Jump to content
Farsta (Hasse)

Kamerans inbyggda HDR

Recommended Posts

Snyggt jobbat:thumbsup:

Prova på att köra i RAW och slå ihop dom med tex Photomatix. Då har du oändligt spelutrymme och kan dra bilderna dit du vill ha dom.

Det syns också på nåt ställe att det är två bilder. Men detta är ett alternativ " på språng". Jag lägger upp och mailar mkt bilder direkt från mobilen. Skickar över dem via wifi. Befinner mig då långt från redigeringsdatorn så  då kan man testa att köra den inbyggda funktionen. Helst skall man väl ha stativ. Här ett annat exempel

28186184362_dd40e01f6b_b.jpgKullens fyr by stockholm2008, on Flickr

Sista bilden är ju riktigt bra!! Jag använder aldrig kamerans HDR funktion för jag tycker sällan det blir bra, dessutom blir det ju bara jpeg. Men i vissa bilder tror jag funktionen funkar väldigt bra. Det visar iaf din sista bild :) 

Ärligt talat så verkar det bara vara HDR i svartvitt som faktiskt kan bli riktigt bra. De i färg må se "häftiga" ut men de jag ser de mer som ett slags kul filter. Är ingen stor HDR-vän annars heller. Visst kan det vara snyggt någon gång men ofta ser det mest konstigt ut. Fast i lagom dos kan det säkert bli bra

Här vet jag inte vad som hänt, vet att jag sett tråden tidigare i sommar men måste missat att kommentera... Men jag gillar första bilden,  men även sista. Även om dom har lite förvrängning, är det någon vidvinkel du haft månne...?  I dessa fall så känns det som svartvitt funkar bäst, men det finns ju även färgbilder som blir bra. 

Tror att när folk pratar om att gilla eller ogilla HDR så är det oftast dom överdrivna tonmappade  HDR-bilderna det gäller, det är nog det oftast folk tänker på. Men där går ju meningarna isär en del, många gillar det och många inte. Men en "äkta" HDR har ju egentligen bara mer detaljer  i mörka och ljusa partier och är den bra utförd så märks det ju knappt att det är en HDR.  Men jag hör till den skaran som gillar både "äkta" och  extrema HDR-bilder, ( i mina ögon är Cope en fena på detta) så länge det inte blir för överdrivet så dom nästan blir sönderredigerade och får en massa deffekter...:)

Jag kan egentligen bara svara för "Inbyggd HDR" i kameran. Det andra har jag inte testat personligen men det är så klart något helt annat med full kontroll över resultatet. Kan bli väldigt bra. Ville mest tipsa om funktionen när man är på språng och vill posta något dramatiskt. Jo jag svetsade fast mitt Nikon 10-24 på kamerahuset för 2 år sedan... först nu jag börjar skifta optik igen ;)