Jump to content

Recommended Posts

I helgen var min familj och några vänner till vår stuga vi har 0,5 mil ut på fjället från en liten by! Från stugan är det ca 5 mil till närmsta affär och ingen el finns där. Då blir det många turer på både skidor och skoter. Mina vänner har ju "värsting" skotrar och hoppar, "burkar" och tokar runt. Jag kände mig mer säker med att stå på sidan och fotografera dom och här blev resultatet. Första gången jag fotograferar sånhär typ av skoterkörning. Riktigt kul var det och har redigerat nu rätt länge. Jag är väldigt nöjd :D Vad tycker ni?

Jag har använt min Canon EOS 700D och Sigma 17-50 f/2.8 (önskar att jag hade haft ett 70-200 2.8 vid detta tillfälle!!!)

1. Börjar med och köra lite lugnt

IMG_6538.jpg.e0c28a17f5c561414ebb111db38337ca.jpg

2. Sen gasar man på, styr skotern åt ena hållet och sedan lägger vikten på motsatta sidan. Då burkar man!

IMG_6543.jpg.ea03dac85f250e47f1871d989422f22f.jpg

3. Det krävs rejält med fart också

IMG_6519.jpg.f65bb4ab84678b2d44f8c9ddf282041b.jpg

4. Men ibland kan man lägga för mycket vikt på ena sidan och det slutar i att man ligger i snön! Lätt att man fastnar då också

IMG_6522.jpg.c3db8201ac5c048ae2cb4268997c5ce1.jpg

5. Då får man dra upp skotern och det är inte alltid det lättaste

IMG_6526.thumb.jpg.4d97bb13c25b6774d4253e05ddbe106f.jpg

6. Sen finns ju även de som knappt fastnar med skotern pga så starka maskiner, denna skoter var en av dom!

IMG_6554.jpg.fcd3592e4101f7bd43f5506e71d3a9c6.jpg

7. Och han körde som en tok, haha!

IMG_6556.jpg.29c400909adf08665fa9323749ebf808.jpg

8. Men jag tror han var galnare!!

IMG_6564.jpg.31074e1f142a06fbab59f537b6a18aed.jpg

9. Kolla bara här!!! Ouh, hur vågar dom..

IMG_6572.thumb.jpg.cb221fd0c84af9c1b2989e833f04b29d.jpg

10. Tillslut lugnade de ner sig, puuh.

IMG_6569.jpg.29c0fd911a4aa4cbcdb27d64ee88fae7.jpg

Hur bra som helst. Jäkligt coola bilder måste jag säga. Just precis nu så hade jag gärna varit i Norrland då det garanterat är skitkul att köra skoter :)

Häftiga bilder, snyggt jobbat med både kamera och redigering!:thumbsup:

Körde en del snöskoter när jag var yngre och  bodde kvar i Norrland, mina föräldrar hade en gammal Ockelbo 4500, en långbandare som inte gick fort men man tog sig fram. Hur mysigt som helst, ta med sig familjen och haka på skotersläden och åka och grilla! Ville jag åka lite fortare och busa lite fick jag låna min kusins skoter, den gick lite hårdare...:)

Otroligt vad det skiljer i landet, vilken vinter ni har fortfarande, här har vi vårkänslor och dom har snart sopat alla gator.. Jo visst är skoter kul, men just nu byter jag inte, tycker det var härligt att plocka fram cykeln jag...!:lol:

13 hours ago, Fredrik H said:

Ser riktigt kul ut. Jättefina bilder. Har aldrig kört skotern. Men är väl som mc på snö :D

Tack Fredrik! :D Det måste du testa, det är såååååå roligt :D Om det är mc på snö, nja det tror jag inte ;) 

12 hours ago, Himma said:

Jäkligt snyggt fotat, det är minsann inte det enklaste med all snö mot den mörka skogen. Hade gärna provat på att köra skoter men kanske inte fullt så galet som dina kamrater.

