Jump to content

Recommended Posts

Det kliade allt för mycket i avtryckarfingret så idag blev det en tur mot Krankesjön och turen gick via Vombs ängar.

1. Plötsligt stod den där. Herre på täppan.

20170615_094538_004.thumb.jpg.7481077d1f178251018327a9b007a2c7.jpg

2. Rödbenan. En balanskonstnär. Borde ju tippa över åt höger kan man tycka. Det snackas ju om att man skall skapa balans i sina foton. Det går ju inte med vissa motiv...

20170615_095354_026.thumb.jpg.5562c6c3e021284d7faa27da9c88ffbc.jpg

3. Flyga kunde den också, rödbenan.

20170615_095423_037.thumb.jpg.7ef4c7f8f2a5868ecc4067e5da2f2ad5.jpg

4. Också var det ju det där med brännvidden, för oss fågelfotografer. Har runt 270 mm på en APS-C sensor på denna. Ser ni ens vad det är? :) Storkar som häckar, två ungar i boet. Ursprungligen såklart från storkprojektet men dessa häckar inte i hägn utan fritt, samma träd som de senaste åren. Lite osäker på avståndet, men ett par hundra meter är det säkert.

20170615_095602_042.thumb.jpg.4674ad9fdb54794ddc9561009a361eb0.jpg

5. Och nu croppar vi, och då blir såklart kvaliteten lidande. Men man ser i alla fall vad det är. Det är fördelen med stora fåglar...

20170615_095555_038.thumb.jpg.16ffa39a76ce8dea2c0f0ca15f78541a.jpg

Wow vilken utdelning! Häckande stork, inte illa! Visst kan man alltid önska att man kom närmare och att det blev ordentligt skarpt, men bara att ha detta som ett dokument på en häckning som inte många får se är ju riktigt kul!

Rådjur ser du ju alltid när du går ut, och detta är fint fångat.

Sen rödbenan på stolpen!!! Vilken fantastiskt fin bild :wub: Detta är nog den bästa bild jag sett från dig Martin! Otroligt lyckad! :) :thumbsup::star: Det är bara ett fel med den, och det är att det inte är jag som har tagit den :D 

Övriga pix får ursäkta...
...för jag sällar mig till enbenta rödbenans hyllare! 
Underbar pippi-pose och finfin "gräslig" försommarkänsla! :star:

Apropå storkarna - vissa bilder måste man bara ta, även fast man vet...
..& f ö har man aldrig tillräckligt med brännvidd, har man 200 ville man haft 500 o s v ;)

9 minutes ago, A-L said:

Apropå storkarna - vissa bilder måste man bara ta, även fast man vet...
..& f ö har man aldrig tillräckligt med brännvidd, har man 200 ville man haft 500 o s v ;)

Och har man 1200 så är man nog inte nöjd ändå i vissa lägen :D 

...nä, det är väl ungefär där man börjar snegla efter tubkikare & teleskop med kamerakopplingar....:lol:

5 minutes ago, A-L said:

...nä, det är väl ungefär där man börjar snegla efter tubkikare & teleskop med kamerakopplingar....:lol:

:D:D:D

Tja det finns inget mer att tillägga, en fin och trevlig serie med annorlunda inslag för många av oss kanske,   jag kan inte heller stå emot bild 2, helt fantastisk, vilken "obalanserad"  underbar bild...:wub:

Tack alla! Har en del till på Rödbenan, satt i bilen på 4-5 meters avstånd. Men just den posen i nr 2 fastnade mest för mig bland de andra.