Jump to content
ToddeSwe

D610 första bilder

Recommended Posts

Hepp!

Tada! Idag blev det en hel del med den nya kameran.

Lägger dom i kritiklådan för att jag fortfarande inte är säker på mina exponeringar. Men några av dessa är jag helt nöjd med.

1.

DSC_1875.thumb.jpg.12d086a42a21c5dece4917728a8d3335.jpg

2.

DSC_1878.thumb.jpg.31f62d7978367ec07f345718773dab23.jpg

3.

DSC_1880.thumb.jpg.0849d96a6e54f0d5ca37b8a2a4d4765d.jpg

4.

DSC_1885_redigerad.thumb.jpg.04e78b780b00837e0e9b16d80ea6b277.jpg

5.

DSC_1891.thumb.jpg.266f3dfb6304817b9eea22eb61ee52e3.jpg

.6

DSC_1893.thumb.jpg.0b90db90a779dd63a0bd291eaacd3f94.jpg

7.

DSC_1895.thumb.jpg.adf8478deda5e567ab6362137e2ccd42.jpg

8.

DSC_1899.thumb.jpg.f584d38819dbdc4650666d68d0eaeeda.jpg

9.

DSC_1905.thumb.jpg.9eaf70a4a6ec6888259c6e7c0d581854.jpg

10.

DSC_1936.thumb.jpg.6977f1a0fe37edc1c53569405c39ae77.jpg

Vilket mäktigt slott, var ligger det?

Slottsbilderna och då främst bild 4 och 9 gillar jag skarpt. Vilken mäktig trappa det är upp till dörren :)

Orkar du med att korrigera perspektivet så att slottet inte lutar inåt och bakåt i bilden så tror jag det gör bilderna ännu bättre :)

Det kan dock bli tajt och jag gissar att du blir av med en del av slottet då bilderna är tajt beskurna. Risken är stor att du iaf blir av med toppen av slottstornet vid en perspektivskorrigering.

Kul att du är produktiv men det är svårt att ge kritik på så många bilder i samma tråd. Jag har tittat lite på bild 4 och 9 då dom är ganska lika med samma motiv. Jag blir lite fundersam varför du har fått så korta tider som 1/2500s och 1/1000s, känns som att där finns någon inställning att justera. Fyran är annars den som jag tycker bäst om medan nian är lite för mörk och hård i skuggorna. Jag hade gärna sett en variant där du använt bländare 8 eller 11 och sedan justerat ner ISO tills du får en slutartid runt 1/100 sekund. Vet inte heller om det är ett medvetet val att underexponera alla bilder med 1/3 steg men det kanske behövdes för att inte fräta ur himlen.

Bild tio tycker jag du har fått till bra med en fin färgskala och en bra exponering, den vinner förstaplatsen idag.

54 minuter sedan, Himma sade:

Kul att du är produktiv men det är svårt att ge kritik på så många bilder i samma tråd. Jag har tittat lite på bild 4 och 9 då dom är ganska lika med samma motiv. Jag blir lite fundersam varför du har fått så korta tider som 1/2500s och 1/1000s, känns som att där finns någon inställning att justera. Fyran är annars den som jag tycker bäst om medan nian är lite för mörk och hård i skuggorna. Jag hade gärna sett en variant där du använt bländare 8 eller 11 och sedan justerat ner ISO tills du får en slutartid runt 1/100 sekund. Vet inte heller om det är ett medvetet val att underexponera alla bilder med 1/3 steg men det kanske behövdes för att inte fräta ur himlen.

Bild tio tycker jag du har fått till bra med en fin färgskala och en bra exponering, den vinner förstaplatsen idag.

Vill påpeka att ikväll tror jag att 25 öringen trillade ner när det gäller brännvidd och inställningen på kameran. Om jag kör i A-läget och ställer objektivet på 35 mm så väljer jag då f35?!

Har testat lite inomhus och bilderna blir klockrena, tidigare fick jag ratta mig till en bra bild. Är jag på rätt spår?!

