Jump to content

Recommended Posts

Eftersom påskdagen här bjöd på iskyla & snöglopp så har jag petat med en mini-tutorial
på hur jag lärt mig göra Orton-effekten. Lovade visst en sån för länge sen... ;)
Bättre sent än aldrig & ganska lagom till vitsippor och körsbärsblom.

Demo:
demo--orton-effekt.thumb.gif.26ecead5d041223e9bc5c4f715d758cf.gif

Mini gif-tutorial:
tut-orton-effekten-20170416.thumb.gif.0c030f5286be0400e7bc58e875f0e759.gif

Demo 2
demo-orton-2.gif.321294762979bbc977aef66a6340036f.gif:

jag testade men nåt funkade inte, så jag googlade lite och man ska visst kopiera bade bakgrund och kopian, så att man jobbar med tre lager som mest. då funkar det.

körsbärsblommorna är ju ruggigt snygga !:)

Snyggt A-L! Ska prova din variant och återkommer med resultat! Minns inte hur jag gjorde sist, kan vara på samma sätt :D 

Tack alla! :)

Naturligtvis glömde jag nämna att man kan förstås även sänka färgmättnaden om man tycker att den färdiga
tre-lagers orton-effekten blev lite väl färgstark. Den är den nog egentligen i high key-körsbärsblommorna... ;) 

@Gerard: Det blir tre lager i "min" version med. Man slår ihop lager 1 & 2 till ett tredje (det där man väljer oskärpan + multipilcera) ;) 

Det finns flera olika varianter att efterlikna Michael Ortons originalteknik i PS, men så här var det alltså jag fick lära mig att göra.
Det finns även ett par olika sätt att göra snarlik effekt i enbart LR.- här är en & här är en annan.

Liksom med HDR/tonemapping är effekten lätt att "överdosera".
Så en försyntare Orton effekt är kanske oftast bäst, men ibland väljer man ändå en rejäl dos - upp till var & en! :)

Körsbärsblommorna är helt suveräna! Har du haft en helt vit bakgrund på den? Berätta gärna hur du fått till krispigheten :) 

29 minuter sedan, Gerard Ohman sade:

tack mannen !!  ...men mest på skoj egentligen. jag ska försöka mig på något lite mer seriöst orton senare ;)

Gillar detta skarpt! :)

1 hour ago, Mona said:

Körsbärsblommorna är helt suveräna! Har du haft en helt vit bakgrund på den? Berätta gärna hur du fått till krispigheten :) 

Grävde fram den djupt ur arkivet...
...men misstänker att den är tagen en helt jämngrå dag utan blåst & med spotmätning..
Grannens körsbär är tämligen högt så jag står oftast & fotar med tele upp mot den blå/grå/utfrätta himlen.  ;)
Sen high key-bildbehandlad så himlen blir nästintill vit, högpass-skärpning på blommorna & orton-effekten ger s a s tillbaka färgerna i blommorna & löven.

Såg att grannens körsbär långsamt börjat slå ut nu så snart dags för nya årsfärska körsbärsblomme-pix. :)

2 hours ago, A-L said:

Grävde fram den djupt ur arkivet...
...men misstänker att den är tagen en helt jämngrå dag utan blåst & med spotmätning..
Grannens körsbär är tämligen högt så jag står oftast & fotar med tele upp mot den blå/grå/utfrätta himlen.  ;)
Sen high key-bildbehandlad så himlen blir nästintill vit, högpass-skärpning på blommorna & orton-effekten ger s a s tillbaka färgerna i blommorna & löven.

Såg att grannens körsbär långsamt börjat slå ut nu så snart dags för nya årsfärska körsbärsblomme-pix. :)

Snyggt blev det :) 

Jag använder LR + stora Photoshop  till mina bilder,
men du har rätt - Orton-effekten finns även som en guidad redigering i Photoshop Elements (sen PSE version 10 tror jag) :)

Puttar liv i den här tråden med en färsk bild på "Knoll & Tott", de kämpar på vid matarna!

P6211517-or-20180622.thumb.jpg.1bd7502341735267bfbf57b8d39a538f.jpg