Jump to content

Recommended Posts

Jag tänkte kolla med er vilka som har instagram! Tänkte det kan vara kul att följa varandra. Jag hittade inga tidigare inlägg heller så därför startar jag detta :D

Jag har två konton. Ett där jag lägger upp mest bilder tagen med mobilen och ett där jag lägger upp de jag tar med kameran.

mobilkontot: malinhalvarsson
kamera/portfoliokontot: malinhalvarsson_

Vad heter du där? :D

Ja mig har du ju som följare redan, i alla fall på det ena kontot.. själv har jag bara ett, där jag heter jens_n_photo för den intresserade. 

Hade ett annat konto förut förTurf-sammanhang men alla möjliga som inte borde ha intresse av det där och gillade och följde mig till höger och vänster. Men mitt "officiella ", eller vanliga konto hittade dom inte lika fort... och nu pratar jag vänner och bekanta. .. :)

Just now, Gerard Ohman said:

kan man ha instagram utan smartphone ?  har bara gammal nokia 3310....:blush:

alltså - om man bara har datorn ?

Nä, de fungerar endast på surfplattor och smartphones. :( Nokia 3310 är hållbara telefoner ;)  Men man ska kunna kolla på konton från datorn, om du skriver http://instagram.com/malinhalvarsson_ hamnar du på mitt kamera konto. Och om du skriver någon annans kontonamn efter instagram.com/ så kommer du till det kontot. Men du kan inte kommentera eller gilla de bilderna från dator. :) 

3 minutes ago, Gerard Ohman said:

kan man ha instagram utan smartphone ?  har bara gammal nokia 3310....:blush:

alltså - om man bara har datorn ?

Nja tror nog att du måste ha smartphone,  men när man väl har det och ett konto kan man titta på det via webben  i en dator. 

bedrövligt...ännu ett listigt sätt av samhället att försöka tvinga in mig i mobilträsket :(  - de vill tydligen att ALLA ska gå omkring med böjd nacke och picka oavbrutet på sina små burkar. jag avskyr hur det ser ut på stan numera. precis varenda en går med mobilen i handen. - jag kan vänta med att koppla upp mig på internet tills jag kommer hem. varför kan inte alla göra det ?

dessutom räcker det med ETT ställe för mig att lägga upp bilder på, xponerat.se.  jag 'slösar' bort tillräckligt med tid här på forumet ju.....varför lägga till flera platser ? det är ju ändå samma bilder man lägger upp både där och här....de man är mest stolt över, så klart.   - eller ?....

i början när jag just skaffat digitalkamera så mejlade jag mina alster till kompisarna, men insåg snart att de inte var superintresserade av varenda gullig kattbild jag tog. det sved lite i egot, men nu skickar jag bara en länk till forumet om jag lagt upp nåt som jag vill skryta lite extra med. :D

så fortsätt att lägga upp era finaste foton här, Malin, och alla ni andra. jag vill nog inte leta runt på en massa olika ställen efter era mästerverk :).

NOKIA - connecting people :D

Vi följer redan varandra, men om någon annan vill följa mig så är det monanilsson_foto. Jag är inte så aktiv dock, och har inte många bilder, men ska försöka komma ihåg att ladda upp fler!

Man kan gå in på Insta även med datorn, och jag laddar alltid upp mina bilder därifrån med Gramblr. 

https://www.instagram.com/

http://gramblr.com/uploader/#home

13 hours ago, Gerard Ohman said:

bedrövligt...ännu ett listigt sätt av samhället att försöka tvinga in mig i mobilträsket :(  - de vill tydligen att ALLA ska gå omkring med böjd nacke och picka oavbrutet på sina små burkar. jag avskyr hur det ser ut på stan numera. precis varenda en går med mobilen i handen. - jag kan vänta med att koppla upp mig på internet tills jag kommer hem. varför kan inte alla göra det ?

dessutom räcker det med ETT ställe för mig att lägga upp bilder på, xponerat.se.  jag 'slösar' bort tillräckligt med tid här på forumet ju.....varför lägga till flera platser ? det är ju ändå samma bilder man lägger upp både där och här....de man är mest stolt över, så klart.   - eller ?....

i början när jag just skaffat digitalkamera så mejlade jag mina alster till kompisarna, men insåg snart att de inte var superintresserade av varenda gullig kattbild jag tog. det sved lite i egot, men nu skickar jag bara en länk till forumet om jag lagt upp nåt som jag vill skryta lite extra med. :D

så fortsätt att lägga upp era finaste foton här, Malin, och alla ni andra. jag vill nog inte leta runt på en massa olika ställen efter era mästerverk :).

NOKIA - connecting people :D

Det är ju vad man gör det till hur mycket man vill surfa på stan! Själv kan jag inte leva utan min mobil längre, där finns ju allt från banken, fb och nyheter! Visst blir det ett beroende på gott och ont, men tycker det är supersmidigt att nå folk om man skulle behöva. Jag går däremot inte runt med böjt huvud på stan och glor i mobilen ;) 

Samhället styr in alla att äga en smartphone, ta t ex att betala en parkeringsavgift. Idag blir det mer och mer vanligt att man bara kan betala genom appar, något jag är skitsur på. Där går gränsen tycker jag. Vad jag förstår så kan du inte betala en sådan parkering med din "tegelsten" ;) 

Mina flesta bilder lägger jag här på forumet (så där kan du vara lugn ;) ), det är bara ett fåtal jag laddar upp på fb, och ännu färre på Instagram. 

