Jump to content

Recommended Posts

Tredje snytbaggen jag hittar nu på kort tid, denna gången på husväggen, bör man vara orolig...? Den skulle ju angripa planterade barrträd ju...

Den hittade jag på väggen uppe på vår balkong, tänkte ta det säkra före det osäkra och klappa ihjäl den fort och hårt, men det enda jag hade var en foppasko (nej jag ville inte använda kameran...<_<) men den var så mjuk att baggen bara blev omtöcknad och föll ner mellan trallen och ner på altanens plasttak som är direkt under balkonggolvet... Hoppas den inte kvicknar till och äter upp huset...:wacko:

1.

1.thumb.jpg.39845bb8f6afa67ea9f9326cb41bd1b9.jpg

2.

2.thumb.jpg.0ecec3388667cf3c87d810b1c19d5bcf.jpg

3.

3.thumb.jpg.13499a456cd606fa45e840f3a14ca398.jpg

4.

4.thumb.jpg.b11893b3f2fd00630f4d29049c7e907d.jpg

10 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag är imponerad av att du får den att sitta still. :)

Fina bilder allesammans!

Tack Todde!:)

Äsch det är ingen konst, jag sa bara att sitt stilla och vänta så ska farbror Jens hämta kameran, så tar vi lite porträtt...:y15:

Du har lyckats ta riktigt vassa bilder på den lilla gynnaren:wub:

Ps....nästa gång tycker jag du ska använda kameran :)

8 minutes ago, Himma said:

Så gör väl alla? :lol:

Bild två är superläcker!!!! :thumbsup:

Tack Himma, roligt att du gillade den!

1 minute ago, Cope said:

Du har lyckats ta riktigt vassa bilder på den lilla gynnaren:wub:

Ps....nästa gång tycker jag du ska använda kameran :)

Tack och bock Cope!:)

Fast så länge jag har lite vett kvar och kör Canon så använder jag nog den till det som den är tänkt att användas till...:) Hade varit en annan situation om det varit en Nikon...

3 minutes ago, Jens Nilsson said:

Tack Himma, roligt att du gillade den!

Tack och bock Cope!:)

Fast så länge jag har lite vett kvar och kör Canon så använder jag nog den till det som den är tänkt att användas till...:) Hade varit en annan situation om det varit en Nikon...

Du tänkte säkert rätt men råkade skriva fel :D

WOW! Helt sjukt bra bilder!! :wub: Vilken grym förstoring! Hur stor är denna egentligen? Har du använt förstoringsglas framför linsen?? Mycket imponerande. 

Hmm, jag tror du ska vara liiite orolig, det hade iaf jag varit :wacko:

7 hours ago, Mona said:

WOW! Helt sjukt bra bilder!! :wub: Vilken grym förstoring! Hur stor är denna egentligen? Har du använt förstoringsglas framför linsen?? Mycket imponerande. 

Hmm, jag tror du ska vara liiite orolig, det hade iaf jag varit :wacko:

Tack så jättemycket Mona!:)

Nä inget förstoringsglas, men bilderna är ju en aning croppade, vet inte hur stor den är men ca 16 - 18 mm skulle jag gissa. Men den är rätt tacksam att fota, då den sitter väldigt stilla. :)

2 hours ago, Jens Nilsson said:

Tack så jättemycket Mona!:)

Nä inget förstoringsglas, men bilderna är ju en aning croppade, vet inte hur stor den är men ca 16 - 18 mm skulle jag gissa. Men den är rätt tacksam att fota, då den sitter väldigt stilla. :)

Skulle du vilja visa en ocroppad bild bara för att jag ska få en uppfattning om hur stor skillnaden är jämfört med mina egna bilder som aldrig får denna förstoring?

Just now, Mona said:

Skulle du vilja visa en ocroppad bild bara för att jag ska få en uppfattning om hur stor skillnaden är jämfört med mina egna bilder som aldrig får denna förstoring?

Det kan jag nog göra, nu är jag ju på jobbet ska försöka hinna/komma i håg det i kväll!:)

2 minutes ago, Jens Nilsson said:

Det kan jag nog göra, nu är jag ju på jobbet ska försöka hinna/komma i håg det i kväll!:)

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Här är två exempel ur just denna serie...:

Beskuren

1.thumb.jpg.2f9b5f4af64a30b608d9b2473e286701.jpg

Obeskuren...

1.2.thumb.jpg.b8b742fdbbf22d6e23a590058d416871.jpg

Beskuren...

5941675a4b511_22.thumb.jpg.1bf39f41be4f98c6150a3c409d5e3512.jpg

Obeskuren...

2.thumb.jpg.f6110f7972c816804efaa0ae3ed76738.jpg

Kanske inte dom bästa exemplen, denna bagge är ju förhållandevis ganska stor, ca 15 -18 mm tror jag dom kan bli. Man får ju komma ihåg att jag har min cropkamera också, det gör ju också att man upplever det som att man kommer närmare, brännvidden motsvarar ju då ca 147 mm i stället för 100 med ff.:)

...så snytis fick en snyting för att modella fint? :rolleyes: :lol:
Finfina pix! :wub:

Knappast nån fara.
Snytingarna lockas till dofter av barrträ/sågspån av barrträ (altanbygget?) men inser så småningom sitt misstag.
De svärmar nu, från slutet av maj till juni och är därför mer förvirrade (än vanligt). Efter midsommar är de nog borta igen. :) 

Just now, A-L said:

...så snytis fick en snyting för att modella fint? :rolleyes: :lol:
Finfina pix! :wub:

Knappast nån fara.
Snytingarna lockas till dofter av barrträ/sågspån av barrträ (altanbygget?) men inser så småningom sitt misstag.
De svärmar nu slutet maj/början junioch är därför mer förvirrade (än vanligt). Efter midsommar är de nog borta igen. :) 

Tack A-L!:)

Jag hoppas du har rätt, det jag läst var ju att dom angriper nyplanterad barrskog, men huset är ju byggt -82 med förmodligen rätt gammalt virke...:lol:

Har tittat runt nu flera gånger men inte sett till någon fler, och jag kan säga att det bar mig emot att ge den en snyting men vill ju inte att dom ska käka upp huset... men då kanske jag kan känna mig lugn nu...!^_^

Så häftigt att se! Skärpan är otrolig! Har lite svårt för insektsbilder men försöker titta mer på bilderna. Därför jag inte kommenterar på insektstrådar men det ska ändras. Men riktigt häftiga bilder. :D 

On 2017-06-16 at 5:46 PM, malinhalvarsson said:

Så häftigt att se! Skärpan är otrolig! Har lite svårt för insektsbilder men försöker titta mer på bilderna. Därför jag inte kommenterar på insektstrådar men det ska ändras. Men riktigt häftiga bilder. :D 

Tack så mycket Malin!:) Nä det är inte alla som gillar eller klarar av att se småkryp så här, så det är lugnt, man behöver ju inte kommentera om det inte faller en i smaken! Men man kan ju lära sig att gilla det också, jag har aldrig förr varit speciellt intresserad av småkryp men sen när jag börjat fota dom blev det annorlunda...:)

On 2017-06-17 at 1:01 PM, Mathias said:

Fantastiskt skarpa och fina bilder!! Trean gillas lite extra :)

Tack för det Mathias!:)