Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Tråden om Capture NX-D

Recommended Posts

Hittade ingen tråd och startar en nu. Missade jag får mods radera.

Vi pratar alltså Nikon gratisprogram för raw.  Det finns även View NX-i som komplement. Som jag fattar det sköter den enklare videoredigering plus att du kan se om du geotaggat på en karta. Klickar man "redigera" öppnas CNX-D

Jag testade View Nx-2 men hopplöst segt på mina datorer. Detta känns relativt rappt. Tydligen har man skrivit om programmet och även gjort det stabilt

Skulle vilja ha tips om arbetsordning och eventuella saker att tänka på. Vad missar man mot andra? Lager vet jag men mer? Cyberphoto har en fin liten grundkurs på nätet att starta med: 

Fattar inte verktyget oskarp mask och dess tre fyra inställningar. Viill kunna skärpa upp bilderna över Hela ytan. Varför finns ens möjligheten att ha radie eller vad det står? Vem vill skärpa bara i mitten? Bör jag använda det enklare skärpeverktyget istället?

Många frågor som jag inte har nåt bra svar på i alla fall, och jag använder inte det programmet så jag tror inte jag vet exakt vilka de fyra inställningar du menar. Men här har du en länk där du kanske får några förklaringar om radie mm, visserligen något år gammal men stämmer nog ändå...:

http://www.kamerabild.se/fotoskolor/bildredigering-ka-sk-rpan