Jump to content
ToddeSwe

Hyper focal landskap?

Recommended Posts

19 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Nej det var jag som minns fel, hyperfokalavståndet var 2.72 meter i det exemplet. Många siffror nu... :D  

Det betyder att med den bländaren blir allt skarpt om du fokuserar på 2.72 meters avstånd.  

Du flyttar inte själva fokuset med större eller mindre bländare, det gör du ju med fokuseringen antingen manuellt eller med AF.  Det man påverkar är ju skärpedjupet  och då även exponeringen när du ändrar bländare.  

Och när man väljer mindre bländare blir skärpedjupet  längre och på så sätt kan du fokusera närmare, men det innebär ju som sagt inte att du flyttar fokuset som du säger, du kan ju fortfarande  fokusera på samma punkt eller del av motivet oavsett vilken bländare du har. :)

AHA! :)

he he he

Skrattar så jag håller på att trilla av stolen. :)

Tack snälla du jag tror jag förstår mer nu. Så all landskapsfotografering sker med en bländare som bör minst ligga till en början på 13-14 beroende på hur långt du vill ha skärpa i bilden och hur stort området är du fotar.

14 minutes ago, ToddeSwe said:

he he he

Tack snälla du jag tror jag förstår mer nu. Så all landskapsfotografering sker med en bländare som bör minst ligga till en början på 13-14 beroende på hur långt du vill ha skärpa i bilden och hur stort området är du fotar.

Nu verkar polletten ha trillat ner en bra bit. :thumbsup:

8 hours ago, ToddeSwe said:

he he he

Ja i princip är det så, kul att polletten börjat hamna rätt...:lol:

Fotar man handhållet så tycker jag att f/7.1 funkar rätt bra också, men dom flesta som kanske använder stativ kör nog från f/11 och mindre bländare till kanske f/16 och t o m  f/22 i bland, speciellt om det är väldigt ljust ute.  

Men väljer man mindre bländare än så så riskerar man oskärpa på grund av ett fenomen som kallas diffraktion, men det kanske vi får ta en annan gång!:y15:

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja i princip är det så, kul att polletten börjat hamna rätt...:lol:

Fotar man handhållet så tycker jag att f/7.1 funkar rätt bra också, men dom flesta som kanske använder stativ kör nog från f/11 och mindre bländare till kanske f/16 och t o m  f/22 i bland, speciellt om det är väldigt ljust ute.  

Men väljer man mindre bländare än så så riskerar man oskärpa på grund av ett fenomen som kallas diffraktion, men det kanske vi får ta en annan gång!:y15:

Jag har lite mysko humor och kan skratta åt mig själv ibland. :)

f22 har jag egentligen bara när jag fotar direkt in i solen eller hur?! Och Low ISO. Kan inte skalan där riktigt men jag tror du vet vad det är...

4 hours ago, ToddeSwe said:

Jag har lite mysko humor och kan skratta åt mig själv ibland. :)

f22 har jag egentligen bara när jag fotar direkt in i solen eller hur?! Och Low ISO. Kan inte skalan där riktigt men jag tror du vet vad det är...

Helst ska man undvika att fotografera rakt in i solen, särskilt på dagen. Glasen i linsen är ju ett slags förstoringsglas, och har man otur kan man skada sensorn och sina ögon. Teleobjektiv tror jag är känsligare än korta brännvidder, men har läst att det kan vara lika "farligt" med korta. Vill du fotografera rätt in i solen så använd ett ND filter.

Att ha för liten bländare ökar risken för diffraktion, precis som Jens sa. 

47 minuter sedan, Mona sade:

Helst ska man undvika att fotografera rakt in i solen, särskilt på dagen. Glasen i linsen är ju ett slags förstoringsglas, och har man otur kan man skada sensorn och sina ögon. Teleobjektiv tror jag är känsligare än korta brännvidder, men har läst att det kan vara lika "farligt" med korta. Vill du fotografera rätt in i solen så använd ett ND filter.

Att ha för liten bländare ökar risken för diffraktion, precis som Jens sa. 

Jasså ... det visste jag inte... kanske ska låta bli det då... har mest haft det som en utmaning att lära mig att ta en bra solbild. Man kan ju låta solen stråla mellan något eller så då..

Tack för infon.

Nä jag fotar aldrig heller direkt mot solen, däremot händer det väl att det blir någon motljusbild i bland eller nån form av bild av ett landskap där solen kommit med, men aldrig direkt rakt mot solen. Det kan bli lite bekymmer då som Mona säger.:)