Jump to content
Farsta (Hasse)

Svartvitt - några tips?

Recommended Posts

Börjar att gilla svartvitt men undrar lite om efterjusteringen. . Vilka " spakar" skall man dra i? Använder Capture NX-D men det borde vara samma på alla program

Skulle vilja ha mer svartvit känsla i bilden. Har gjort vissa justeringar samt skärpt upp den. Det är allt

35790914910_c7448004fc_b.jpgSvartvitt test by stockholm2008, on Flickr

Kan ju inte Nikon men tror att du har rätt. Kamerans inställningar brukar väl vara för jpeg-bilder och möjligen tumnagelbilden för själva RAW-filen så man får en hint om hur bilden kommer att se ut. Men fotar man i Raw så har de inställningarna förmodligen ingen betydelse skulle jag tro. Så upplever jag Canon i alla fall...

Men när det gäller bilden här så tycker jag att du spakat rätt bra, men hade nog personligen lagt till lite mer kontrast och svärta, för att  få lite mer tryck i bilden men gränsen är hårfin. Det är lätt att det blir överredigerat.. Den ser lite blekt och gammal ut, som om det vore en gammal bild fast i väldigt bra kvalitet. Lite korn kanske hade varit en idé att testa...?

Men det är nog en smaksak det hela, vissa redigerar ju medvetet så bilderna blir ännu blekare och jag gillar även den stilen, så frågan är väl mest hur man själv vill gestalta sina bilder. 

För oavsett så tycker jag att bilden ser mycket bra ut!:thumbsup::)

Tack för bra input. Googlade lite och tydligen hade Nikon en betydligt bättre svartvit konverter tidigare. Då kunde man justera mer så att att tex himmel och moln blev mer framträdande.

Fast kanske är jag på rätt spår. Fotar mkt åt Hembygdsföreningen och då är det bra som det ser ut som en gammal bild i väldigt bra kvalite. Perfekt när man skall jämföra då/nu

Underskatta inte Nikons programvara. Här finns alla filter och toningar man såg i kameran. Finns goda möjligheter att påverka bilden

Har bara experimenterat och för eget bruk föredrar jag den något mörkare och kontrastrika men den går ju att skruva mer på

Vintragebilden är filter "röd" inte sepia. Tycker den blev väldigt fin

BW.JPG

DSC_2020_01 (1400x933).jpg

DSC_20201 (1400x933).jpg

Nej det får man nog inte underskatta, vet inte om Canon har samma möjlighet, det kanske dom har... Har dock aldrig sett det, men det är ju inte omöjligt. Fast själv använder jag inte Canons program, kör mest med Camera RAW som duger till mina behov. Har väl en tanke på att lära mig mer om Lightroom också, men det är bara en tanke än så länge...

Av dessa varianter så gillar jag den senaste bäst, den röda var lite för röd i mina ögon men skärmen här på jobbet kanske inte gör den rättvisa heller för den delen.

Sen vet jag inte, men gör du dom inställningarna före eller efter tagning? Är det före så känns det ju som att det borde vara svårt att veta i förväg hur man vill att bilden ska bli, när man inte sett den...? Av den anledningen så gör jag redigeringarna i datorn sen ( och i vissa sällsynta fall i mobilen beroende på vad dom ska användas till), tycker man har mer kontroll då. Men det är ju upp till var och en förstås!

Nu har jag löst det i alla fall. Finns även ett sepialäge som är just sepia och inte så "skrikig". Men vad bra! Med denna palett verktyg plus de vanliga så räcker det nog för mig. 

ps. Eftersom jag kör raw så gör jag allt i datorn i efterhand. Allt går ju att ändra i lugn och ro se vad filter och annat gör

Gör man inställningar i kameran och använder Nikons programvaror för efterbehandlingen så tolkar väl programvaran inställningarna man har gjort i kameran även om man fotar i RAW. Så var det iaf med CNX2 om jag inte missminner mig.

Så kan det nog vara men det är ganska onödigt. Är jag ute och fotar i färg så när jag kommer till kammaren så slår jag om till "monochrome" i progarmmet. Då uppenbarar också dessa filter och toningar. Det finns egentligen inga skäl att experimentera ¨på fältet" då man kan göra det vid datorn ( om man inte vill beama över bilder direkt till sociala medier förstås)

Tja, det kanske är så med Canon också, det var länge sen jag öppnade en bild i DPP, men i ACR ser inte bilderna likadana ut som i kamerans lilla skärm, där har ju kameran gjort en redigering men i ACR tycker jag att det är lite dassigare i färgerna t ex. Kanske är det en inställning man kan göra även där, vad vet jag... Men jag gör mina spakdragningarändå i efterhand, känns som nämnts onödigt att göra det ute vid fototillfället och sen göra om det....

