Jump to content

Recommended Posts

Lyckades på något sätt komma år min knapp och ändra min WB till "Wolfram"

Så nu ser ca 20 bilder väldigt konstiga ut.

Kan man rädda detta på något sätt i LR ???

Det går i LR. Ändra bara i den översta menyn till höger där det står "som fotograferat". Klicka där och det kommer upp en undermeny.

18 minutes ago, Mona said:

Det går i LR. Ändra bara i den översta menyn till höger där det står "som fotograferat". Klicka där och det kommer upp en undermeny.

Ska genast undersökas, Tack:)

Edit:

Fungerar utmärkt. Tusen tack Mona

Infon måste ju ligga där. Kör man Nikons eget enkla Capture NX-D känns det som att saker som WB och "Picture controll" är helt onödigt att att pyssla med i kameran. Allt som finns i kameran kommer upp direkt och man justerar i programmet. Bara om man kör jpeg som man behöver bry sig. Är väl samma i LR men knappast så enkelt som i Nikons program

Camera raw, LR eller Capture NX är ganska lika och väldigt enkelt att justera WB i så länge man fotar i RAW (det gör väl alla iofs) En anledning att ändra i kameran kan väl vara om man vill kolla bilderna på displayen och få en någorlunda rättvis visning av bilden eller som Farsta skriver om man fotar i jpg. 

13 timmar sedan, Himma sade:

Camera raw, LR eller Capture NX är ganska lika och väldigt enkelt att justera WB i så länge man fotar i RAW (det gör väl alla iofs) En anledning att ändra i kameran kan väl vara om man vill kolla bilderna på displayen och få en någorlunda rättvis visning av bilden eller som Farsta skriver om man fotar i jpg. 

Framförallt smidigt tycker jag om man skall fotografera s/v, då brukar jag alltid ställa om i displayen. 

Vet inte hur Canon och andra märken ser ut men har man Nikon och kör endast Raw och får en emotståndlig lust att genast dela nån bild så finns en Raw editor inbyggd. Man kan ändra vitbalans, picture control och en del annat och spara till jpeg. Detta är väl att betrakta som en ren nödåtgärd men kan vara bra att känna till om man inte når en dator

Jag kör som regel WB på auto, om jag inte ska fota flera bilder till en panorama. Annars tycker jag  att Autoläget oftast prickar ganska rätt om det inte är väldigt mycket blandljus.

Vet att vissa tycker att det blir mindre spakdragningar sen om man ändrar direkt i kameran, men det är väl en smaksak och upp till var och en, själv tycker jag det funkar bra att ändra i redigeringsprogrammet i datorn. 

Min Canon visar ju en redigerad bild enligt kamerans egna val i skärmen och det är väl så den skickas till mobilen som jpeg om jag skickar över den via det inbyggda wifi-t, och i mobilen redigerar jag då om det behövs i snapseed men har inte testat RAW-filer i den. Vet inte nu på rak arm men tror inte att man kan redigera direkt i 6D, får kolla det...