Därför som du märker att alla bilder är underexponerade. MEN för att få en himmel som inte är utbränd så körde jag på med rattarna tills himlen var något så där ok.

Tack för inputen! Visst är dörren helt underbar?! :)

54 minuter sedan, Cope sade:

Slottsbilderna och då främst bild 4 och 9 gillar jag skarpt. Vilken mäktig trappa det är upp till dörren :)

Orkar du med att korrigera perspektivet så att slottet inte lutar inåt och bakåt i bilden så tror jag det gör bilderna ännu bättre :)

Det kan dock bli tajt och jag gissar att du blir av med en del av slottet då bilderna är tajt beskurna. Risken är stor att du iaf blir av med toppen av slottstornet vid en perspektivskorrigering.

Det ligger i Växjö på Teleborg. Det är inget gammalt slott utan ett relativt nybyggt slott. Googla, kan inte historian på rak arm.

Jag testade att räta upp dom men det blev för mycket som gick förlorat i bilderna tyvärr. Går det emot alla oskrivna regler att låta det luta? :)

11 hours ago, ToddeSwe said:

Vill påpeka att ikväll tror jag att 25 öringen trillade ner när det gäller brännvidd och inställningen på kameran. Om jag kör i A-läget och ställer objektivet på 35 mm så väljer jag då f35?!

Har testat lite inomhus och bilderna blir klockrena, tidigare fick jag ratta mig till en bra bild. Är jag på rätt spår?!

Därför som du märker att alla bilder är underexponerade. MEN för att få en himmel som inte är utbränd så körde jag på med rattarna tills himlen var något så där ok.

Tack för inputen! Visst är dörren helt underbar?! :)

Det ligger i Växjö på Teleborg. Det är inget gammalt slott utan ett relativt nybyggt slott. Googla, kan inte historian på rak arm.

Jag testade att räta upp dom men det blev för mycket som gick förlorat i bilderna tyvärr. Går det emot alla oskrivna regler att låta det luta? :)

Nä, du är nog fortfarande lite snett på det. Du ska inte välja bländare efter brännvidd s a s. Bländarvalet ska ske på önskat skärpedjup i bilden och för egen del går jag aldrig över bländare f/16 för på dom nivåerna presterar väl mer eller mindre alla objektiv sämre igen. Allra bäst brukar dom prestera runt f5,6 - f/8 om jag inte minns fel.

Jag googlade. Där skulle man checkat in någon gång i livet då det verkade riktigt mysigt :)

Lutningen går väl inte emot några regler men det brukar se lite bättre ut när det är rätt proportioner.  Men det är av skäl inte alltid det går att fixa :)

32 minuter sedan, Cope sade:

Nä, du är nog fortfarande lite snett på det. Du ska inte välja bländare efter brännvidd s a s. Bländarvalet ska ske på önskat skärpedjup i bilden och för egen del går jag aldrig över bländare f/16 för på dom nivåerna presterar väl mer eller mindre alla objektiv sämre igen. Allra bäst brukar dom prestera runt f5,6 - f/8 om jag inte minns fel.

Jag googlade. Där skulle man checkat in någon gång i livet då det verkade riktigt mysigt :)

Lutningen går väl inte emot några regler men det brukar se lite bättre ut när det är rätt proportioner.  Men det är av skäl inte alltid det går att fixa :)

Jag funderade lite på det där idag och med min modell så med ett 400 mm zoom så behöver du en f40 då. Så jag skrattade åt mig själv tyst en stund.  Ska läsa på om skärmdjup när jag kommer hem. 😃

Jag har personligen aldrig varit där inne i slottet. 

Jag missuppfattade dej och har ändrat bilden så den inte lutar inåt så mycket. Lägger upp den senare. 

Tack igen för hjälpen. 

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag funderade lite på det där idag och med min modell så med ett 400 mm zoom så behöver du en f40 då. Så jag skrattade åt mig själv tyst en stund.  Ska läsa på om skärmdjup när jag kommer hem. 😃

Jag har personligen aldrig varit där inne i slottet. 