Men hur som helst så blev den senare sepia-varianten riktigt najs!:thumbsup:

Om man fotar i RAW så sparas alltid bilden i färg oavsett vad kameran är inställd på. De inställningarna som man kan göra i kameran är bara till för jpeg och för att visa på kamerans skärm, vilket i sig också är en jpegversion av bilden oavsett vilket format man sparar i. Ett program som har varit suveränt till s/v är ju NIKs Silver efex pro men det vet jag inte om det fungerar utan Photoshop och nu har Google meddelat att de har slutat supporta det programmet så det är kanske inte så mycket att satsa på även att det numera är gratis.

1 hour ago, farsta said:

Så kan det nog vara men det är ganska onödigt. Är jag ute och fotar i färg så när jag kommer till kammaren så slår jag om till "monochrome" i progarmmet. Då uppenbarar också dessa filter och toningar. Det finns egentligen inga skäl att experimentera ¨på fältet" då man kan göra det vid datorn ( om man inte vill beama över bilder direkt till sociala medier förstås)

Jag håller med dig fullständigt. När jag använde CNX2 så var mina inställningar i kameran ändå på sina standardval :)

Den första bilden har en fin gråskala, men den poppar mer i den andra kontrastrika bilden, så den föredrar jag.

När det gäller inställningar i kameran så hänger dom med in i kamerans programvara, i alla fall i Canons DPP. Nu använder jag mest LR och PS, så där får jag börja från noll, vilket är tråkigt, men jag gillar dom programmen bättre är DPP. 

Även om man fotar RAW (vilket jag hoppas alla gör ;) ), så kan det vara väldigt användbart att ställa om till monokrom i kameran om bilderna är tänkta att vara svartvita. Färgbilden finns ju kvar om man fotat i RAW. Då ser man direkt hur bilden gör sig i s/v. Väldigt praktiskt faktiskt!  

5 hours ago, Mona said:

Den första bilden har en fin gråskala, men den poppar mer i den andra kontrastrika bilden, så den föredrar jag.

När det gäller inställningar i kameran så hänger dom med in i kamerans programvara, i alla fall i Canons DPP. Nu använder jag mest LR och PS, så där får jag börja från noll, vilket är tråkigt, men jag gillar dom programmen bättre är DPP. 

Även om man fotar RAW (vilket jag hoppas alla gör ;) ), så kan det vara väldigt användbart att ställa om till monokrom i kameran om bilderna är tänkta att vara svartvita. Färgbilden finns ju kvar om man fotat i RAW. Då ser man direkt hur bilden gör sig i s/v. Väldigt praktiskt faktiskt!  

Där ser man då vet jag det, använder ju heller aldrig DPP och ställer aldrig in några speciella inställningar i kameran,. Har någon gång testat som du säger att välja monokrom för att se hur bilderna skulle bli i svartvitt, , men det är inte alltid det jag har i bakhuvudet så jag kör oftast i färg och tar bort färgen sen om jag känner att det kan passa. 

Håller med Mona att det kan vara lämpligt att ställa om kameran till monokrom om man vet med sig att det är det man är ute efter. Man får ändå en uppfattning hur det kommer att bli.

Jag tänker så här. Hur man uppfattar en bild är väldigt indivuellt och sedan beror det något på syftet med bilden. Den översta kanske passar bäst tex till en Hembygdsförening, För ett eget album gillar jag nog den mer kontrastrika mer.

Raw är underbart.  Varför krångla med inställningar i kameran ;) Allt kan stå på "0" för det är vid datorn man gör jobbet. Jag brukar dock också ha en jpeg i lägsta kvalité och på ca 16 mb så därför står kameran ofta på "Vivid". Kul om man snabbt vill dela en bild från skogen. I och för sig gör Nikon om rawfiler till jpeg om man vill skicka dem till mobilen men vet inte hur de ser ut då. Sen finns en rawkonverter inbyggd i kameran så är man långt från en dator kan  man faktiskt bildbehandla basic..

Nikon kan även skicka rawfiler till mobilen ( min kompis Canon 70D verkar inte klara det ). kanske begränsad nytta men nu när mobilerna i många fall är så extremt kraftfulla kan det ju finnas viss nytta ändå

Eftersom jag körde raw är det bara några klick så är den i färg;

OBS! Klicka på bilden. Sidan visar bilden lågupplöst verkar det som. Klickar man så "öppnas" bilden. Det visste säkert alla rävar på forumet redan ;)

Sen ör jag väldigt nöjd med köpet av ett Nikon 40 2,8 Micro ( ja det heter så). Känns väldigt skarpt och kan duga som enda objektiv om man vill resa lätt

DSC_2020.jpg