28 minutes ago, Mona said:

Vi följer redan varandra, men om någon annan vill följa mig så är det monanilsson_foto. Jag är inte så aktiv dock, och har inte många bilder, men ska försöka komma ihåg att ladda upp fler!

Man kan gå in på Insta även med datorn, och jag laddar alltid upp mina bilder därifrån med Gramblr. 

https://www.instagram.com/

http://gramblr.com/uploader/#home

Jo jag använder numera också som regel Gramlr om det är en bild från systemkameran som ska laddas upp., Det är lite synd att man inte kan ladda upp bilder direkt på webben när man är inne på instagram, gramblr funkar ju men man får ju inte upp nåt förslag när man börjar skiva in en tag som  man inte vet om den finns, då får man chansa och eventuellt ändra i mobilappen sen..

3 hours ago, Mona said:

Det är ju vad man gör det till hur mycket man vill surfa på stan! Själv kan jag inte leva utan min mobil längre, där finns ju allt från banken, fb och nyheter! Visst blir det ett beroende på gott och ont, men tycker det är supersmidigt att nå folk om man skulle behöva. Jag går däremot inte runt med böjt huvud på stan och glor i mobilen ;) 

Samhället styr in alla att äga en smartphone, ta t ex att betala en parkeringsavgift. Idag blir det mer och mer vanligt att man bara kan betala genom appar, något jag är skitsur på. Där går gränsen tycker jag. Vad jag förstår så kan du inte betala en sådan parkering med din "tegelsten" ;) 

Mina flesta bilder lägger jag här på forumet (så där kan du vara lugn ;) ), det är bara ett fåtal jag laddar upp på fb, och ännu färre på Instagram. 

Det är bl a just detta som stör mig - att så många säger att de 'inte kan leva utan sin mobil'. sorgligt. det gick ju att leva utan en mobil för tio år sedan. folk hade liv då. nu går allt via mobilen. och blir man av med den så är katastrofen ett faktum.

min syster hade väskan med mobilen hängande på stolen när hon var på restaurang med en väninna. när de ska gå upptäcker hon att väskan saknas. hon hade också 'hela livet' i sin mobil. kostade tusenlappar att styra upp allt. för att inte prata om alla adresser och telefonnr och så vidare som hon självklart inte hade skrivit upp nån annanstans..." varför då ? jag har ju allt i mobilen"  :rolleyes:   Hon köpte ny mobil och fyllde den med sitt liv igen. tappade mobilen i backen - allt var borta ! IGEN! och inget uppskrivet nu heller......jösses....Jag kan slå vad om att hon inte har nånting uppskrivet utanför den nya smartphonen heller....smartphone ??? tillåt mig småle :lol:

men alla får så klart leva hur de vill...jag blir bara så nedstämd ibland när jag ser alla tonårstjejer som inte kommer att ha något som helst minne av sin ungdom, eftersom de har tillbringat den i en annan verklighet, i en liten burk som de glor på oavbrutet.

och som sagt, riktigt sur blir jag när jag diskrimineras pga att jag inte har nån smartphone....att åka tåg t ex...har man inte laddat ner appen så blir det strul direkt....jag satt en gång med en femhundring i näven hela vägen från Västerås till Sundbyberg och bara våndades för hur mycket det skull kosta mig, eftersom jag inte hade mobil, och kassan på stationen hade stängt. lyckligtvis kom ingen konduktör, så jag åkte gratis !! :D

anyways.....visst är det kul med ny teknik, men det har ju tagit över vår frihet, och ingen verkar reagera, upptagna som alla är med att skriva eller läsa dumdryga meddelanden på sociala medier. medan livet blåser förbi precis bredvid oss...

jag vet ju förföriskt detta är - om man lägger upp nåt meddelande eller en bild eller vad som helst på nåt forum, så vill man ju se om nån svarar...vi är ju nyfikna. tyvärr tar det över fullständigt och när man läser att ungdomar håller på upp till TIO timmar per dygn framför skärmarna, då har det ju gått överstyr för länge länge sen. suck.

och alla säger att de gör det frivilligt.......jag undrar jag ? jag ser det som ett kraftigt missbruk. värre än andra missbruk. och helt accepterat, eftersom 'alla gör det'. .... - varning! :(

nåja..nu har jag stulit nog med tid från er. ( eller era mobiler:D) - om nån nu orkade läsa ända hit ! ;)

och jag gillar min 'tegelsten' by the way ! :) man kan ringa upp kompisar med den när man är på stan, och t o m skicka små meddelanden som kallas 'sms' med den:) ! fantastiskt hur tekniken har hjälpt mig att kommunicera ! :D

förlåt Malin att jag 'kidnappade' din tråd med mitt surgubbegnäll....:blush:

