minst fantasi för att verkligen lyckas skapa något som lyfter sig. Bara hoppas jag själv lyckats med just detta. :)

Martin' date=' har du aldrig provat Gimp? Det säger alla som provat är bra.[/quote']Idag blev det installation av Gimp och ett nytt bidrag till Silhuettävlingen. Fick ett läge som man nog väldigt sällan får under en fototur och passar bra in på temat också. Gimp tog mindre plats än jag trodde så det gick att trycka in efter lite rensning av disken :o)

Det var ju bra att det fick plats Martin! PS är ju tunga stora program, medan Gimp tar liten plats och väl så användbart.

Hur svårt kan det vara att välja bilder till en tävling :unsure: Hm, jag kanske skulle ändra reglerna till 10 bidrag/medlem :P

Hur svårt kan det vara att välja bilder till en tävling :unsure: Hm' date=' jag kanske skulle ändra reglerna till 10 bidrag/medlem :P[/quote']Å det säger du nu!!! Nä nä nä inget fusk här nu ;)

Hur svårt kan det vara att välja bilder till en tävling :unsure: Hm' date=' jag kanske skulle ändra reglerna till 10 bidrag/medlem :P[/quote']Å det säger du nu!!! Nä nä nä inget fusk här nu ;)
Jag avskyr fusk, så det går såklart inte för sig. Men det var värt ett försök ;):P