Jump to content

Recommended Posts

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tycker inte att man nödvändigtvis behöver bränna himlen vid landskapsfoto utan filter, det beror ju mycket på hur man fotar, alltså vilket håll man riktar kameran.  Fotar man mot solen så blir det ju lätt utfrätta högdagrar men riktar man kameran mot norr så är ju risken betydligt mindre. Och många gånger tycker jag det funkar rätt bra med att dra ner högdagrarna i Ps och lätta upp skuggpartierna något.

Det här är inte riktigt mitt område,  men jag vet inte om filter alltid är någon fördel för vanliga landskapsbilder, möjligen justerbara halvtonade ( minns inte benämningen på dom...^_^) filter där man kan ha filter för just himlen men men inget för marken.  I annat fall används väl oftast gråfilter av olika slag till porträtt i starkt ljus där man vill kunna använda stor bländare för kort skärpedjup utan att högdagrarna ska brännas.

Men i de fall jag fotar landskap använder jag som regel aldrig filter,  endast när jag vill fota rinnande vatten eller vågor mot en strand för att få vattnet lite mjölkigt. Men alla tänker vi kanske olika...:)

9 timmar sedan, Mathias sade:

Tycker Jens har summerat det ganska bra!

Har heller inte sett något behov av att fota med filter om man då bortser från att göra långa exponeringar för att vatten mjölkigt.

Jag ska väl inte bryta ihop helt men det är störande att man inte kan se vissa färger. Och när jag dyker på hinder så försöker jag alltid överkomma dom först och SEN ge upp. :)

3 hours ago, Cope said:

Som redan nämnts så kan du exponera efter högdagrarna och sedan lätta upp skuggorna i efterbehandlingen. Då bränner du som sagt inget men du förlorar trycket i dom upplättade skuggorna om du behöver lätta upp dom mycket. Det blir liksom lite kontrastlöst och dåligt tryck i dom upplättade partierna.

Jag går också emot Jens och Mathias en aning angående filteranvändandet :)

Ska jag ut och fota landskap så används nästan uteslutande (om behov finnes) någon form av halvtonande filter för att balansera kontrasten mellan hög och lågdagrar. Detta för att slippa lätta upp skuggorna allt för mkt och därmed tappa trycket i skuggpartierna.

Halvtonande filter kan du ju även använda för att mörka ner förgrunden med om det finns behov för det. Dom är ju inte bara avsedda för himlar även om dom kanske används mest där.

Ca 4 min 40 s in i denna guiden kan du se när halvtonande filter används för förgrunden :

Kolla på Lee´s kanal på Youtube. Där finns massor av guider och mkt matnyttigt. Bl a den här snubben är behaglig att lyssna på och han besitter även stor kunskap om att använda filter.

Förstår att du går motströms, om nu min åsikt kan kallas medströms, det är nog förmodligen tvärtom...:D

Men som jag skrev så är ju inte filter mitt område precis, utan du har ju rätt förmodligen i allt du säger, jag skrev mest ur min egna synvinkel.  Har på tok för dålig koll på både filter och landskapsfoto, men uppenbarligen används ju filter till det också. Halvtonade filter vet jag att man använder till sånt men har inget eget så jag har aldrig testat det, men heltonade går bort för min del som regel,  de används oftast till rinnande eller rörligt vatten och det är ju tyvärr inte ofta det heller...^_^

Men det är tur vi har dig Cope som kan ge svar på detta område!:thumbsup::thumbsup:

Tack för videolänken, den ska jag titta på när jag har tillgång till ljud...

19 minutes ago, Jens Nilsson said:

Förstår att du går motströms, om nu min åsikt kan kallas medströms, det är nog förmodligen tvärtom...:D

Men som jag skrev så är ju inte filter mitt område precis, utan du har ju rätt förmodligen i allt du säger, jag skrev mest ur min egna synvinkel.  Har på tok för dålig koll på både filter och landskapsfoto, men uppenbarligen används ju filter till det också. Halvtonade filter vet jag att man använder till sånt men har inget eget så jag har aldrig testat det, men heltonade går bort för min del som regel,  de används oftast till rinnande eller rörligt vatten och det är ju tyvärr inte ofta det heller...^_^

Men det är tur vi har dig Cope som kan ge svar på detta område!:thumbsup::thumbsup:

Tack för videolänken, den ska jag titta på när jag har tillgång till ljud...

