Jump to content

Recommended Posts

Inspirerad av flera duktiga fotokonstnärer som jobbar med att lägga ihop massor bilder till en enda ville jag göra ett försök. Denna bild är gjord av 14 fotografier som jag lagt ihop i PS. Reglerat otaliga gånger med opasiteten på varje enskild bild för att få den effekt jag önskade. Inget annan manipulation. Samtliga bilder är givetis mina egna.För ett första försök blev jag rätt nöjd. Vad tycker ni?[attachment=1702]svanillusion.jpg[/attachment]

Det där var väldigt snyggt gjort. För att vara hela 14 bilder så är den inte det minsta rörig, vilket man tycker det skulle blivit. Jag har många gånger också velat försöka med den här typen av bilder, men aldrig kommit till skott. Ska ha det i bakhuvudet nu och ta lite bilder för ett projekt. Tack för inspirationen :)Edit: Måste tillägga att färgerna är fantastiska!

Det där var väldigt snyggt gjort. För att vara hela 14 bilder så är den inte det minsta rörig' date=' vilket man tycker det skulle blivit. Jag har många gånger också velat försöka med den här typen av bilder, men aldrig kommit till skott. Ska ha det i bakhuvudet nu och ta lite bilder för ett projekt. Tack för inspirationen :)Edit: Måste tillägga att färgerna är fantastiska![/quote']Tusen tack Mona!! Det var lite pillrigt att få till den och jag provade med flera andra bilder också men som inte riktigt passade in. Jag är inte 100% nöjd men tänker prova igen och se vad som kan dyka upp:) Kul att jag kunde inspirera dig :)

Jag tycker det är för mycket. Idén och tekniken lägger jag inga aspekter på för jag hade absolut inte kunnat göra det bättre själv, men det känns som det är för mycket av allt. Min hjärna hittar inget att fästa ögonen på, inget "ankare" utan ögonen vandrar vilsna omkring i bilden.Jag skall som övriga ge bilden ytterligare tid innan jag ger mitt slutgiltiga besked.

Idén att göra så här är både rolig och intressant, men jag säger som övriga att det är lite svårt att hitta något att fästa blicken på. Det går säkert att utveckla och kanske kan det funka med något färre bilder. Klart att jag måste ge mig på nåt sånt här när jag har tid :)

Om det finns en länk till hur man gör någonstans eller om någon vill berätta så lyssnar jag gärna - kan själv också tänka mig att ge det en chans.Hemkommen från ett tvådagsseminarie nu ikväll och trött och imorgon är det begravning så har tankarna på lite annat håll just nu - men återkommer i helgen med kommentarer runt bilden.

Inte ska ni behöva kommentera om ni har svårt den eller inte finner tiden kära ni :) :) :) Jag är full medveten om att bilden är svår och jag är inte riktigt överens med den själv heller. Men en sak är att det måste ses förstorad och när jag skrev ut den i A3 format blev den något helt annat. Ett konstverk som jag redan satt upp på väggen. Men ni som är nyfikna på att prova tekniken ska helt klart göra det för det var rikigt roligt och försöka hitta bilder som passade in någorlunda :):P

Jag blir mer och mer nyfiken på bilden' date=' försöker hitta alla delar. Är det en närbild på ett öga med?[/quote']Mycket intressant notering av dig men tyvärr finns det inget öga med. Men nu när du nämner det ser jag det själv :)Jag tror det är en grov gren som böjer sig åt höger och skapar ilussionen :) Kul :)

Jag har också tittat många gånger, och jag gillar den. Det enda jag inte riktigt är överens med är svanens huvud och hals, som jag för övrigt först tyckte var ett vattenfall! Det drar mitt öga för mycket dit och lämnar det övriga i skymundan. Skulle vara intressant att se hur den sett ut utan svanen. Kanske blir det mer harmoni i bilden då.Jag gillar tekniken, och ska verkligen försöka få ihop bilder som kan harmoniera med varandra. Roligt med nya sätt att se bilder.

Jag hade fortfarande inte fattat att det var en svan - trodde det var ett vattenfall jag med :o)Jag gillar bilden. Underbar färgskala och toner. En harmoni, när man tittat på den en stund vilket är häftigt eftersom att den först kändes som någon form av kaos - möjligen försök till ordnat sådant.Det enda jag inte blir klok på är hur man gör tekniken... använder lager på något sätt och ändrar genomskinlighet?

Den här bilden påminner lite om affisherna som fanns på sjuttitalet under flumperioden. Ofta var det en svan eller vit häst med mystiskt mjukt ljus runt om.Fint gjort och en kul bild. Detta skulle man verkligen kunna utveckla. Om man använder samma bilder så kunde man få fram tre olika resultat om man drar lite olika i spakarna. Sedan skulle man kunna sätta dom sida vid sida med en ram runt.

Nu har jag tittat på bilden några gånger till och nu tror jag faktiskt att jag gillar svanen också! Det här verkar vara en bild värd att återkomma till och upptäcka nya saker. Ska bli intressant att se hur jag uppfattar den om ett par dagar!

Den bilden är en dröm, det måste jag medge efter att studerat den ett otal ggr. jag gillar den numera också för jag hittar hela tiden nya saker i den. Rörigheten är borta och jag finner bilden mer och mer intressant. Snacka om helomvändning!!

Ett mycket trevligt konstverk och jag gillar de milda fina färgerna. Jag tror man kan se olika saker i den, lite beroende på vad man vill se och kanske också beroende på vilket humör man är på.Får väl erkänna att jag inte genast såg någon svan. Till skillnad från ett par av er andra som tyckte att svanens hals var ett vattenfall, så tyckte jag det var en pelare av is. Det beror kanske på den här sabla vintern, ser bara snö och is i allting ;) . I vilket fall som helst så tyckte jag halsen var lite för framträdande och "snodde" uppmärksamheten för mycket. Men vem vet, jag kanske ändrar mig :laugh: Hur som helst, snyggt gjort B)

Snyggt och det finns ett lugn i bilden som tilltalar.Ett annat sätt är att fota ansikten. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8603752.ab
Märkligt hur dom två ansiktena var lika. Jag är nog ganska skeptiskt till att genomsnittsmänniskan ser ut så där, men ett kul experiment. Skulle vara kul att se hans nästa projekt om hur genomsnittsmänniskan i olika länder ser ut. Det kan man ju då spinna vidare på och lägga ihop det resultatet och se om det liknar dessa två bilder.

Vad glad jag blir att ni har tagit er tiden att stanna upp och verkligen studerat bilden!!! Som sagt så tog det tid även för mig men kunde ändå inte släppa den på nått vis. Martin, Jag utgick från en bild som knappt skönjas och lade på en bild i taget. Ändrade genomskinligheten (opasiteten) tills jag var nöjd och så fortsatte jag med resterande bilder. Otaliga gånger korrigerade jag olika bilder beroende på om jag ville att t.ex om svanen skulle bli så markant som den blev som i övrigt faktiskt är en av tre sv/v bilder som finns där. Sedan har jag någon bild som går i kraftig rosa, tre blåtonade och två mycket gula landskapsbilder. Både vinter och sommarbilder. Mingdie, vilken kul ide om att göra tre bilder av en liksom :) :) :) J@nne, snyggt!