Tack Himma :D Hade väldigt tur med ljuset som var ute vid det här tillfället också! :) Det måste man testa på för det är såååå kul!

11 hours ago, Cope said:

Hur bra som helst. Jäkligt coola bilder måste jag säga. Just precis nu så hade jag gärna varit i Norrland då det garanterat är skitkul att köra skoter :)

Tack Conny :D Visst är det? Fantastiskt kul! Här hemma har skoterföret försvunnit iallafall.. Men i fjälls är det mycket snö kvar! Jag bor ju som precis i kanten till fjällvärlden.

5 hours ago, Jens Nilsson said:

Häftiga bilder, snyggt jobbat med både kamera och redigering!:thumbsup:

Körde en del snöskoter när jag var yngre och  bodde kvar i Norrland, mina föräldrar hade en gammal Ockelbo 4500, en långbandare som inte gick fort men man tog sig fram. Hur mysigt som helst, ta med sig familjen och haka på skotersläden och åka och grilla! Ville jag åka lite fortare och busa lite fick jag låna min kusins skoter, den gick lite hårdare...:)

Otroligt vad det skiljer i landet, vilken vinter ni har fortfarande, här har vi vårkänslor och dom har snart sopat alla gator.. Jo visst är skoter kul, men just nu byter jag inte, tycker det var härligt att plocka fram cykeln jag...!:lol:

Tack Jens :D En Ockelbo, den har man hört många historier om från när min pappa hade en. Det är verkligen så mysigt att ta en liten tur men även för att fiska. Vi fiskade ju denna dag och fick runt 20 öringar. 

Verkligen stor skillnad. Här hemma hos mina föräldrar är skoterföret borta men lite snö kvar men i fjälls är det mycket snö kvar! Nu är jag nöjd med vintern efter att ha haft en bra vinter i stugan :D 

Fint foto Malin! med mycket fart i bilderna:thumbsup:, jag har aldrig testat att köra skoter men det ser riktigt kul ut när man ser dina bilder, här är vårblommorna i full blom och flyttfåglarna på väg in och mossan frodas i gräsmattan, så full vår här i Nordvästra Skåne :)

Vilka härliga bilder!! Snyggt och bra fotat Malin! Att fota i snölandskap är minsann inte lätt, men du fixade det :)

Jag har faktiskt åkt (inte kört) scooter en gång för 23 år sedan i Sälen! Det var en guidad tur för ett gäng turister in i fjället en kväll till en mysig lite stuga. Vår scooter hade minsann körts av självaste kungaparet!! Stugan vi kom till brukar kungafamiljen husera i när de är i Sälen. Där fick vi fika, eller om det var mat, minns inte nu, men det var väldigt roligt att åka scooter :) 

On 2017-03-31 at 5:58 PM, Odie (Thomas) said:

Fint foto Malin! med mycket fart i bilderna:thumbsup:, jag har aldrig testat att köra skoter men det ser riktigt kul ut när man ser dina bilder, här är vårblommorna i full blom och flyttfåglarna på väg in och mossan frodas i gräsmattan, så full vår här i Nordvästra Skåne :)

Tack Mathias :D Oj, redan!! Idag hittade jag tussilago och det är väldigt tidigt för att vara här! :)

On 2017-03-31 at 7:31 PM, Mona said:

Vilka härliga bilder!! Snyggt och bra fotat Malin! Att fota i snölandskap är minsann inte lätt, men du fixade det :)

Jag har faktiskt åkt (inte kört) scooter en gång för 23 år sedan i Sälen! Det var en guidad tur för ett gäng turister in i fjället en kväll till en mysig lite stuga. Vår scooter hade minsann körts av självaste kungaparet!! Stugan vi kom till brukar kungafamiljen husera i när de är i Sälen. Där fick vi fika, eller om det var mat, minns inte nu, men det var väldigt roligt att åka scooter :) 

Tack Mona :D Ååh, häftigt! Köra skoter är det bland de roligaste jag vet! Så kul med lite fart, hihi