Nja...rätt och rätt. Vi har väl lite olika syn saken :)

För egen del stackar jag halvtonande och heltonade filter när jag sitter vid kusten och ska ta en kvällsbild :)

Han är guiden är lugn och sansad att lyssna på. Leta i Lee´s youtubekanal så finner du fler guider med honom.

7 minutes ago, ToddeSwe said:

Har du sett de två bilderna från idag Cope?

Är det fortfarande magenta i dom?

Dom två första där du har ställt vitbalansen till 8000 så är det nåt skumt med himlen som inte är iaf lika tydligt i dom två andra bilderna. Om det beror på vitbalansen på 8000 i kombo med ditt filter har jag dock ingen aning om :)

26 minuter sedan, Cope sade:

Dom två första där du har ställt vitbalansen till 8000 så är det nåt skumt med himlen som inte är iaf lika tydligt i dom två andra bilderna. Om det beror på vitbalansen på 8000 i kombo med ditt filter har jag dock ingen aning om :)

Så det är ingen magenta i de två första nu då? Men något annat overklig färg? Och de två sista är samma fast jag valde Dagsljus i vitbalansväljaren i Lr.

Som du kanske förstår så är jag envis som synden, och jag försöker hitta en väg att använda dessa så länge. :)

Hittade detta igår: http://www.seekey.se/indexSE.htm :) Känns LITE oseriöst!

2 hours ago, ToddeSwe said:

Så det är ingen magenta i de två första nu då? Men något annat overklig färg? Och de två sista är samma fast jag valde Dagsljus i vitbalansväljaren i Lr.

Som du kanske förstår så är jag envis som synden, och jag försöker hitta en väg att använda dessa så länge. :)

Hittade detta igår: http://www.seekey.se/indexSE.htm :) Känns LITE oseriöst!

Är lite osäker på om det är ett svagt magentastick eller om det är den varma tonen som gör himlen mindre blå och samtidigt ger den en lite annorlunda färg.

Att vara envis är bra. Envisheten tar en framåt i fotograferandet :)

Det där angående färgblindhet ger jag mig inte in i. Men jag brukar tänka så här. Är det inte dokumenterat av läkarkåren som fungerande så lägger jag ingen vikt vid det heller :)

16 timmar sedan, Cope sade:

Är lite osäker på om det är ett svagt magentastick eller om det är den varma tonen som gör himlen mindre blå och samtidigt ger den en lite annorlunda färg.

Att vara envis är bra. Envisheten tar en framåt i fotograferandet :)

Det där angående färgblindhet ger jag mig inte in i. Men jag brukar tänka så här. Är det inte dokumenterat av läkarkåren som fungerande så lägger jag ingen vikt vid det heller :)

Jag ska testa med att ställa kameran på skuggigt också. Sen tror jag att jag ger upp om ingen har några bra idéer. 😏

Chip på er idag ska vi lära oss... :)

Såg några nya videos på YouTube idag och dom säger klart och tydligt där att alla filter ger en colorcast men Lee en mer blå ton. Så för mig spelar ju inte färgen någon roll för kan jag inte se den så kan jag ju inte redigera bort den. :)

Testade med att första ställa kamerans vitbalans på fluoricerande ljus och sedan ställde jag vitbalansen i Lr med pipetten mot den vita garageväggen på bägge bilderna.

Den andra bilden ställde jag vitbalansen på 10000 och samma manöver i Lr.

1.

DSC_3078.thumb.jpg.1ae8a6e09f856654fc84e016df196ef3.jpg

2.

DSC_3079.thumb.jpg.a6f0ec61c0f8f56413a2b41312531e4f.jpg

3.

Med ändrad Kamerakalibrering i Lr till Camera Landscape

DSC_3079.thumb.jpg.12b875f4706188099c841980b3628f5c.jpg

Skillnaden mellan bild 1 och 2 är minimal om det nu är någon skillnad överhuvudtaget. Är det någon skillnad så vill jag ha det till att den första bilden har ett ultrasvagt färgstick i molnen.

Den tredje bilden tycker jag är bäst för det är bäst tryck i färgerna på den.

2 minuter sedan, Cope sade:

Skillnaden mellan bild 1 och 2 är minimal om det nu är någon skillnad överhuvudtaget. Är det någon skillnad så vill jag ha det till att den första bilden har ett ultrasvagt färgstick i molnen.