Jag missuppfattade dej och har ändrat bilden så den inte lutar inåt så mycket. Lägger upp den senare. 

Tack igen för hjälpen. 

Precis, det blir jäkligt litet bländarhål :)

Och vad jag känner till så är väl f/32 minsta bländare jag har kommit i kontakt med men dom flesta gluggar slutar nog på f/22.

Bl a här kan du läsa om skärpedjup: http://www.kamerabild.se/fotoskolor/ta-kontroll-ver-sk-rpedjupet

Jag förstå nu varför du väljer A-läget i de flesta fall, du behöver egentligen bara fundera på vilket skärpedjup du vill ha och sen sköter kameran resten om man har auto-ISO på. :)

Men varför har man gjort f2.8 till den största och f22 till den minsta? Helt omvänt och förvirrande för en nybörjare.

Jag har aldrig varit mycket för att läsa mig till saker men jag får nog revidera det om jag ska lära mig detta. Jag brukar lära mig genom att testa mig fram, men det underlättar ju om man vet hur kameran fungerar när man rattar den. :)

21 timmar sedan, Cope sade:

4:an är "fixad", är det bra så?

21 timmar sedan, Himma sade:

Ska hålla ner antalet i fortsättningen. :) Egentligen skulle nog inte 9:an varit med för det är ju nästan samma bild. Jag tyckte det blev sånt tryck i bilden när jag drog på lite extra och det är jättebra lärdom för mig när jag får input från er. En fråga angående ISO du nämner jag skulle ha ställt ned. Om man har den på auto så mister man ju den möjligheten då. Men i  mitt fall så har slutartiden valts av kameran iom att jag hade auto-ISO och FEL f-värde?!

10:an är HDR :)

19 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag förstå nu varför du väljer A-läget i de flesta fall, du behöver egentligen bara fundera på vilket skärpedjup du vill ha och sen sköter kameran resten om man har auto-ISO på. :)

Men varför har man gjort f2.8 till den största och f22 till den minsta? Helt omvänt och förvirrande för en nybörjare.

Jag har aldrig varit mycket för att läsa mig till saker men jag får nog revidera det om jag ska lära mig detta. Jag brukar lära mig genom att testa mig fram, men det underlättar ju om man vet hur kameran fungerar när man rattar den. :)

Exakt, varför ska man själv ställa in rätt tid när kameran fixar det själv?

Men det finns ju situationer där kameran misslyckas med att göra en korrekt exponering och då får man ju träda in och kompensera för det, tex i motljus eller andra för kameran knepiga ljusförhållanden. I dom fallen går man antingen över i manuellt läge eller kompenserar man med kompenserknappen som sitter på höger sida om blixten. Den är markerad med ett + & - och har en delad symbol som är svart och vit.

Vet ej varför dom har vänt på bländartalen. Men det är väl för att röra till det :D

1 minut sedan, Cope sade:

Exakt, varför ska man själv ställa in rätt tid när kameran fixar det själv?

Men det finns ju situationer där kameran misslyckas med att göra en korrekt exponering och då får man ju träda in och kompensera för det, tex i motljus eller andra för kameran knepiga ljusförhållanden. I dom fallen går man antingen över i manuellt läge eller kompenserar man med kompenserknappen som sitter på höger sida om blixten. Den är markerad med ett + & - och har en delad symbol som är svart och vit.

Vet ej varför dom har vänt på bländartalen. Men det är väl för att röra till det :D

Måste finnas en förklaring till varför man vänder på det?!

Just now, ToddeSwe said:

Måste finnas en förklaring till varför man vänder på det?!

Det finns det säkert. Tror jag har läst det eller fått det förklarat för mig någon gång för flera år sedan men jag minns inte hur det var.