- om jag haft en smartphone hade jag förmodligen haft ett instagramkonto jag med...:D...och twitter...och snapchat...och vem vet , kanske till o med facebook, även om just fb är osannolikt.:)

varsågoda och fortsätt !  jag ska hålla truten nu..:P

/farbror gubbe

Det var väl en grov överdrift att jag inte kan leva utan mobilen, och då smartphone, men den underlättar vardagen på många sätt. All kommunikation man gör via datorn kan man ju göra via mobilen, det underlättar. Man kan med bankens app lätt komma åt sitt konto t ex. På datorn ska du kanske ha en dosa innan du kan logga in. Man ska inte vara rädd för ny teknik, men aktsam med hur man använder den. Att ungdomar slösar bort oändligt mycket tid med sina mobiler håller jag fullständigt med om! Både killar och tjejer!

Det jag starkt ogillar är att man måste ha en smartphone för vissa tjänster så som parkeringsbetalning. Idag går det knappt att hitta myntautomater. I bästa fall kan du använda kort, men på många ställen måste du använda en app. Fördelen med den appen är att du kan förlänga parkeringstiden utan att gå till bilen och betala mer pengar, man styr det via appen, OCH man betalar bara för de minuterna man parkerat. Hur ska människor betala en sån parkering utan en smartphone? Är det lagligt att ens sätta en böteslapp på en sån bil undrar jag? 

De flesta som klagar på fb använder inte fb själva! Rätt lustigt! Jag är oerhört tacksam att fb finns! Där har jag träffat mina allra bästa vänner som jag umgås med irl :) Utan fb hade vi förmodligen aldrig träffats. Visst finns det mycket skit på fb också, men varför följa det? Jag är med i många grupper, men bara aktiv i ett fåtal. Där finns så mycket bra info och kunskap. Det finns mängder av grupper och säkert någon för alla :) 

3 minutes ago, Mona said:

Gerard! Du behöver ingen smartphone för att använda Instagram ;) Kolla mina länkar här ovan :)

Fast är det inte så att man måste ha en smartphone för att överhuvudtaget  kunna skaffa instagram?  Det har jag för mig i alla fall, men jag kanske  minns fel...

3 minutes ago, Jens Nilsson said:

Fast är det inte så att man måste ha en smartphone för att överhuvudtaget  kunna skaffa instagram?  Det har jag för mig i alla fall, men jag kanske  minns fel...

Det är möjligt Jens! Eller så var det så tidigare. Jag kan inte kolla det eftersom jag redan har Insta och bara behöver logga in när jag är på datorn. Gerard kanske kan kolla för oss så vi får veta :P 

näääeee...ja törs inte...:blush:  jag måste ju regga mig där då. om ni skickar en smartphone, kanske! ;)

- jag kan ju kolla på era grejer där med min dator i alla fall. -  Malin har en miljon selfies på sitt instagram såg jag ... jösses flicka ...:lol::rolleyes:

17 minutes ago, Mona said:

Det är möjligt Jens! Eller så var det så tidigare. Jag kan inte kolla det eftersom jag redan har Insta och bara behöver logga in när jag är på datorn. Gerard kanske kan kolla för oss så vi får veta :P 

Jag hade ju två konton när jag turfade och  i bland blev jag utkastad från nåt utav kontona så då fick jag logga in.  Tänker inte skaffa ett till nu i alla fall, så vi väntar på Gerard som du säger!:D

jag hittar i alla fall massor av instruktions-videos på du-tuben  !

så det är bara att kolla ! - själv vill jag inte ha instagram....det går redan så mycket av min tid till det som jag gör nu på datorn, behöver verkligen inte ett ställe till att kolla igenom dagligen ! :)

1 hour ago, Gerard Ohman said:

näääeee...ja törs inte...:blush:  jag måste ju regga mig där då. om ni skickar en smartphone, kanske! ;)

- jag kan ju kolla på era grejer där med min dator i alla fall. -  Malin har en miljon selfies på sitt instagram såg jag ... jösses flicka ...:lol::rolleyes:

Fegis :lol:

Det går tydligen att se utan att vara medlem då! Tack för info! 

Kul tråd!

Har en privat instagram där förvisso de flesta jag känner ändå släpps in. Men där är mest lite familjebilder och annat jag gör. Både mobilt och systemkamera samt kompakt. Om ni inte har ett självförklarande namn eller någon bild så att det framgår vem ni är släpps ni inte in, skriv till mig då så släpps ni in. Där heter jag mnyman75

Har en nystartad med bara ett fåtal foto, där tanken är att lägga upp fler. Kommer att bli något mobilfoto också men främst systemkameran. Det är öppet för alla att följa, och där heter jag photos_by_nyman

Mona: Ja - man får sätta böter på bilar vars ägare inte har smartphones att betala med. Det är underförstått att man ingår avtal att man betalar för p-platsen och kan man inte det så parkerar man inte där. Men jag vet, jag är lika irriterad mellan varven och framförallt för att det här nere är flera olika bolag med olika system som har hand om parkeringarna...