Den tredje bilden tycker jag är bäst för det är bäst tryck i färgerna på den.

Och tredje bilden har ingen magenta i sig då?! :)

Dessvärre tycker jag mig se en del magentafärg fortfarande och allra mest i den tredje bilden. Ett problem med att ändra vitbalansen som du gör är att den ändrar hela bilden men magentasticket syns mest i ovankant.

Jag provade att ladda hem bilden och öppna den i camera raw och där ändra vitbalansen med auto-funktion, det tog bort en hel del. Sen provade jag även i photoshop att ändra färgbalansen och lägga till en graderad mask så att färgändringen bara träffade himlen.

3 minuter sedan, Himma sade:

Dessvärre tycker jag mig se en del magentafärg fortfarande och allra mest i den tredje bilden. Ett problem med att ändra vitbalansen som du gör är att den ändrar hela bilden men magentasticket syns mest i ovankant.

Jag provade att ladda hem bilden och öppna den i camera raw och där ändra vitbalansen med auto-funktion, det tog bort en hel del. Sen provade jag även i photoshop att ändra färgbalansen och lägga till en graderad mask så att färgändringen bara träffade himlen.

Kan du även ta bort alla mina redigeringar i Lr och få den som den såg ut från kameran när man kör i raw?

1 minute ago, ToddeSwe said:

Det är ju där som filtret är som mörkast!

Hade jag varit dig så hade jag satsat på ett annat märke av filter. Då blir det nog mer lättarbetat :)

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan du även ta bort alla mina redigeringar i Lr och få den som den såg ut från kameran när man kör i raw?

Jag har ju bara tillgång till jpg-versionen som finns på forumet. Det är givetvis inte optimalt utan ska man ha så bra förutsättningar som möjligt så är det Raw som gäller.

Just now, ToddeSwe said:

Så blir det ju så småningom men varför inte testa och lära sig något under resan under tiden?! 😃

Det är sant :)

Har du provat att lägga en mask på himlen och dra lite i tint-reglaget för att minska magentan?

8 minuter sedan, Himma sade:

Jag har ju bara tillgång till jpg-versionen som finns på forumet. Det är givetvis inte optimalt utan ska man ha så bra förutsättningar som möjligt så är det Raw som gäller.

Tänkte inte på det :blush:

7 minuter sedan, Cope sade:

Det är sant :)

Har du provat att lägga en mask på himlen och dra lite i tint-reglaget för att minska magentan?

Nej jag vågar inte röra något som har med färger att göra. :)

Jag gjorde som jag sa till dig här ovan. La på en mask och drog tintspaken för att försöka minska magentan. Drog även ner temperaturen en aning.

Så här blev den...

DSC_3079.thumb.jpg.12b875f4706188099c841980b3628f5c1.jpg

1 minute ago, ToddeSwe said:

Tänkte inte på det :blush:

Nej jag vågar inte röra något som har med färger att göra. :)

Du behöver inte vara orolig. Du förstör ju inget. Blir det inte bra så är det bara att återställa råfilen :)

Ser ju iaf att det översta partiet är ljusare, så helt blind är jag inte. :)

Det kan bli svårt för mig detta även med ett Lee filter för 1900:- så kommer jag inte att kunna redigera bort den blå tonen utan kanske bara minska den då... En himmel ska ju vara blå men när objektet är ett annat där blå inte ska finnas så kan det ju bli samma problem för mig.

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Ser ju iaf att det översta partiet är ljusare, så helt blind är jag inte. :)

Det kan bli svårt för mig detta även med ett Lee filter för 1900:- så kommer jag inte att kunna redigera bort den blå tonen utan kanske bara minska den då... En himmel ska ju vara blå men när objektet är ett annat där blå inte ska finnas så kan det ju bli samma problem för mig.

Lee´s halvtonande kostar inte 1900:-.

Dom ligger väl runt 750-800 om jag inte missminner mig och deras gråfilter runt 14-1500:-

2 minuter sedan, Cope sade:

Lee´s halvtonande kostar inte 1900:-.

Dom ligger väl runt 750-800 om jag inte missminner mig och deras gråfilter runt 14-1500:-

Var hittar du dom till det priset? Är Cokin ett alternativ?