Tycker du ska ställa upp saker på olika avstånd och på så sätt lära dej hur skätpdjupet fungerar för dej. Jag hade aldrig kunnat läsa till mig hur det funkar. Bara att öva, öva och öva. Till slut sitter det i ryggmärgen,  vilket det inte gör hos mig. 

Just nu, Fredrik H sade:

Tycker du ska ställa upp saker på olika avstånd och på så sätt lära dej hur skätpdjupet fungerar för dej. Jag hade aldrig kunnat läsa till mig hur det funkar. Bara att öva, öva och öva. Till slut sitter det i ryggmärgen,  vilket det inte gör hos mig. 

Gjorde nyss det med en glas vatten i köket! :)

9 minuter sedan, Fredrik H sade:

Testa även ute. En sak att göra det på korta avstånd. En helt annan sak att göra det när avståndet ökar. 

Bra du tog upp det för idag försökte jag med ett  träd och märkte INGEN skillnad alls. Mellan f6.3 - f11 så händer det inte mycket med ett träd på en åker med 35-65 mm. När jag började såg jag framför mig ett klart träd med en suddig bakgrund men inget av det inträffade. :)

Men lite senare så hittade jag ett vattenfall i hovmantorp och där såg man skillnaden.

1.

DSC_1991.thumb.jpg.23541a8107322e570f8d41ef9afe3819.jpg

2.

DSC_2014.thumb.jpg.103561ac945357e348a36a944f653022.jpg

6 minutes ago, ToddeSwe said:

Gjorde nyss det med en glas vatten i köket! :)

Stänger du då av autoiso och ligger på tex basiso (100) så ser du att tiden ökar med ett steg för varje steg du bländar ner.

Te x om du har följande inställning f8, slutartid 1/30s och iso 100.

Alternativ 1. Ändrar du då till f/11 så blir slutartiden 1/15s vid iso 100.

Alternativ 2. Ändrar du till f/4 så blir slutartiden 1/60s vid iso 100.

Just nu, Cope sade:

Stänger du då av autoiso och ligger på tex basiso (100) så ser du att tiden ökar med ett steg för varje steg du bländar ner.

Te x om du har följande inställning f8, slutartid 1/30s och iso 100.

Alternativ 1. Ändrar du då till f/11 så blir slutartiden 1/15s vid iso 100.

Alternativ 2. Ändrar du till f/4 så blir slutartiden 1/60s vid iso 100.

Körde auto-ISO :\

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Bra du tog upp det för idag försökte jag med ett  träd och märkte INGEN skillnad alls. Mellan f6.3 - f11 så händer det inte mycket med ett träd på en åker med 35-65 mm. När jag började såg jag framför mig ett klart träd med en suddig bakgrund men inget av det inträffade. :)

Men lite senare så hittade jag ett vattenfall i hovmantorp och där såg man skillnaden.

Avståndet till fotoobjektet avgör också hur suddig din bakgrund blir. Är avståndet längre så minskar den suddiga effekten.

2 hours ago, ToddeSwe said:

För att få en uppfattning om skärpedjup behöver du något annat än ett träd med en diameter på ca 50 cm. Leta upp en lång byggnad, allé eller liknande och fota (lite snett) från ena änden och bortåt. Börja med en stor bländare typ 2,8 och sätt skärpan en liten bit in i bilden. Behåll sedan samma punkt vad det gäller skärpa och ta nya bilder med allt mindre bländare 5,6-8-11-16-22 och jämför sedan bilderna för att se hur stor del av väggen, allén eller vad du nu har fotat som ser skarpt respektive blurrigt ut.

Om du vill använda auto-iso så titta på sidan 106 i användarmanualen och justera "högsta känslighet" till ett för dig lämpligt värde (tips 800 - 1600 ungefär).

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Måste nog köpa ett batteri, har ni erfarenheter av ersättningsbatterier? Eller ska man hålla sig till original Nikon för att få bästa prestanda?

Jag har köpt från Batteriexperten och dom har fungerat bra. Håller i stort sett lika bra som original.